Polare till yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevrolet
    • May 2004
    • 13

    Polare till yngel?

    Frun upptäckte att en av våra platy honor höll på att få yngel idag så hon fångade in henne och lät henne föda klart i en plastburk, för att inte alla yngel skulle ätas upp, och släppte sedan tillbaka henne i akvariet när det var klart ca 30 yngel blev det.
    Vi tänker åka och köpa ett akvarium på ca 50-60l för att ha ynglen i.
    Men det kommer att se jävligt tomt ut innan dom växer till sig lite.

    Nu till en fråga finns det någon fisk man kan ha ihop med en masssa yngel, som <b></b><b>inte</b><b></b> äter upp alla yngel som råkar komma i närheten.
    Det vore lite praktiskt om det finns typ någon algätare som kan hjälpa till att hålla yngelakvariet algfritt.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Malar som Ancistrus och Otoicinlus är inte så stora, de äter inte upp dina yngel, men de äter alger.

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Om du ser till att ynglen får gott om mat så blir de snart stora och då blir ju 30 stycken inte så lite längre.

      Jag har ett ca 50-liters som yngelkar helt utan sand på bottnen. Jag har bara limnophila sessiflora i krukor som inredning. Detta för att det skall vara lätt att hålla rent eftersom jag matar ganska hårt. Jag gör också täta vattenbyten, och alger är inget problem.
      Jag hade några Otocinclus i detta akvarium ett tag, men de verkade stressade av att inte ha någon sand på bottnen så jag plockade ur dem igen.

      Det kan faktiskt vara praktiskt att få lite grönalger i ett yngelkar eftersom ynglen äter av detta.

      Kommentar

      Arbetssätt...