Tips till mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fender
    • August 2004
    • 2

    Tips till mitt akvarium

    Hej! Nu har vårat gamla akvarium blivit för gammalt och måste slängas. Det har alltid varit farsan som skött akvariet men nu har han ledsnat. Eftersom jag alltid har älskat akvarium så har vi bestämt att vi ska köpa ett nytt akvarium och att jag ska ta över skötseln av det. Vilket även betyder att jag får bestämma hur det ska se ut. Jag har en del erfarenhet av akvarium sen tidigare, så jag är inte riktigt nybörjare men knappast ett proffs. Medelbra helt enkelt. Akvariumet kommer att vara rätt stort. Men jag vet inte hur stort än.
    Så jag undrar om ni kanske kunde hjälpa mig lite med några tips och idéer.

    Jag kan börja med själva inredningen av akvariumet. Jag tänkte att det kunde vara kul med en slags stenhög med ganska stora stenar rätt centralt i akveriet så det bildar många grottor och gångar. För vad jag har hört så älskar dom flesta fiskar grottor.
    Jag gjorde en enkel skiss i paint som ni kan se här ---> http://photobucket.com/albums/v418/G...variumplan.bmp

    Är det genomförbart? Det kanske blir för tungt? Och det finns väll ingen risk för ras? Jag vet att man ska lägga i stenarna före sanden och fiskarna kan väll inte välta så stora stenar? Och ska man köpa stenarna i en akvarieaffär eller går det att ha sånna man hittar i naturen och isåfall vad ska man göra med dom innan man kan lägga i dom? Många frågor det blev om stenarna.

    Jag kommer även att ha med en del rötter från det gamla akvariet.
    Sen vill jag ha rätt finkornig sand till botten.
    Växterna har jag ingen koll på men jag skulle vilja ha nån som kan växa på stenarna och rötterna.
    Längre fram i akveriet så tänker jag mig att det ska vara ett öppnare område med en del rötter som sticker upp ur sanden och några växter som växer välldigt lågt.

    Sen när det gäller fiskarna så har jag hört att det är bra om fiskarna kommer ifrån samma område åtminstone samma världsdel så man kan göra så alla trivs. Låter rätt logiskt tycker jag. Då har jag tänkt att sydamerika verkar som ett bra område. Säg gärna till om ni tycker jag ska ta nått annat ställe. Då hade jag tänkt mig några malar. Jag tycker Ancistrus låter som ett bra val. Och så gillar jag ciklider. Finns det några vackra sydamerikanska rätt fredliga ciklider som inte förstör växter som ni kan rekomendera? Sen kanske man ska ha ett stim tetror? Vilken sort isåfall?
    Finns det några andra fiskar som ni tror kan passa in?
    Fast jag vill gärna inte ha så svåra fiskar eftersom jag inte är så jättebra.

    Säg gärna vad ni tycker om den här idéen. Jag blir enormt tacksam om ni kan hjälpa mig.

  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    1: Man måste ha password för att se din skiss.

    2: Man skall bara försiktig med stora stenhögar i ett akvarium, för förr eller senare rasar en sten. Det kan bero på en fisk som blir rädd och knuffar till den, det kan bero på pumpens utblås som du ändrar, på alger som växer och trycker stenarna eller vanligast på dig själv som petar till det med håven eller så. Använd silicon, bygg högen utangför akvariet först, låt siliconet torka, och sätt sedan ned den. Alla stenar sitter fast, och du kan själv forma grottor och gångar.

    Se till att ha ett större plastlock eller liknande under denna stenformation (täckt av sanden). Eventuellt vassa hörn på stenarna kan då inte ligga och tynga på det känsliga glaset.

    Du kan använda vanliga stenar du hittar ute, men skrubba dem ordentligt först i varmt vatten. Koka dem gärna.

    Växter och ciklider finns det många som kan bättre än mig, så det överlåter jag till dem.

    Kommentar

    • elli
      • January 2002
      • 67

      #3
      Om du ska ha ett biotopakvarium är nog det bästa att bestämma vilka fiskar du ska ha innan du bestämmer inredningen eftersom den till stor del är beroende av vilka fiskar du väljer.

      Vilka fiskar du väljer är ju sedan helt en smaksak. Tycker du det är intressant med livliga fiskar, lugna, vackra färger... Det är nog enklast om du först bestämmer hur stort akvarium du ska ha, sen utifrån det vilka fiskar och därefter kan man skissa upp inredningen.

      Det var mina tankar :-)

      Kommentar

      • ShadowDawn
        • August 2003
        • 313

        #4
        Ang stenarna så skulle jag också silikona fast dem om dem är stora och tunga, men annars så skulle du ju kunna göra grottor och hålrum med hjälp av rötter och dessa behöver du ju inte silikona fast, dessutom kanske det passar bättre när du ska ha en SA-biotop.

        Sedan ang fiskar så beror det ju självklart på hur stort akvarium du har, men nyckelhålsciklider och någon dvärgciklid , typ någon apistogramma art, är ciklider som du borde kunna ha om inte akvariet
        är allt för lite.
        Skaffar du sen ett väldigt högt akvarium (50cm+) så är skalarer också ett alternativ.
        Sen bland tetrorna har du ju massvis att välja och vraka mellan
        Rödmunstetran är en av mina personliga favoriter och jag har inte haft några som helst problem med dem trots att alla säger att de är så känsliga. Så var inte rädd att prova!
        Du sa också att du ville ha ancistrus. Detta är ju en väldigt lättlekt mal, men tänk på att de kan vara dina växters största mardröm...

        Så nu kommer vi till växterna. Du sa att du ville ha en växt som växer på stenar och rötter och då borde du prova Riccia fluitans.
        Detta är dock en flytväxt så du måste själv fäste dem vid rötterna med tex fiskelina.

        Sen ville du ha en låg växt så då kanske du ska prova Echinodorus tenellus?
        Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

        Kommentar

        • Fender
          • August 2004
          • 2

          #5
          [urlhttp://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Akvarium_plan.rar[/url]
          Nu bör det fungera. Fast den är egentligen bara gjord på skoj så den är inte så korrekt.

          Akvariumet kommer vara runt 250-300 liter. Kanske mer. Det beror på om vi hitter ett snyggt akvarium till ett överkomligt pris.

          Och sen angående biotop akvariumet så spelar det inte så stor roll, bara alla fiskarna trivs.

          Nu har jag letat upp några fiskar här på den här sidan som jag skulle kunna tänka mig att ha.

          Ett fjärilsciklid par
          Kanske ett gäng kakadua ciklider (1 hane 3 honor kanske)
          Ett stim med tetror gärna rödmunstetra
          Kanske även korallplaty från det gamla akvariumet.
          Och nån sorts algätare. Där hade jag från början tänkt mig några ancistrus men förstör dom växterna? Isåfall kanske man ska tänka på nått annat.

          Sen gillar jag även pakistanbotior, praktbotior och pansarmalar fast jag tror inte dom får vara med.

          Är det en bra kombination eller rekomenderar ni nått annat?
          Och skulle dom trivas i inredningen som jag tänkt?
          Sen så är det alltid trevligt om dom går att hitta i affärerna och att dom inte kostar skjortan.

          Sen det här med stenarna. Tycker ni det är en bra idé? Eller ska jag testa nått annat. För det verkar vara en del meck med det, men om fiskarna gillar det och det blir snyggt så är det värt det.

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            • October 2003
            • 209

            #6
            Fiskarna skulle inte bry sig ett skit om du har ett stenröse eller inte.

            "Om du har många stenar i akvariet bör du helst lägga en 1 cm frigolitskiva på akvariets botten under gruset. Stenarrangemanget måste sedan byggas upp från akvariets botten, alltså inte läggas på gruset. Anledningen till detta är att en del fiskar "gräver" och på sätt kan underminera en sten med katastrofalt resultat. Lägg alltså först i bottenstenarna innan du fyller på gruset." från zoopet.

            Bra algätare som inte äter på växterna eller riskerar att bli uppkäkade av cikliderna är ju ampularia-sniglar och siamensis.

            Växter som fäster på stenar och rötter är ju javaormbunke och anubias.
            Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            Arbetssätt...