Tips till mitt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fender
    • August 2004
    • 2

    Tips till mitt akvarium

    Hej! Nu har vårat gamla akvarium blivit för gammalt och måste slängas. Det har alltid varit farsan som skött akvariet men nu har han ledsnat. Eftersom jag alltid har älskat akvarium så har vi bestämt att vi ska köpa ett nytt akvarium och att jag ska ta över skötseln av det. Vilket även betyder att jag får bestämma hur det ska se ut. Jag har en del erfarenhet av akvarium sen tidigare, så jag är inte riktigt nybörjare men knappast ett proffs. Medelbra helt enkelt. Akvariumet kommer att vara rätt stort. Men jag vet inte hur stort än.
    Så jag undrar om ni kanske kunde hjälpa mig lite med några tips och idéer.

    Jag kan börja med själva inredningen av akvariumet. Jag tänkte att det kunde vara kul med en slags stenhög med ganska stora stenar rätt centralt i akveriet så det bildar många grottor och gångar. För vad jag har hört så älskar dom flesta fiskar grottor.
    Jag gjorde en enkel skiss i paint som ni kan se här ---> http://photobucket.com/albums/v418/G...variumplan.bmp

    Är det genomförbart? Det kanske blir för tungt? Och det finns väll ingen risk för ras? Jag vet att man ska lägga i stenarna före sanden och fiskarna kan väll inte välta så stora stenar? Och ska man köpa stenarna i en akvarieaffär eller går det att ha sånna man hittar i naturen och isåfall vad ska man göra med dom innan man kan lägga i dom? Många frågor det blev om stenarna.

    Jag kommer även att ha med en del rötter från det gamla akvariet.
    Sen vill jag ha rätt finkornig sand till botten.
    Växterna har jag ingen koll på men jag skulle vilja ha nån som kan växa på stenarna och rötterna.
    Längre fram i akveriet så tänker jag mig att det ska vara ett öppnare område med en del rötter som sticker upp ur sanden och några växter som växer välldigt lågt.