rekommendera??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mega_light
    • March 2003
    • 109

    rekommendera??

    vad rekommender ni för storlek på akvarium för en nybörjare??
    Vad är ballare än en fårvallare??-----> Shetland Sheepdog!!
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Över 200 liter !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      Nja, är man 16 så kanske inte ekonomin tillåter ett alltför stort kar heller. Men ett akvariepaket runt 100L (96-112) är vad många anser som en åtminstone vettig startstorlek. Och de är oftast ganska överkomliga i pris. Enda nackdelen med de färdiga paketen är att innerfiltren oftast har för liten filtervolym - men det kan man fixa till med filtermatta och dylikt. Men det kan du läsa mer tips om i andra trådar.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • Kawe
        • May 2004
        • 279

        #4
        Hej

        Köp dej ett begagnat akvarium du tror är i gott skick och där du får med så mycket tillbehör som möjligt. Följer det inte med en bra pump så kan du köpa en aqua clear 802 och blå filtermatta från www.pwss.nu det gjorde jag, billigt och bra.
        Om du köper ett litet kommer du ganska snart vilja byta och då blir det ganska dyrt.
        Jag hade köpt så stort mamma och pappa hade tillålit om jag vore du.

        Lycka till

        Vänligen
        Kawe

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Till att börja med skall man tänka över vilka pengar man är beredd att lägga ned på sin hobby, inte bara sett till inköpet. Det kommer fiskar, mat, växter, gödning, slangar och slangkopplingar, lysrör och en hisklig elräkning strax därefter också. Räkna med att utöver själva akvariet med lysramp, filter och doppvärmare så kostar inredning och drift ungefär 10:-/liter akvarie första året. (Om du inte skall ha vildfångad fisk av exklusiva arter, då sticker det iväg en bit till).

          Som nybörjare är det klart lättast att få till balansen i ett akvarium som är större än 100l, gärna 200l. Mycket större än så kan bli både dyrt och jobbigt att sköta.

          Många unga står inför en rätt så händelserik period där de skall studera, flytta hemifrån, göra lumpen, skaffa jobb och kanske bilda familj. Jag tycker man skall tänka på det innan man ger sig till och köper mycket dyr utrustning. Om det inte finns mycket intresserade syskon eller föräldrar så kanske du inte får ut så mycket av din hobby i förhållande till kostnaden.

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            som nybörjare hade jag ett 112L (går lätt i 120L i alla fall...) Jag anser mig fortfarande vara rätt grön på området men jag har fått ett 600L gratis som jag har silikonat om (lättare än man tror) Jaf skulle rekomendera 100-200L, beror helt på vad man vill ha för fiskar och hur mycket pengar man har! Mitt tips är att hitta ett begagnat, tyvärr är det just dessa storlekar som snabbt går åt efter som de är optimala som första akvarium, ett 200-250L är klart större, lite jobbigare att sköta och aningens dyrare att köpa, men å andra sidan är de oftast billigare/liter.

            Läs på ordentligt angående de arter du hade tänkt dig och försök planera lite. Det är mitt bästa råd!


            Lycka till!
            Black Molly

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Större kar = mindre arbete.
              Det är lättare att få ett lite större kar att fungera i balans, nackdelen är väl att det kostar mer att fylla med växter och fisk
              Är man nybörjare är det absolut att rekommendera att köpa begagnat, det blir dyrt nog ändå.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • schizo
                • August 2003
                • 259

                #8
                hur mycket skiljer sedan priset på ett begagnat 100 liters mot ett 200? har sett kompletta 200 för runt 1200:- men aldrig ett 100 under 800:-
                - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Tja, det är väl ungefär där priserna ligger. Med lite tur kan man hitta dem billigare. Ev. kan det ju följa med utrustning av bättre kvalité än det brukar följa med "startkit".
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...