Vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamanix
    • July 2004
    • 1

    Vilka fiskar?


    Jag har inte skaffat något akvarium ännu men vi har varit och tittat på ett som är 105L (så ingår det lysrör, värmare och syrepump) är det något mer man behöver än bara grus och växter? måset fiskarna kunna gömma sig någonstans och vilka fisksorter kan man ha i ett akvarium av denhär storleken?
    Jag är tacksam för svar.

    /Emma
    If Someone Starts A Fight, I'll Walk Away.
    If They Chase Me, I'll Run.
    If They Catch Me, I'll Kill Them.
  • Susanna
    • July 2004
    • 215

    #2
    jag kan inget om vad du ska ha för fiskar men jag kan komma med att du behöver en bakrund 8-) hehe

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Det är skillnad mellan syrepump och filterpump. Filterpump hjälper till att rena vattnet och är nödvändigt för ditt akvarium, vilket inte en syrepump är på samma sätt. Föreslår att du kollar om det är en filterpump som medföljer.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • fredrikakesson
        • November 2003
        • 1363

        #4
        Hej

        Jag skulle rekomendera svärdbärare,guppy och kanske någon annan levande födare.Blanda inte platy och svärdbärare då som är väldigt nära släkt och kan korsa sig med varandra.Bifogar en länk till en bild med min favvo färg på svärdisarna.Inbillar mig att dom är närmare släkt med originalet än de som är röda och oranga
        Fredrik
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=589

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          En dvärgciklid kan trivas - exempelvis ett par paletter (roliga och lite för lättlekta kanske). Någon mellan- och ytlevande fisk; kanske svärdisar - även om paletter gillar att spöa dem. Sedan kanske någon mal eller algätare I ett så litet (!) akvarium behöver du ingen byggd bakgrund... en film/plansch eller den billiga skumplastvarianten funkar fint. Stenar och rötter är aldrig fel att ha. Vill du ha ciklider så vill de gömma sig och leka i grottor.
          Jag skulle rekommendera ett filter (inner eller ytter) till akvariet. En syresten/pump ger bara luftbubblor och hjälper inte till med någon mekanisk rening. Ett luftdrivet filter klarar oftast inte 105L, så någon typ av filter bör du skaffa. Eheim eller Fluval eller Aquael eller Tetra. Något av dessa brukar följa med i paketen även om de oftast är underdimensionerade... Så läs om innerfilter och filtermattor här på zoopet så får du tips om hur du kan öka din filtervolym utan att det kostar en massa och du kan oftast behålla själva pumphuvudet.

          Lycka till och välkommen i "klubben"!!!
          Fråga på!! Vi lär oss alla!!
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          Arbetssätt...