Mina första fiskar och växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mateng
    • July 2004
    • 40

    Mina första fiskar och växter

    Jag ska iväg och köpa växter och fiskar imorgon (det finns inga affärer som säljer fisk i min stad) till mitt första akvarium på 200L.

    Jag har inrett akvariet men 2-3mm engelsk sjösten, stora stenkolsstenar och en stor rot.

    Akvariet är 50cm högt så jag skulle helst vilja att jag fick en fiskart som går på botten en som går vid ytan och gärna en tredje som håller till i mellanskiktet.

    Jag har titta mycket på fiskbeskrivningarna här på zoopet. Jag funderar på ett stim av pansarmalar på botten, långsträckt pansarmal (kalle) kanske. En eller två algätande malar, clown pleco eller ancistrus tex.

    En grupp av någon typ av ciklid, nyckelhålsciklid verkar intressant. Hur många kan jag ha av den arten?

    Och sedan ett stort stim av antingen neontetra eller kardinaltetra.

    Jag har ingen koll på vilka växter jag ska köpa så jag får ta det som affären rekommenderar. Helst skulle jag vilja ha några växter som växer fast på mina stenar och min rot.

    Synpunkter och förslag är varmt välkomna!

    Hur många fiskar ska jag börja med? En algätande mal och 10 neontetror kanske? Behöver jag något preparat för att växterna ska överleva innan allt har kommit igång?

    Mattias
    200L
    30 Neontetror
    8 Fläckiga pansarmalar
    4 Nyckelhålsciklider
    2 Ancistrus
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Javaormbunke, anubias eller windelöv är enkla att få fast på stenar eller rötter.

    Algätande mal:rekommenderar jag skarp ancistrusar som är pigga och livliga samt mycket aktiva.

    Annars så är siamesiska algätare bra och vackra.

    Preparat. Beror mycket på vailka växter du har och vad som är din ambition: att dom skall överleva eller frodas och växa. För det senare beöver du gödning och CO2 utöver ljuset. Men börja med inte alltför krävande växter som de ovan rekommenderade så behöver du inte fundera på det i början. Kan vara nästa steg i utvecklingen istället. Så har du även lite tid att läsa in dig på.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag måste säga att du verkar ha koll på det mesta! Inte mycket att tillägga där inte... blir bra med en Ancistrus och 10 neoner i början...
      Det man kan fundera på är väl isåfall valet av tetror till Ciklider... neoner är små och avlånga och går lätt in i en ciklidmun... om vi inte pratar dvärgciklider alltså... Rosentetror och Citrontetror t ex blir högre och svårare för ciklderna att äta upp... Jag vet att nyckelhålsciklider inte är så stora och de kanske inte tar vuxna neoner och kardinaler... men det brukar alltid vara så att man behöver fylla på sina stim med tetror så småningom... då blir det svårare eftersom de är väldigt små i affärerna....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • gogar
        • November 2003
        • 365

        #4
        Neoner har en förmåga att försvinna. Jag köpte 20 och har 1 kvar efter 3 dagar. Dyrt levandefoder......
        Många ciklider vill ju också vara på botten och leka, så det får man tänka på om man ska ha dessa.
        Men annars verkar det bra.
        Mvh Håkan
        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Om du har tappat bort 19 st på tre dagar så bör du nog fundera på vilka fiskar du blandar med varandra. Jag har ett stim på 55 st neontetror. Har haft dem i ca 8 månader så nu är det kanske 40 kvar. SÅ det är klart att de försvinner, men att så många försvinner på så kort tid tyder nog på att du har en fisk som inte skall blandas med små fisk.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • gogar
            • November 2003
            • 365

            #6
            Jo, men nu ville jag liva upp tillvaron för mina större fiskar och neoner är tydligen väldigt gott....... Jag var väl medveten om att scalarer gillar neoner. Kanske inte framgick så tydligt. Men alla kanske inte är det och då kan man få en otäck överraskning om man vill ha neonerna kvar.
            Mvh Håkan
            - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

            Kommentar

            • mateng
              • July 2004
              • 40

              #7
              Nu är jag stolt ägare till en ancistrus och tio neontetror. Jag köpte även två windelöv växter som jag satt fast med gummisnodd, vi får se om de växer fast. Jag köpte också en tredje växt som jag inte kommer ihåg namnet på. Den skulle växa snabbt så jag planterade den framför filtret. Den kom i en kruka med jord i, jag tog ur den ur krukan och tog bort den mesta av jorden. Jag vet inte om det var rätt gjort. Ja ja det märks om den överlever.

              Det är bra att det finns sidor som denna på internet. När jag pratade med handlaren så blev man inte så mycket klokare. Han tyckte inte jag skulle köpa någon mal i början eftersom det inte skulle finnas alger att äta. När jag frågade om vilka växter som jag skulle välja så sa han bara att man ska ta de som såg snygga ut, för de var ju bara dekoration och fyllde ingen egentlig funktion i akvariet. När jag frågade vilket PH vissa fiskarter skulle ha så såg han helt oförstående ut och tyckte att man har ju det PH-värdet som man får ur kran.

              Hur många pansarmalar kan jag ha i mitt 200L akvarium? Jag tänktte att jag skulle köpa 7-8st och tio neontetror till om någon vecka. Och därefter köpa ytterligare tio neontetror och en tredje fiskart troligen ciklider vid det tredje tillfället om någon månad. Blir det bra eller går jag för fort fram?

              Hur strömt vill tetrorna ha det? Jag har en pump som pumpar 950l/h och jag får ganska bra rotation på vattnet. De verkar tycka om det för de simmar omkring i hela akvariet men jag undrar om det kan bli för strömt och hur märker man det i så fall?

              Mattias
              200L
              30 Neontetror
              8 Fläckiga pansarmalar
              4 Nyckelhålsciklider
              2 Ancistrus

              Kommentar

              • Fiskpinnen
                • January 2004
                • 89

                #8
                Ska du ha så många malar måste du nog ge dem näringstillskott. T.ex. algtabletter.

                Kommentar

                • mateng
                  • July 2004
                  • 40

                  #9
                  Ja jag har algtabletter hemma som jag tänkte ge min ancistrus.

                  Mattias
                  200L
                  30 Neontetror
                  8 Fläckiga pansarmalar
                  4 Nyckelhålsciklider
                  2 Ancistrus

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    • October 2003
                    • 209

                    #10
                    Jag tycker du ska sakffa en till anictrusmal, helst en i 4-5cm klassen. Även om det inte finns så mkt alger nu så kommer de komma om några dagar, och då är det ju bra att ha "algbekämparpatrullen" redo, för de klarar sig utmärkt av att äta flingfoder.

                    totalt 7-8st pansarmalar i ett 200liters går sketabra!
                    Sen utfodrar du dina pansarmalar ca 3ggr i veckan med sjunkfoder (ex tetra tabimin). När du matar med flingor så kommer de att sjunka ner och dina pansarmalar kommer få käk då. Mata hellre för lite än för mkt!...

                    Om du tycker det är för strömt så kolla om fiskarna får lixom "kämpa" för att stå kvar på samma ställe.

                    Växter fyller en mkt viktig funktion i akvariet: dels bryter de ner fiskarnas restprodukter(bajs) och dels ger de mer syre till vattnet genom fotosyntes.

                    Du gjorde rätt som tog bort krukan från växten.

                    Bra "nybörjarväxt" är vallisneria.

                    pH-värde är totalt ointressant enligt min mening, viktig är att ha högt Kh så du får ett STABLIT pH.

                    jag tycker nog att om du ska skaffa ciklider så håll dig till de lite mindre dvärgarterna som blir max 8cm, typ fjärillar och regnbågar. Annars är ju ett par palletciklider den ultimata nybörjarcikliden, den rekomenderar jag varmt

                    Bra tips på lite större fiskar som inte äter tetror är ju Guramis, Blå gurami och mosaikgurami är mkt vackra, fredliga och lättskötta fiskar. En 4-5st sånna skulle bli pricken över i:et i din burk (om du inte vill ha ciklider).

                    Fast om du ska ha ciklider så låt tetrorna växa till sig först, låt de bli ca 3cm och skaffa SMÅ ciklider ca 5cm, skaffa en grupp på 5-6st sen allt eftersom de växer så gör du dig av med de du inte behöver så du har ett par.

                    Lycka till
                    Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • mateng
                      • July 2004
                      • 40

                      #11
                      Tack för tipsen malawi voodoo! Jag ska läsa på om Guramis, det kan vara ett bra alternativ till ciklider.

                      Mattias
                      200L
                      30 Neontetror
                      8 Fläckiga pansarmalar
                      4 Nyckelhålsciklider
                      2 Ancistrus

                      Kommentar

                      • mateng
                        • July 2004
                        • 40

                        #12
                        Jag hade planerat att köpa mina pansarmalar imorgon. Jag gjorde ett nitrittest ikväll för första gången för att se om allt var bra, och det visade då på över 0,8mg/l. Så det är nog bara att glömma fiskköp den närmaste tiden

                        Jag förstår inte varför nitritet har stuckit. Jag har bara matat lite varannan dag, gjort flera vattenbyten och haft i filterstarter medel. Ja ja, jag har bytit vatten igen ikväll och haft i en dos filtermedel till så jag hoppas det ska sjunka.

                        Mattias
                        200L
                        30 Neontetror
                        8 Fläckiga pansarmalar
                        4 Nyckelhålsciklider
                        2 Ancistrus

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Det är oerhört vanligt med nitrit i nystartade akvarier... när du väl kommit över toppen så är det värsta gjort. Jag tycker nog att du ska göra en par rejäla vattenbyten, annars kan det ta för lång tid för nitritet att gå ner... och det är väldigt giftigt för fiskarna....

                          Sedan måste jag få komma med några rättelser också...
                          Ska du ha så många malar måste du nog ge dem näringstillskott. T.ex. algtabletter.
                          Det är skillnad på malar och malar... Ancistrus är växtätare och behöver algtabletter, Corydoras däremot vill ha tabletter med animaliskt innehåll... de kan också äta flingor och granulat om man blöter det så att det hamnar på botten.
                          Jag tycker du ska sakffa en till anictrusmal, helst en i 4-5cm klassen. Även om det inte finns så mkt alger nu så kommer de komma om några dagar, och då är det ju bra att ha "algbekämparpatrullen" redo, för de klarar sig utmärkt av att äta flingfoder.
                          Ancistrus är växtätare... även om de överlever på flingfoder så mår de bättre på alger... har man inte alger i karet så är det bäst med algtabletter till dem.
                          Växter fyller en mkt viktig funktion i akvariet: dels bryter de ner fiskarnas restprodukter(bajs) och dels ger de mer syre till vattnet genom fotosyntes.
                          Växterna bryter inte ner fiskbajs... däremot gör nedbrytarbakterierna om fiskbajset till näring som växterna tar upp.
                          pH-värde är totalt ointressant enligt min mening, viktig är att ha högt Kh så du får ett STABLIT pH.
                          Med högt Kh får man en förhöjning av pH... De fiskar vi pratar om här vill ha lågt pH och då är det olämpligt att höja Kh.

                          Hoppas det inte blev förvirrat nu...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • mateng
                            • July 2004
                            • 40

                            #14
                            Tack Nancy! Jag ska byta ca 50L varje dag hade jag tänkt, två ggr om dan nu i helgen.

                            Jag hade ju så gärna velat ha lite mera fiskar i akvariumet, men jag börjar inse att man måste vara tålmodig med akvarium som hobby.

                            Mattias
                            200L
                            30 Neontetror
                            8 Fläckiga pansarmalar
                            4 Nyckelhålsciklider
                            2 Ancistrus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...