Fiskskål??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melle
    • July 2004
    • 3

    Fiskskål??

    Jag skulle vilja skaffa en stor skål med fiskar i men eftersom skålarna oftast brukar vara små så funderar jag bara på några neontetror. Men som jag har förstått så är neontetrorna flockdjur?? Men hur många fiskar ska det vara för att det ska räknas som en flock?

    Behöver man ha syrepump och en massa filter och så?? Eller räcker det med växter och syretabletter??


    Jag uppskattar om någon svarar
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Om du vill ha fiskar i glas eller plast, så köp en skål... För levande fisk är det akvarium som gäller....

    Gör en sökning på forumet här, sök på guldfiskskål, så kommer du att få en million argument till att inte köpa en skål..
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Magnus W
      • March 2003
      • 247

      #3
      Ursprungligen skickat av Melle
      ... Men hur många fiskar ska det vara för att det ska räknas som en flock?
      Det är lite olika beroende på vilken fisksort det är. Vissa arter stimmar ihop sig när de bara är 5-6 stycken, andra är skygga och skrämda om de inte är riktigt många. Neontetror skulle nog vilja vara minst en 10-12 stycken.
      Behöver man ha syrepump och en massa filter och så?? Eller räcker det med växter och syretabletter??
      Skålar är en het potatis, som du kanske har sett. Generellt sett så är de flesta skålar för små för de flesta fiskar, och de stora skålarna (femtio liter och uppåt) är gräsligt dyra. Jag avråder dig från skål av flera orsaker:

      1. Det är besvärligare att sköta en skål än ett akvarium. Det blir alltså mindre roligt.
      2. Det blir dyrare per liter än ett akvarium.
      3. med undantag av vissa enstaka fiskarter så är skålen en dålig miljö (för liten, för svårskött) för fisken.

      Köp ett litet akvarium (men så stort som möjligt) i stället.

      En pump är bra för att den åstadkommer cirkulation i vattnet. Stillastående vatten blir syrefattigt, utom just vid ytan. Syretabletter är avsedda för transport av fiskarna, de är i stort sett värdelösa i akvariet. Det blir dessutom dyrt i längden att behöva ploppa i ett par tabletter i akvariet varje morgon och kväll. Köp en pump i stället.

      -- MW
      Plats här för fyndig signatur

      Kommentar

      Arbetssätt...