Går vi rätt till väga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Går vi rätt till väga?

    Vi bor på andra våningen i ett hus som är gammalt (1909) och i det rum vi vill ha ett akvarium är det parkettkolv. Vi hade tänkt gå till väga så här: Karet är på 250 liter och har måtten 110x47x50. Vi tänkte först lägga skumplast för att skydd golvet och sedan antingen lecablock, ganska stora med måtten 50x19x60. 6 st, 3 i längd och 2 på höjd. Sedan en spånskiva ovanpå och sedan akvariet.
    Har vi tänkt rätt?
    Hur gör vi om det inte står i lod? Vad kan man räta upp det med?
    Istället för lecablock finns det ju "sipporex" stenar. Är det ett bra alternativ? Dom är ju dock snyggare.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Du skall absolut ta det du tycker är snyggast. Hållfasthetsmässigt är det inga problem.

    Du behöver ju inte ha skumplast under hela akvariet. Det räcker ju om du har skydd precis under dina stenar.

    För att justera akvariet horisontellt kan du ju använda masonite eller kanske rentav glasspinnar. (Läste tipset om glasspinnar i en annan tråd).

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      Justera för guds skull inte akvariet utan spånskivan bara - så den ligger i lod. Annars kan det gå riktigt illa. (Nervösa Nellie ibland ). Om du har ett helglasakvarium skall du ha något mellan spånskivan och bottenglaset ex. frigolit eller ett liggunderlag. Annars tycker jag det låter bra.
      Tänk bara på att en vanlig obehandlad spånskiva kan suga i sig väldigt mycket vatten och bli förstörd. Det finns billiga köksskivor i trä på ex. Bauhaus, Hornbach, IKEA som har tjocklek nog för ditt akvarium som man kan såga till och lacka eller olja. Snyggare än spånskiva också...... ;D
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Förresten... Undrar om inte Siporex är lite "smuligare"...

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          Ett annat tips om ni inte är säkra på golvet (det är jag, tänk vad en full bokhylla väger) är att lägga skiva/leca/skiva/akvarium. Då är man ganska säker. Men om duschens golv höll varför skulle inte vardagsrummets göra det???
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          Arbetssätt...