Hur går jag tillväga ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mickan
    • June 2004
    • 38

    Hur går jag tillväga ?

    Vi ska köpa ett begagnat 100 liters kar som är komplett med fiskar och allt. Det innehåller 2 malar, 1 scalar, 2 botia, 6 ciklider, 4 ålar och några tetror.

    Hur transporterar vi fiskarna bäst? Vi bor inom samma kommun.
    Ska vi täta akvariet för säkerhets skull och i så fall, klarar sig fiskarna i "backar" under de dagar det tar att ordna detta?

    Hur introducerar vi fiskarna när allt är klart, måste vi ha vatten från det fungerande karet med oss?

    Är det något annat vi bör tänka på?

    Många frågor från en glad nybörjare ! !
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Ni skulle kanske kunna transportera fiskarna i hinkar (gärna med lock) eller plastpåsar.
    Om akvariet inte läcker behöver det förmodligen inte limmas om.
    Skulle det ändock visa sig nödvändigt kan man ha dom i backar, för någonstans måste de ju huseras
    Vatten att transportera fiskarna tar man självfallet från det gamla akvariet, extra vatten därutöver är onödigt.
    Det mesta av bakterierna finns på/i det fasta i akvariet s.s. grus, filter etc., och endast i begränsad utsträckning fritt i vattnet.
    Fiskarna skall svältas några dagar innan de skall flyttas så att de inte skall skita ner så mycket i vattnet under transporten.
    Mata ytterst sparsamt den första tiden efter uppstarten, så att nedbrytningsbakterierna hinner växa till sig efter hand.
    Ev. kan du tillsätta bakteriekultur för att påskynda processen.
    Lite vattenberedningsmedel i transportvattnet kan kkanske vara bra, Aquasafe, Aqutan och allt vad de nu kan heta.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Hej! Jag vill börja med att fråga om du vet att du inte kommer att kunna ha kvar alla de fiskarna i akvariet tills de blir vuxna.
      Scalaren behöver ett akvarium som är minst 55 cm högt och större.
      De flesta botior behöver större akvarium än det du har.
      Jag vet inte vad det är för ciklider, men om det inte är dvärgciklider så är nog akvariet för litet. Hur det nu är, så borde du nog gå in på fiskarkivet här på Zoopet och leta upp dina fiskar för att ta reda på hur stort akvarium de behöver. Du kanske kan byta in vissa fiskar hos djuraffären, så att du får fiskar som passar till akvariet.

      Så var det flytten då... Ta vatten och fiskar i hinkar med lock, alternativt fiskarna i påsar och vattnet i dunkar. Det underlättar för starten om du får med åtminstone 40 liter vatten... men det går med mindre.
      Be den nuvarande ägaren att rengöra filtret ungefär ett dygn innan ni ska flytta akvariet, ägaren skall sedan sätta igång filtret i akvariet igen. Flytta sedan filtret i akvarievatten och starta det så snart du kan, t ex i en hink med akvarievatten direkt när du kommer hem. Skölj inte heller bottenmaterialet i onödan.... det kanske till och med går att flytta akvariet med bottenmaterialet i.
      När du kommer hem så inreder du karet och häller i det vatten du har fått med dig... du kan direkt hälla på lika mycket nytt vatten som det akvarievatten du haft med dig. Koppa i fiskarna i en par timmar... Sedan kan du fylla upp akvariet långsamt med några liter... vänta någon timme... och några liter till... tills akvariet är fullt. Om du har mindre än 50% akvarievatten med dig, så är det en idé att köpa Nitrivec eller liknande och använda det under de första 10 dagarna.
      Be ägaren låta bli att mata fiskarna kvällen innan flytt... du själv bör undvika matning de första två dagarna och sedan mata försiktigt de två första veckorna...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Mickan
        • June 2004
        • 38

        #4
        Tack för svaren. Jag ska kontakta säljaren i kväll.

        Att fiskarna är för stora för karet har jag redan förberett. Jag kommer att skänka bort Skalaren till en vän som har 160 liters kar. Sedan får vi se hur stora de andra fiskarna är.

        Spännande ska det bli i alla fall ! !

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Låter jättekul!!!!! Bara att återkomma med frågor om det dyker upp flera... det är bättre att fråga en gång förmycket :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...