Läckande akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Läckande akvarium?

    Vi har ett stort akvarium (skulle gissa på 540 liter) som har stått i vår källare i många år. Det tillhörde den förra ägaren. Nu funderar jag på att ta upp det och kolla om det är helt. Hur gör jag det bäst? Kan jag ställa det i duschen och fylla det med vatten?
    Vad är det för sorts underlag jag behöver om jag ska ställa det på lekablock? Mellan blocken och akvariet menar jag.
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det måste vara en jättedusch ni har om ett 540 liters får plats där.
    Det viktigaste är att underlaget är helt jämnt och att akvariet står i lod.
    Mellan blocken och akvariet brukar man ha en spånskiva - om det är ett helglas måste man även ha tunn frigolit (liggunderlag) eller liknande.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mollymamman
      • July 2004
      • 198

      #3
      Ja, vi har en jättedusch. Den är 1 meter bred och 1,5 meter lång..
      Funderade på att köpa ett alldeles nytt 160 liters men om detta är helt så kan jag ju hellre lägga pengarna på inredning. Hade ni kånkat upp ett sånt kar ur källaren eller hade ni köpte ett nytt och glömt det gamla?
      250L
      Mollyyngel Svärdbäraryngel
      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

      Kommentar

      • PsyM
        • April 2004
        • 283

        #4
        ett 540 liters har måtten 150x60x60 så det skulle ta upp hela dusch utrymmet =)
        Men på nått sätt så hade jag kollat om det lckte.. för ett 540 är större, snyggare och lättare att sköta (enligt mig) än ett 160liters..
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Golv i duschar är sällan jämna, de skall luta mot golvbrunnen.
          Ställ akvariet på plats där det skall stå, kolla fogarna först innan ni fyller, fyll i några etapper och kolla under tiden efter läckage och ev. sättningar i golvet.
          Lika mycket större ett 540-liters är jämfört med ett 160-liters, lika mycket mer arbete är det med det mindre karet, så varför köpa ett litet kar när man har ett stort stående ? Lägg pengarna på inredning och utrustning istället.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            jag har precis fått ta över ett 600L, har lekt me silikon halva dagen igår... såna akvarium är tunga! Räkna först ut VAR det ska stå, sedan hur det ska komma dit... Sen är väl frågan bara vem som ska bära det

            Om jag var du skulle jag gå ner i källaren och peta på silikonet som finns där nu, är det hårt och spröt? lite elastiskt? är det hårt och går sönder när man pillar på det kan det vara bra att fundera på att limma om hela karet, då vet du iallafall att det inte behöver limmas om på ett bra tag, men är silikonet någorlunda elastiskt fortfarande så testa å fylla en decimeter åt gången... tänk hur mycket vatten som får plats i en 10liters hink om man välter en sån... tänk då om karet läcker!?! Panik! Nej, då är det nog bäst att skynda långsamt
            Black Molly

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              som parantes då kan sägas att om det är ett ramakvarium så behöver inte golvet det skall stå på vara superrakt.. altså för test.. MEN inte ens jag skulle fylla det mer än 25% på ett för knagligt golv...

              sätt ut det på gräsmattan / altan lr balkong kanske? och fyll med en slang...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Mollymamman
                • July 2004
                • 198

                #8
                Vi har tagit upp det och kollat det och det läcker INTE. Siliconet är elastiskt men har lossnat lite i kanterna. Kan vi sätta på lite mer silicon för säkerhets skull utan på det gamla eller ska vi låta det vara?
                250L
                Mollyyngel Svärdbäraryngel
                2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  det lossar alltid lite i kanterna, låt det vara..
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  Arbetssätt...