Fiskstart nu eller vänta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    Fiskstart nu eller vänta?

    Jag har precis kört igång mitt första akvarium. Precis vid starten hällde jag i AquaSafe och Nitrivec. På Nitrivecflaskan står det att man ska tillsätta en rejäl dos först och introducera fiskarka efter 24 timmar. Därefter ska man tillsätta en dos Nitrivec en gång per dag.

    Jag har hunnit hälla i två doser Nitrivec i mitt kar och står nu lite i "valet och kvalet". Jag har ännu inga fiskar. Problemet är att jag åker iväg på lördag och blir borta ett par dagar, vilket gör att jag inte kommer kunna tillsätta Nitrivec under de dagarna. Så mina frågor är nu:
    - Är det någon idé med att fortsätta tillsätta Nitrivec när det inte finns någon fisk i karet? (bör väl inte bildas nitrit då, eller?)
    - Kan jag sätta i några få platy idag för att börja få igång balansen? Jag kommer som sagt kunna sätta i Nitrivec fre och lör, men sen blir det uppehåll.

    Tacksam för alla råd - vill ju lyckas med mina första fiskar :-)
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Du kan utan problem tillsätta fisk ,när jag startade upp mitt 450L hade jag i nitristart aquasafe och växtnäring lät akvariet gå i 14dagar utan fisk sedan hade jag i min fisk som jag köpte i 2 omgångar har bara dött 3 st av 35.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Tjosan
      • January 2004
      • 75

      #3
      Är det inte risk att det blir höga nitrithalter när jag är iväg då? Jag behöver ju inte mata fiskarna innan jag åker (man ska väl ändå inte ge dem mat första veckan, eller hur är det?), men jag kommer ju inte kunna tillsätta mer Nitrivec under tiden.

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #4
        Nej då ingen fara om du inte matar i stora mängder ge dom lite 1 gång om dagen fixar de sig.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • Tjosan
          • January 2004
          • 75

          #5
          Men jag ska ju iväg upp emot en vecka... Tror att jag väntar med fiskarna tills jag kommer tillbaka trots allt.

          Hur är det med Nitrivec - ska jag fortsätta hälla i det trots att jag inte har några fiskar? Eller göra ett uppehåll tills nästa vecka när jag sätter i fiskar?

          Kommentar

          • skr
            • December 2002
            • 267

            #6
            Nitrivec är bakterier som förstås måste ha nåt att äta för att kunna överleva och föröka sig. Finns det inga fiskar (och alltså ingen fiskmat och ingen fiskskit) får de ingen mat och dör. Rätt meningslöst att pytsa i i flera veckor innan man köpt fisk alltså, bättre att spara det tills fisken är där.
            Jag skulle rekommendera ett försiktigt påfyllande av fiskbeståndet; köp bara ett fåtal fiskar först; vänta tre-fyra veckor och fyll sedan på successivt med åtminstone en vecka mellan varje fiskköp. Så har jag gjort och bara 0 fiskar av ca 100 har dött (av nitritförgiftning). Det tar tid att bygga upp en bakterieflora som kan underhålla fulla fisklasten vare sig man använder Nitrivec eller ej.

            Kommentar

            • Tjosan
              • January 2004
              • 75

              #7
              Ok, då var det som jag anade. Tack så mycket - då gör jag ett uppehåll med Nitrivec tills mina första fiskar är på plats.

              /Tjosan

              Kommentar

              Arbetssätt...