Klen pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mateng
    • July 2004
    • 40

    Klen pump?

    Hej,

    Jag har startat upp mitt första akvarium på 200l för ett par dagar sen. Jag har inte skaffat växter eller fiskar än.

    Min fråga gäller min pump till mitt inner filter (sigma 3) som jag fick till när jag köpte akvarium och möbel, som när jag nu läser på förpackningen är till ett kar med 120-170l. Mitt akvarium är på 100x50x40 vilket är yttermått och inredningen tar ju plats så vattenmängden kan inte vara mycket över 120l, men ändå så blir jag osäker. Är min pump tillräcklig eller har jag blivit lurad?

    l/h=300-950
    USg/h=80-250 (vad nu det betyder)

    Mattias
    200L
    30 Neontetror
    8 Fläckiga pansarmalar
    4 Nyckelhålsciklider
    2 Ancistrus
  • rindberg
    • March 2004
    • 196

    #2
    Ursprungligen skickat av mateng
    Hej,

    Jag har startat upp mitt första akvarium på 200l för ett par dagar sen. Jag har inte skaffat växter eller fiskar än.

    Min fråga gäller min pump till mitt inner filter (sigma 3) som jag fick till när jag köpte akvarium och möbel, som när jag nu läser på förpackningen är till ett kar med 120-170l. Mitt akvarium är på 100x50x40 vilket är yttermått och inredningen tar ju plats så vattenmängden kan inte vara mycket över 120l, men ändå så blir jag osäker. Är min pump tillräcklig eller har jag blivit lurad?

    l/h=300-950
    USg/h=80-250 (vad nu det betyder)

    Mattias
    Tycker det låter som om det borde räcka utan problem.
    USg är US gallon (om jag nu stavade rätt) vilket är ca 4 liter.
    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

    Kommentar

    • mateng
      • July 2004
      • 40

      #3
      Tack Rindberg!

      Då slipper jag gå tillbaka och klaga. Jag blev osäker eftersom jag har ett akvarium på 200l och förpackningen sa upp till 170.

      Jag har satt pumpen på max och tycker jag har hygglig rotation på vattnet (vid ytan i alla fall).

      Mattias
      200L
      30 Neontetror
      8 Fläckiga pansarmalar
      4 Nyckelhålsciklider
      2 Ancistrus

      Kommentar

      Arbetssätt...