Extra Viktigt.. Att tänka på..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LiPP
    • May 2004
    • 63

    Extra Viktigt.. Att tänka på..

    Är detta med vattnets balans viktigare i ett större akvarium än ett litet, låt oss säga 160 VS 60Liter?
    Jag har ALDRIG gjort något åt vattnet eller testat det på olika halter. Har endast använt mig utan aquasafe

    Nu ska jag byta till ett på 160 liter och skulle behöva hjälp och råd angående detta.
    Kommer använda mig utav ett innerfilter om det spelar någon roll för era svar.
    Fiskarna jag kommer flytta över är: svärdbärare, silverhaj, pleco, kuhlii-ål och guppys.
    Tänkte försäka mig på lite mer avancerade firrar när karet stått ett tag. Känns som ett smart drag eftersom jag är rätt "färsk" på detta.

    Hur ska jag förbereda karet innan jag introducerar firrarna? Något speciellt "exktra viktigt" att tänka på?
    Kanske denna tråd skulle passa bättre i "Mitt första akvarium" men jag lägger denna här eftersom det faller inom kategorin.

    Hoppas någon kan ge mig lite "att tänka på innan-tips".
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882
  • laxxxen
    • April 2004
    • 45

    #2
    Jag befinner mig i ungefär samma sits. Skall byta upp mig från 54 till 180l. Har heller aldrig tillsatt något eller gjort några tester.

    Lånar din tråd lite och undrar också om någon kan rekommendera någon bra C02-anläggning (utan mäsk) för en billig penning samt någon bra gödning för växterna.
    180L, under uppstart...

    Kommentar

    • ettex
      • March 2003
      • 49

      #3
      förbered med lite kultur ta ngn tålig fisk och börja med den fyll på efter hand.....

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        CO2 finns det massor att läsa om här på zoopet. Tror billigaste vara bioplastpacket från aquaristic men det är fortfaran ca 1500 kr om jag inte missminner mig

        Gödning.

        www.hjortgatanszoo.se har pmdd-gödning. Billigare blir det nog inte.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Tycker själv att det är enklare att sköta ett större akvarium än ett litet. Det är lättare att det blir obalans i vattenvärdena i ett litet akvarium, medan ett större "tål" en hel del mer. Så att du har fixat sköta ett litet akvarium utan missöden är ett gott tecken tycker jag på att du klarar att sköta ett större.

          Det enda du behöver tänka på innan du flyttar över några fiskar till det nya karet är att vattnet hunnit mogna ordentligt så att en bra bakterieflora hunnit bildas.
          Lycka till!
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • ShadowDawn
            • August 2003
            • 313

            #6
            Vattnet "mognar" inte (!) om det inte finns någon fisk i karet, eftersom bakterierna behöver mat.
            Det kan dock vara bra att låta akvariet stå en dag eller två för att låta det ev dammet från bottenmaterialet.
            Stoppa sedan i någon eller några små tåliga eller billiga fiskar och bakteriefloran kommer sakta att byggas upp. Efter några dagar kan du släppa i mer fisk osv osv.
            Vill du att det ska gå snabbare kan du köpa en bakteriekultur, fast jag tycker inte det är nödvändigt.

            Dock så ser jag att du kan få problem i din fiskbesättning. Pleco´s blir ju nämligen väldigt stora även i små kar och skitar ned ofantligt mycket. Så där kan du få problem, på sikt i alla fall.
            Så jag råder dig att byta ut den mot något mindre, kanske ancistrus
            Sen förstår jag inte varför alla dessa nybörjare ska ha silvriga fiskar som blir ganska så stora i så små kar.
            Läs : http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=266




            Rent generellt är det enklare att sköta akvariumet ju större det är, men eftersom akvariet är större tar det ju längre tid att göra saker som att rengöra akvariet, att trimma växterna, att byta vatten etc
            Fast det är mycket enklare att få balans i ett större kar.

            Så matchen 160l vs 60l slutade 1-0
            Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

            Kommentar

            • LiPP
              • May 2004
              • 63

              #7
              Ursprungligen skickat av ShadowDawn
              Dock så ser jag att du kan få problem i din fiskbesättning. Pleco´s blir ju nämligen väldigt stora även i små kar och skitar ned ofantligt mycket. Så där kan du få problem, på sikt i alla fall.
              Så jag råder dig att byta ut den mot något mindre, kanske ancistrus
              Sen förstår jag inte varför alla dessa nybörjare ska ha silvriga fiskar som blir ganska så stora i så små kar.
              Läs : http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=266



              Finns ingen ursäkt till varför jag köpte plecon och silverhajen. Var nybörjare och ville ha lite exlusivare fiskar helt enkelt. Plecon har jag blivit störtförälskad i så den ger jag aldrig upp. Denna söta sugmun..muuumma Silverhajen däremot ser ut som en mört.. Så den åker tillbaka till zoo där den hör hemma.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882

              Kommentar

              • Lenita
                • June 2003
                • 850

                #8
                Shadowdawn: beror på vad man menar med mognar antar jag. Om man som jag menar att grumligheter åker till botten och kloret försvinner, så tycker jag visst att man säger att vattnet mognar. Kanske har vi helt enkelt inte samma terminologi? Vad menar du med att mogna?

                Och om det finns tillräckligt med mat i ett akvarium för att alger ska bildas är jag tämmeligen säker på att även bakterier kan bildas där även innan fiskar kommer i. Bakterier äter väl inte bara bajs? Förmodligen är det till och med bättre att låta ett kar stå en tid så att växterna hinner komma igång än att stoppa i fiskar direkt och ge algerna en ordentlig skjuts.

                Men jag har haft fel förr, så för att vara på den säkra sidan så kan man lösa frågan om bakteriefloran genom att ta lite vatten från 60-litersakvariet och tömma över i 160-literskaret - et voilá så har man en levande bakteriekultur.

                Undrar hur det funkar med levande bakteriekultur i yoghurt - måste man få fiskarna att skita i den med?
                ____________________________________
                Pax vobiscum!

                Kommentar

                Arbetssätt...