Vita "pluppar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Vita "pluppar"

    Hejsvejs i ösregnet!!
    Jag har nåt vitt jox som svävar omkring i akvarievattnet - nån som vet vad det kan vara?? Det ser ut ungefär som fiskarnas avföring, men det är helt vitt - och susar omkring. Hoppas väl inte att det är nåt farligt för firrarna simmar omkring och mår toppen. Men det ser inte så kul ut så det skulle vara bra att få veta vad det är så man kanske kan hitta källan till eländet. Förslag??
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om det susar omkring bör det vara levande.
    Om det är riktigt smått kan det vara infusorier.
    Men även en del andra djur som t ex små hoppkräftor (cyklops) susar omkring...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Zeloth
      • May 2004
      • 88

      #3
      Ok, om det är nåt levande, borde inte mina små ciklider (fjärils och kakadua) smaska i sig dessa då?
      ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

      // Jenny

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Zeloth, du får faktiskt göra en seriösare beskrivning av ditt "svävande jox". Du kanske vet exakt vad det är, men jag (och säkert flera med mig) vet det inte.
        Bättre beskrivning, och helst även en eller två bilder. Annars är det väldigt svårt och tidsödande att hjälpa dig. Och jag vill inte slösa bort min tid. I vart fall inte på otydligt ställda frågor. Otydliga frågor tyder på att du inte har lagt ned tid på att formulera frågan, så varför skall vi i så fall lägga ned tid på att formulera ett svara?

        (Detta är ingen kritik mot dig som person, det är kritik på ditt och många andras sätt att ställa frågor, och hur det kan tolkas)
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Zeloth
          • May 2004
          • 88

          #5
          Ok, jag kan hålla med om att jag var otydlig och jag tror jag förstår vad du menar. Men ibland när man är väldigt utförlig har jag ibland fått intrycket av att det uppfattas lite för pretantiöst, men jag skärper mig gärna. Jag uppskattar all hjälp man kan få från endel på forumet så jag ska försöka se till att du inte blir besviken på mig igen framöver i a f. Tyvärr har jag dock ingen digitalkamera som kan ta sånna där bra närbilder som många har. Därför kan jag inte presentera bilder, men jag kan alltid beskriva lite mer utförligt vad det är jag frågar om.

          De vita "plupparna" som cirkulerar i mitt vatten är c a 1-2mm, i formen ser det ut som fiskarnas avföring, men eftersom de är helt vita så tror jag inte att det är fiskarna som "producerar" dem. Jag har fångat upp de jag kan se i håven och suger upp så många jag kan när jag byter vatten. När jag undersökte "plupparna" som jag fått upp i håven upptäckte jag att de har en lös form, för när jag tar i dem blir de bara som en liten kladdig fläck i håven.

          Jag har ganska nyligt satt in en bakgrund i akvariet och silikonat fast den efter konstens alla regler. Tyvärr kunde jag inte vänta 24 timmar på att silikonet skulle torka (fiskarna mådde inte bra i hinken som de bodde i undertiden), så därför byter jag ca 25% vatten varje dag ifall att silikonet fäller ut ättiksyra. Kan "plupparna" ha något med silikonet att göra kanske?

          Jag hade en teori att de kunde komma från rötterna på de nya Cryptocoryne wendtii som jag ganska nyligt planterade. "Plupparna" är rätt lika korta avhuggna rötter, men eftersom de inte känns fasta när man tar på dem utan direkt smetas ut, så känns det som om detta inte var så hållbar teori.

          Väldigt intresserad av ifall någon kunde ge mig lite tips om vad detta kan vara. Det ska också sägas att jag har lite problem med Cyanobakterier om nu detta kan ha med "plupparna" att göra.

          Hoppas inte att det stör dig att jag kallar dem för "pluppar" Jackson, det kanske låter oseriöst - men jag kan inte komma på nåt annat att kalla dem.
          ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

          // Jenny

          Kommentar

          • Zeloth
            • May 2004
            • 88

            #6
            Är det ingen som kan hjälpa mig??

            Gjorde ett vattenbyte igår igen. Slamsög bort alla vita "pluppar", men idag är de lika fullt tillbaka. De verkar koncentrerade runt utsuget till ytterfiltret.
            ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

            // Jenny

            Kommentar

            Arbetssätt...