Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freebase
    • July 2004
    • 18

    Mitt första akvarium

    Har beställt ett 152l hörnakvarium från PWSS som jag ska hämta till helgen. Till det har jag tänkt att köpa ett Eheim 2213, möjligtvis ett 2215 om jag får plats med det där det ska stå.

    Nu har jag lite frågor och funderingar som jag gärna får lite hjälp med :

    -Jag har tänkt skaffa ett par av dessa fiskar (dock ej alla sorter!): Palettciklid, Regnbågsciklid, Kakadua ciklid, Röd dvärgciklid, Boliviansk fjärilsciklid, Fjärilsciklid, Pakistanbotia, Zebrabotia, Dvärggurami, Fläckig pansarmal, Ancistrus, Svart neontetra, Neontetra, kanske någon form av räka. Är det några fiskar som inte passar bra ihop? Några som är svårskötta? Jag vet att en del av cikliderna vill ha lite surare än övriga, men annars?

    -Mitt vatten (kranvatten i Stockholm) visade ca 7-7.5 i pH och 4 i kH. Antar att det "funkar" bra med dom flesta fiskar? Hur påverkas vattnet när man stoppar i lite rötter och växter?

    -Kommer en Eheim 2213 att räcka bra? Skulle en 2215 vara för kraftig för några av fiskarna som inte vill ha så strömt?

    -Bör jag lägga frigolit i botten om jag ska ha lite stenar i karet?

    -Andra tips och tricks? Tips på några snygga bakgrunder till ett hörnakvarium som inte är så förbenat dyrt?

    Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Har redan lärt mig mycket av det jag läst här.
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Små tetror blir lätt till mellanmål åt större ciklider. Dvärggurami är väldigt känslig och ömtålig och kräver utmärkta miljöförhållanden i akvariet, de passar bäst i ett artakvarium och därför anser jag att det inte är någon lämplig nybörjarfisk. Ska du ha dvärgciklider är det nog bäst att enbart ha sådana fiskar, åtminstone till en början. Blanda inte ciklider från olika världsdelar utan håll dig till antingen amerikanska eller afrikanska. Tänk på att många ciklider kräver ett betydligt större akvarium, tänker man tex. ha Malawiciklider bör akvariet vara minst 300L stort. För att undvika "fisksoppa" brukar jag högst ha 3 olika sorters fiskar + malar i ett akvarium.

    Rötter sänker PH något och färgar vattnet brunt (te-färgat). Välj robusta växter om du tänker ha ciklider, välj lysrör som lyser starkt för att få växterna att trivas. Ju större filtervolym och pumpkapacitet desto bättre! Om det sprutar för kraftigt är det bara att rikta utblåsslangen åt ett annat håll så strålen först träffar en stor sten eller rot innan den sprider sig ut i akvariet. Man bör alltid lägga i en frigolitskiva som täcker hela bottnen innan man häller i gruset/sanden. Kom ihåg att skölja bort damm och smuts från gruset innan du lägger det i akvariet. Enklaste bakgrunden är en plansch som täcker långsidan samt ena kortsidan, välj ett motiv som inte är alltför detaljerat och skrikigt. Köp hem Nitrivec (flytande bakteriekultur) och ett vattenberedningsmedel (Aqutan eller Aqua Safe). Släng inte i alla fiskar på en gång utan köp en grupp/stimm av en art och mata sparsamt i 2-4 veckor, sedan köper du nästa art och väntar några veckor till. Tänk på att det ofta tar 4-6 månader innan akvariet är i biologisk balans. Börja långsamt och försiktigt så kommer det att gå bra!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ska du ha dvärgciklider är det nog bäst att enbart ha sådana fiskar, åtminstone till en början.
      För att dvärgciklider skall trivas och känna sig trygga behöver de ha någon form av strykfisk och då passar ett stim tetror bra, Vågar tetrorna simma öppet så visar sig cikliderna också. Välj ett 10-tal av den tetra som du tycker är snugg. Svart neontetra passar bra.
      Blanda inte ciklider från olika världsdelar utan håll dig till antingen amerikanska eller afrikanska.
      Förstår inte varför man inte skulle kunna blanda Sydamerikanska dvärgciklider med Västafrikanska ciklider. Finns flera små arter som lever i ungefär samma vattenvärden. Palettciklid tycker jag blir lite för stor välj i stället Pelvicachromis taeniatus, finns flera varianter. En annan mycket trevlig och vacker västafrikan är Anomalochromis thomasi.
      Ett stim pansarmalar kan fungera, dock kan det bli problem eftersom de är svåra romrövare så det är inte säkert att dvärgarna får behålla sin eventuella rom. Köp ett stim Otocinclus vittatus om håller reda på algerna.


      Guy

      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • freebase
        • July 2004
        • 18

        #4
        Ett stim pansarmalar kan fungera, dock kan det bli problem eftersom de är svåra romrövare så det är inte säkert att dvärgarna får behålla sin eventuella rom.
        Blir det problem generellt eller bara om man vill få fiskarna att föröka sig?
        Köp ett stim Otocinclus vittatus om håller reda på algerna
        Är vanliga Ancistrus eller Kungstiger-peckoltia inte bra som algätare eller något annat problem?

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Blir det problem generellt eller bara om man vill få fiskarna att föröka sig?
          Generelt så blir det inga problem och jag har även fått yngel av Apistogramma tillsammans med pansarmalar. Du kan köpa vilken algätare som helst bara du tar hänsyn till storleken. Ett par av antingen Ancistrus eller Peckoltia sp. L66 kommer att fungera bra. Hörnakvarium har ganska stor bottenyta. Det du bör tänka på angående inredning är att använda sand med runda korn och inte för grov. 0,6 - 1,0 mm är lämplig.

          Guy
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          Arbetssätt...