Gissa yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lova
    • February 2004
    • 31

    Gissa yngel

    Hej

    När jag höll på och damsög botten i akvariet upptäckte jag 3-4 yngel i botten på hinken, precis när jag höll på att hälla ut vattnet i toaletten. Trots att jag använt slang med skyddsfilter så hade stackarna åkt in i slangen.

    Nu undrar jag vad det kan vara för något. Uppenbarligen höll de sig gömda bland gruset. De är ca 3-4 mm långa och genomskinnliga. På undersidan längst fram på ynglet siter en gulaktig liten blåsa. De håller mest till nere i gruset, men i morse såg jag dem sitta lodrät på glasrutan uppe vid ytan. Kan ev ana en sugmun som ancistrus.

    Vad tror ni? Ancistrus eller Guld gurami???
    150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Ancistrus

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Lova
      • February 2004
      • 31

      #3
      Är du säker?

      Ska jag mata dessa med med samma vegtabiliska foder som de vuxna ancistrusarna?

      Lova
      150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag är ganska säker på att det är Ancistrus. Eftersom de är genomskinliga och har gulesäcken kvar så har de nog ramlat ur sin grotta... där pappan tar hand om dem. Så du kan nog räkna med att det dyker upp flera så småningom.
        Tyvärr har jag just upptäckt att det verkar som om Gurami äter Ancistrusyngel, har en Läppguramihanne tillsammans med en kull Ancistrusar och jag upptäckte i går att nästan hela kullen har försvunnit....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Lova
          • February 2004
          • 31

          #5
          Vad är gulesäcken för något?

          Kommer inte de yngel jag flyttat till yngelkaret att klara sig själva? Du berättar att pappan vårdar....
          150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Gulesäcken är den näringsreserv som ynglen bär på i början för att få näring tills dom kan äta själva. Om det inte finns andra fiskar i yngelkaret så kommer de små att klara sig. Jag menar att de övriga, som förmodligen är kvar hos pappan i grottan, måste fångas när de kommer ut för att inte bli uppätna.
            Var noga med att ha samma temp och vattenvärden i yngelkaret som i det gamla karet när du flyttar ynglen, för de är väldigt känsliga på sådana förändringar i början. Ett tips är att man tar ur 50% av vattnet i yngelkaret och fyller på med vatten från det stora karet innan man flyttar över ynglen. Sedan är det viktigt att du håller jättrent i yngelkaret, de små är VÄLDIGT nitritkänsliga.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Lova
              • February 2004
              • 31

              #7
              I går bytte jag ut 1 liter vatten i "guldfiskskålen" (ca 5 liter tot) . Är det för mycket eller för lite (med tanke på att det tidigare sagts här att ynglen är mycket känsliga för nitrit)? Hur ofta bör jag göra vattenbyten för de små?

              Får ynglen tillräckligt med syre i en "guldfiskskål" med växter?
              150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Så länge de är max fem st så klarar de sig i skålen. Om du inte har någon pump i skålen så måste du nog byta en liter vatten om dagen både för att hålla den ren och för att syresätta vattnet. Om du har en pump i så kan du nöja dig med att byta 2 liter vatten, tre gånger i veckan. Mata inte ynglen förmycket när de börjar käka bara... en kvarts algtablett kan de äta länge på....
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Lova
                  • February 2004
                  • 31

                  #9
                  Hur länge tror du det tar innan de börjar äta?

                  När "försvinner" gulesäcken?

                  Har du en uppfattning hur gamla de kan vara när de ser ut som de gör nu?

                  (Kan inte förstå mig själv att jag tycker detta är så intressant att följa.... är lite stolt över att min ancistrus förökar sig...
                  150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    De är nog ca en vecka gamla kan jag tro... gulesäcken försvinner när som helst... lite svårt att säga. Jag ser aldrig mina när de är så små eftersom de brukar vara i grottan de första två veckorna. Tror att de kommer att börja äta om en vecka, eller när gulesäcken är borta. Har du lite alger i akvariet så räcker dessa i början.
                    Tro mig... jag är fortfarande stolt "mormor" och kan sitta i timmar och titta på mina "bebisar" trots att jag förmodligen fött upp drygt ett tusental yngel vid det här laget...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...