Fiskar till nytt 100 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SöoS
    • July 2004
    • 93

    Fiskar till nytt 100 liters akvarium?

    Nu tänkte jag fråga *innan*.

    Jag håller på att starta upp mitt första 100L akvarium, och tänkte be om hjälp/förslag i valet av fisk och växter. Har haft det igång två dygn hittils, och det verkar som att jag i sommarvärmen klarar att hålla rätt stabil temp på 27-28 grader om jag låter bli att använda lysrören.

    Som många nybörjare verkar ha är jag sugen på lite färgglada fiskar, men huvudsaken är väl att jag får några som trivs i akvariet och vattnet. Platy verkar i det avseendet ganska bra? Hur många bör jag ha, och vad kan man kombinera dem med i så fall? Förslag på algätare och växter?

    Många frågor på en gång, men som sagt, hellre nu än försent.

    /Stefan
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Annars är cardinaltetra och blodtetra fina,
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • SöoS
      • July 2004
      • 93

      #3
      Ett litet stim kardinaltetror, ett par Platy och ytterligare någon fisk, blir det på tok för mycket? Jag tycker att black molly ser rätt charmig ut, men i artbeskrivningen står det att den kräver bräckt vatten. Går den alls att hålla i mitt sötvattensakvarium? Såg den på ett café idag i ett överbefolkat akvarium med alla möjliga fiskar...

      I butiken finns snäckor också, de skall vara fredliga, men bryta ner nitrit. Hittade inget om snäckor bland arterna, nån som har någon erfarenhet?

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Helt rätt tänkt av dig att ta det lite lungt och tänka sig för före ;-)! Som nybörjare bör man helst välja inte alltför känsliga och svårskötta fiskar, men har ändå ett stort utbud av färgglada fiskar att välja mellan. Jag tycker blodtetror, dalmatinermolly och svärdbärare är väldigt vackra och färgglada fiskar som lämpar sig mycket väl som "nybörjarfiskar".

        Dock trivs det förstnämnda bäst i surt vatten medan de två andra trivs bäst i neutralt till alkaliskt vatten. Ett alternativ till blodtetror är tigerbarb, som är mycket vacker och livlig, och som förmodligen trivs i samma PH som molly och svärdbärare. Undvik dock de grönrandiga för de kan vara väldigt nerviga och aggressiva. Min erfarenhet av Platy är att de är mycket känsligare än svärdbärare och lätt hoppar ur akvariet. Om du köper 3-4 stycken av varje sort (tigerbarb, svärdbärare och dalmatinermolly) lär du få ett livligt och färgsprakande akvarium som är lätt att sköta. Då ditt akvarium är förhållandevis "litet" (inte menat som kritik) kan du ju inte ha några stora malar, men en liten men naggande god och synnerligen effektiv algätare är Otocinclus (Pygmésugmal) vilken jag varmt rekommenderar.

        För att undvika "fisksoppa" brukar jag gå efter regeln att inte ha fler än 3 olika fiskarter + diverse malar i ett och samma akvarium. Tänk på att det är svårare att få en biologisk jämnvikt i ett mindre akvarium så stoppa inte ner alla fiskar samtidigt, utan börja med en art och mata sparsamt i 2-4 veckor innan du fyller på med fler fiskar. På detta vis motverkar du uppkomst av nitrit.

        Jag rekommenderar ändå dig för säkerhets skull att köpa Nitrivec - flytande bakteriekultur som sätter sig i filtermassan och bryter ner nitrit och ammonium (giftiga ämnen som lätt uppkommer då man startar upp ett nytt akvarium). Nitrivec snabbar även på processen att få akvariet i "god form", vid uppstart kan du med fördel hälla i 5 ml varje dag den första veckan för att undvika nitrittoppar. Du behöver även ett vattenberedningsmedel (Aqutan eller Aqua Safe) som förvandlar kranvatten till hälsosamt akvarievatten och bör (som jag ser det) användas vid varje vattenbyte. Varma lyckönskningar!
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Som algätare fungerar Anamoräkor utärkt. Skaffa 4-6 st till ditt akvarium, så håller de efter algerna.
          Tigerbarber är dock stimfiskar och skall vara minst 6 st. De kan även vara bitiga på långa fenor, typ slöjstjärt etc.
          Annars finns det guramin som inte blir så stora, men vackra (exempelvis dvärgguramin).
          Tänk på att fiskar i akvariumbutiken är ungfiskar, och kan bli mycket större som vuxna. Det finns en rekomendation på 1 cm fisk per liter vatten. Det är som fullvuxna fiskar, så titta i fiskbeskrivningen hur stora de du vill ha kommer att bli.

          Det med Nitravec är bra vid nystart av akvarium, för att få en bra bakteriekultur (det tar annars ca 1 månad att få den, med Nitravec går det fortare). Vattenberedningsmedel är jag dock skeptisk till. Du bör byta 20-50% av vattnet en gång i veckan för att ge fiskarna bra vatten. Och då bör det vara lätt att byta vatten, utan att tillsätta kemikalier. Men om man har nya fiskar kan det vara idé, eftersom det kan ha lugnande effekt på dem.

          Lycka till med akvariumet.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • SöoS
            • July 2004
            • 93

            #6
            Tack för bra råd! Jag använder Denitrol i väntan på fiskarna. Det skall enligt flaskan vara en bakteriekultur med effekt motsvarande den ni beskriver för Nitravec. Lika bra?

            Kommentar

            Arbetssätt...