Antal fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KimHansson
    • July 2004
    • 6

    Antal fiskar?

    Hej, har haft nyligen startat ett nytt akvarium, det är på ca 100 L. I detta tänkte jag ha mycket växter. Fiskarna som ska gå i det är kopparbarber, marmorerade bilbukfiskar, kardinalfiskar samt bulldog-malar. Jag har bestämt mig för att jag ska ha 4 buldogg-malar och 8-10 kopparbarber. Hur många av de två andra arterna tror ni att jag kan ha? Jag läste här på zoopet att när det kommer till småfiskar kan man generellt räkna 2-5 L/fisk, MEN att undantag finns. Kan man tänka sig att de marmorerade bilbukarna håller sig högre upp, vid ytan i akvariet, malarna vid botten och kardinalerna och kopparbarberna lite överallt? Skull det bli för trångt med, 4 BUllfdogg-malar, 8 kopparbarber, 8 marmorerade bilbukfiskar och 10 kardinalfiskar?

    Mycket tacksam för svar!
    Det som inte dödar, det härdar!
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Kardinalfiskar vill ha svalare vatten än kopparbarber och bilbukar så du kanske ska välja bort kardinalfiskarna. Fast du kanske menar tetror, lätt att slinta med tungan där.
    Det stämmer att bilbukar håller till i ytregionen och kopparbarber härjar i hela karet. Bulldogmalar har jag inte hört talas om, så jag vet inte hur stora de blir. Bilbukar är väl rätt känsliga fiskar har jag för mig jag läst. Undrar om de inte kräver levandefoder?
    100 liter är inte mycket så ta det lugnt med fiskbeståndet. Sätt inte in alla på en gång heller om det är nystartat som du skriver. Läs massor här i artiklarna och på forumet + låna gärna böcker på bibblan innan du köper fiskar. På så sätt får du lite kött på benen och slipper en massa misstag som kan hända när man nyss startat upp. Lycka till!
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • KimHansson
      • July 2004
      • 6

      #3
      Hej Klara, jodå jag menade Kardinalfiskar, jag vet att de egentligen vill ha det lite svalare men jag har läst här på zoopet och på andra sidor på nätet att de klarar lite högre temperaturer utmärkt. Jag läste t.ex. om en här på zoopet som höll sina kardinaler i 27-gradigt vatten och att de fungerade utmärkt. Jo jag har också hört att bilbukarna är känsliga.... är väl lite som ett riskprojekt då. Men jag ska nog lyda ditt råd att inte överbefolka akvariet. Tack så mycket för svaret! MVH//Kim
      Det som inte dödar, det härdar!

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        • October 2003
        • 209

        #4
        Det låter sjysst, men 4st bulldog-malar de blir ju lite små stora, skulle max ha två sådana sen mata en del med tabletter. Visst du kan ju ha 4st men då får du verkligen inte slarva med utfodringnen till dom.

        Jag tycker att om du ska ha mkt växter så är otocinclus-malar outstanding om du vill att växterna ska bli orörda. Sen skaffa ett par stycken ÄKTA siamensisalgätare som äter de svarta tofsalgerna.

        Bara en myt att bilbukar tar levandefoder, fråga i affären va de matar med och be att få se dom äta torrfoder innan du köper dom för att vara på säkra sidan.

        Bra foder till alla dina fiskar äe fryst cyclops (jag skulle mata mkt med det) och smått granulat foder (tex Aquatic nature tropical excel small).

        Lycka till

        Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • fc25
          • September 2003
          • 330

          #5
          Min(a) bilbuk(ar) äter flingfoder med stor aptit. Största problemet med dom är att få dom att stanna kvar i akvariet, därav har jag bara en kvar nu. 100% heltäckande lösning rekomenderas.
          //Fredrich

          Kommentar

          • KimHansson
            • July 2004
            • 6

            #6
            Okej, tack så mycket för svaren! Jag tänkte på det också att bulldogg-malarna kan få för lite mat, därför ska jag köra extra-utfodringar på dem med tabletter och räkmix tänkte jag. Jag har faktiskt funderat på att införskaffa ett par Otocinclus av något slag men jag är lite rädd för att det ska bli trångt, men det finns ju dock mindre arter.
            Jag läste att bilbukarna ofta försöker flyga iväg, jag har heltäckande lock på akvariet! : )

            MVH//Kim Hansson
            Det som inte dödar, det härdar!

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Kopparbarb är en av mina absoluta favoritfiskar. Men de är inte speciellt mycket stimfiskar så du kan minska på antalet sådana om du vill och välja fler av de andra. Minst 2 honor och högst lika många hanar som honor av kopparbarber är min rekommendation. 4 st räcker utmärkt för att du skall ha glädje av dem, faktum är att de visar mer av sitt rätta beteende om de inte är så många.

              Kommentar

              • KimHansson
                • July 2004
                • 6

                #8
                Jag har funderat på att göra som du säger, de kopparbarberna jag har nu uppvisar som du säger inte så mycket till stimbeteende men jag anser att de är så jäkla snygga... Jag får se hur jag gör..
                Jag funderar på ha följande i akvariet:
                4 Bulldogg-malar
                8 Kopparbarber
                5-6 Marmorerade bilbukfiskar
                2-3 Guldotocinclus

                Vad sägs om det?

                Jag tänkte att kardinalfiskarna kan jag hålla i mitt guppyakvarium istället.
                Det som inte dödar, det härdar!

                Kommentar

                Arbetssätt...