Fylla på vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mateng
    • July 2004
    • 40

    Fylla på vatten

    Hej,

    Jag har precis köpt mitt första akvarium på 200l. Jag har inrett det och ska precis fylla på med vatten. Jag funderar hur högt ska man fylla akvariet? Alltså hur många cm marginal behöver man till kanten.

    Jag läste i ett annat inlägg här att vattnet kunde bli förgiftat om man använde en trädgårdsslang och fyllde på med. Är det nått man ska vara rädd för? Är det bättre att använda hink?

    Finns det något att tänka på vid placering av filter och doppvärmare? Pga elsladdarna så kan jag nog bara placera dem i ett av hörnen.

    Mattias
    200L
    30 Neontetror
    8 Fläckiga pansarmalar
    4 Nyckelhålsciklider
    2 Ancistrus
  • fc25
    • September 2003
    • 330

    #2
    Hej och välkommen.
    Om du har aluram eller en ljusramp som går över kanten på akvariet så kan du fylla så vattenlinjen inte syns, det tycker jag är snyggast.

    Angående trädgårdslang så vet jag inte men jag brukar använda det till mitt 220L, brukar spola igenom slangen ett tag innan jag kör ner den i akvariet. Dom mindre, 50L och 37L kör jag med hink, det går fortare.

    Doppvärmaren har jag satt längst bak i hörnet bakom filtret, då slipper man se den och man får cirkulation på vattnet runt värmaren så värmen sprider sig. Utblåset på filtret bör sitta så högt upp så du får ordentlig rörelse på vattenytan.

    Lycka till!
    //Fredrich

    Kommentar

    • sagen
      • November 2003
      • 29

      #3
      Jag brukar fylla akvariet så högt så att jag inte ser vattenytan. Snyggast så.

      Vet inte hur det är med trådgårdsslang men jag har hört att det går bra.

      Doppvärmaren fungerar bäst om den placeras där det strömmar genom vatten. Kan du inte ordna det med sladden så sätt den i hörnan och mät temperaturen på olika ställen om du är orolig.
      Tror inte att det är något problem om du har bra rörelse på vattnet. Min doppvärmare sitter i ena kortsidan och det funkar bra.
      /adam
      360 liter, N livingstonii, johanni, socolofi (även albino).

      Kommentar

      • mateng
        • July 2004
        • 40

        #4
        Tack för tipsen!

        Jag fyllde vatten upp till ljusrampen, det blir jättesnyggt.
        Doppvärmaren möblerade sig själv för den passade bara på ett ställe när jag skulle ha vattnet så högt.

        Jahapp då är det väl bara att vänta en vecka innan jag kan köpa växter och fiskar.

        Mattias
        200L
        30 Neontetror
        8 Fläckiga pansarmalar
        4 Nyckelhålsciklider
        2 Ancistrus

        Kommentar

        • sagen
          • November 2003
          • 29

          #5
          Så bra!
          Vad ska du köpa för fiskar?
          /adam
          360 liter, N livingstonii, johanni, socolofi (även albino).

          Kommentar

          • mateng
            • July 2004
            • 40

            #6
            Det har jag inte bestämt än! Lite bakvänt jag vet...

            Jag får se vad för fiskar som passar till mitt PH och min inredning. Jag har väl tänkt att skaffa nån typ av ciklider och malar, längre har jag inte kommit :-) Än mindre vad för växter jag ska ha, ja ja det är inte bråttom.
            200L
            30 Neontetror
            8 Fläckiga pansarmalar
            4 Nyckelhålsciklider
            2 Ancistrus

            Kommentar

            • mateng
              • July 2004
              • 40

              #7
              Nya funderingar!

              Jag hade i filter-starter medel igår för att få igång bakterierna. Det står i instruktionerna att vattnet kan bli grumligt första dagen. Mitt vatten blev väldigt grumligt och har inte klarnat efter en dag. Kanske överdoserade jag, en påse räkte för 100 liter, jag tog två påsar för jag har ett 200 liters akvarium, men det är ju yttermått och med inredning så blir det ju mindre liter vatten i.

              Kommer vattnet att klarna vad det lider om jag låter det vara? Eller ska jag göra ett vattenbyte?

              Jag har inget medel för att ta bort klor, jag ska köpa det imorgon, kan jag fylla på vatten ändå om jag måste göra vattenbyte? Eller kommer kloret att förstöra bakteriefloran?

              Mattias
              200L
              30 Neontetror
              8 Fläckiga pansarmalar
              4 Nyckelhålsciklider
              2 Ancistrus

              Kommentar

              • Norpan
                • December 2003
                • 679

                #8
                Du kan sätta i växterna redan från början, bakterierna kommer inte igång förrän du har fisk i akvariet, det finns inget för dem att bryta ned nu, så börja om med bakteriekulturen när fiskarna är i är mitt tips.

                //Jenny
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                Grodor..lite trevligare, lite bättre

                Kommentar

                • mateng
                  • July 2004
                  • 40

                  #9
                  Ok. Ska jag tömma ur allt vatten och fylla på nytt? Måste jag rengöra filtret då också?

                  När jag köpte akvariet och pumpen etc. så fick jag med bakteriemedlet och då sa säljaren att jag skulle ha i det på en gång och sen vänta någon vecka med att ha i fisken.

                  Mattias
                  200L
                  30 Neontetror
                  8 Fläckiga pansarmalar
                  4 Nyckelhålsciklider
                  2 Ancistrus

                  Kommentar

                  • fc25
                    • September 2003
                    • 330

                    #10
                    Det här med bakterier och vattenberedningsmedel finns det nog lika många åsikter om som det finns akvarium, sök får du se. Jag använder inga vattenberedningsmedel och det funkar bra. Bakteriemedel(vet ej vilken sort, en påse med två olika vätskor?) använde jag när jag startade om mitt 220L efter tömning och byte av inredning, tyckte synd om fiskarna som fick vara i en 20L balja under tiden. Stoppade tillbaka fiskarna så fort temperaturen hade stabiliserats och det fungerade, dom lever än.
                    Angående grumlet så kan det komma från gruset(sanden), sköljde du rent den innan du stoppade i den? Det kan ta några dagar innan vattnet blir klart.
                    Växter kan du stoppa i nu och enligt mig några fiskar också men det finns dom som tycker annorlunda.
                    //Fredrich

                    Kommentar

                    • mateng
                      • July 2004
                      • 40

                      #11
                      Ja jag sköljde all sand i ett durkslag (det tog sin tid) innan jag hade det i akvariet. Vattnet var klart tills att jag hade i bakteriemedlet.

                      Hmmm, jag väntar tills imorgon, har det inte börjat klarna så byter jag en tredjedel eller så av vattnet. Går det bra att ha i kranvatten eller måste jag köpa klorbortagningsmedel även innan fiskar är i?

                      Mattias
                      200L
                      30 Neontetror
                      8 Fläckiga pansarmalar
                      4 Nyckelhålsciklider
                      2 Ancistrus

                      Kommentar

                      • fc25
                        • September 2003
                        • 330

                        #12
                        För mig funkar kranvatten utan preparat alldeles utmärkt. Men det beror väl lite på vart man bor eller om man har egen brunn. Själv bor jag i Haninge/(Stockholm) och har kommunalt vatten.

                        Sen beror det väl på hur "freakad" man tänker va också, jag har till exempel aldrig tagit vattentester i mina akvarier, bara en gång när en fisk jag köpt dog direkt, då tog jag med vatten till affärn så dom fick testa och det var o.k så jag har aldrig brytt mig om att testa.
                        //Fredrich

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #13
                          Vattenberedningsmedel kan vara befogat om du har dåligt vatten eller köpt känsliga fiskar. Men så dåligt vatten brukar det inte finnas i sverige. Däremot kan halten CO2 i kranvattnet vara ovanligt högt eller lågt. Så att när man fyller akvariumet direkt från kranen så blir det häftiga pH-svängningar. Det kan fiskar dö av. Botemedlet om man har så (vanligtvis egen brun), är att hälla upp vattnet i en eller flera dunkar dagen innan, så att det hinner luftas. Annan bra anledning att göra detta är att vattnet blir rumstempererat.
                          Om du har ett bra filter som rör om, så kommer du att lufta ut de klor som går att lufta ut på en vecka. Så jag skulle inte blandat i detta.
                          Jag anser att man skall göra vattenbytena så lätta som möjligt för sig själv. Då kommer man inte att fuska med dem, och fiskarna mår bättre. Detta innebär att man (som nybörjare) bör undvika att manipulera vattenvärden. Du gör helt rätt som låter akvariumet stabiliseras och mäta vattenvärdena, för att väja fiskar från detta.

                          Angående vattenslang. jag använder vattenslang, utan problem (har diskusar, som ju anses vara känsliga). Det är dock en slang som använts länge, så eventuella rester från tillverkning och lagring har försvunnit. Så om du köper en ny slang, spola gärna ren den innan du använder den första gången.

                          (Har en slang som räcker från akvariumet till badrummet. Där fäster jag den direkt på blandaren, och fyller akvariumet direkt från kran. Använder kallvatten, det sänker inte vattentemperaturen i akvariumet mer än två-tre grader. Samma slang använder jag för att tömma akvariumet till en hink i badrummet. Den svämmar över och vattnet rinner ned i avloppet. Detta för att ha en chans att stoppa om någon liten fisk kommer med i insuget)
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...