20/25 liter - kompisar till kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sötnos
    • July 2004
    • 4

    20/25 liter - kompisar till kampfisk?

    Hej!

    Jag har läst och sökt en hel del här på forumet, men har ändå en hel drös med frågor...

    Jag har ingen erfarenhet från fiskar, men ska nu starta upp ett akvarium på 20 liter (ev 25). I detta akvarium ska jag ha en kampfiskhane. Det är bestämt. Men sen då? Det vet jag inte.

    Jag har förstått att 20 liter är ett väldigt litet akvarium, och tänkte därför inte ha speciellt många fiskar i. Kanske tre-fyra stycken skulle gå bra (inkl. kampfisken)? Vad säger ni?

    Vilka sorts fiskar skulle ni rekommendera? Fiskar som...
    a) fungerar i 20 liter
    b) fungerar med en kampfiskhane och inte biter i varandra
    c) samma temperatur o vattenvärden och sånt som kampfisken

    Vilka är det?

    Jag vill inte ha en massa yngel, så hur blir det då om jag har en hone och en hane av samma sort?

    Föredrar färgstarka fiskar, men detta endast en bonus och inget krav, eftersom fiskarnas välmående är viktigare än vad jag får glädjen att titta på.

    Jag kan inte skaffa större akvarium, för att jag bor hos mamma och pappa och har bara plats i mitt redan väldigt trånga rum.


    Sen undrar och också om pumpen låter väldigt mycket, eller om man kan sova gott i samma rum?


    Som ni märker är jag helt nybörjare på detta och jag hoppas att ni experter där ute har överseende med mina frågor. Hoppas dom inte är alltför dumma...

    Tack på förhand!
    Helt ny i akvarievärlden och lyssnar gärna på alla råd jag kan få!
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Skaffa så stort akvarium som du bara kan. Bra storlek för nybörjare är 100 till 200 liter. Ej för litet, dvs lätt att hålla balans. Ej för stort så att det blir för jobbigt att byuta vatten. Ju större desto lättare att sköta. Ett sådant litet akvarium är det svårt att få en balans på vattnet som gör att fiskarna trivs (och inte dör). Du måste vara VÄLDIGT noggran med vattenbytena. Dvs byt 5-10 liter vatten i veckan, gärna fördelat på två ggr (ex tisdag och fredag).

    Du får nog bara plats med kampfiskhanen i det akvariumet. Eventuellt att du kan skaffa dig två anamo-räkor att hålla efter alger. De är dessutom trevliga att titta på.

    Så litet akvarium fungerar nog inte motorpumpar. Du skall nog ha en luftdriven pump, och en luftpump utanför. De brukar vara lite högljuda, speciellt de billiga. Be att få prova den du skaffar, så att du vet hur den låter.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Christian Alfredsson

      • December 2001
      • 707

      #3
      Det finns små motordrivna innerfilter som inte låter så mycket. Har sådana till mina 40 liters akvarium.

      När jag bodde hemma och hade 9 akvarium i sovrummet (3 luftpumpar) så lärde jag mig sova med kudden på huvudet. Dvs bara frågan om att ändra sina vanor ;-)



      ________________________
      Christian Alfredsson
      http://www.tropheus.info

      Kommentar

      • sötnos
        • July 2004
        • 4

        #4
        Tack jackson och Christan för era svar!

        Jag skulle gärna skaffat större om jag haft plats, men det får vänta tills jag har flyttat hemifrån. Jag kan ju alltid använda min lilla tank till lek och yngel sen

        Vattenbyten är inga problem. Byta två ggr i veckan är ingenting eftersom jag haft smådjur tidigare och deras burar byter man hela tiden.

        Ok! Så då blir det en kampfiskhane och två anamo-räkor då. Skojigt med räkor! Bara dom inte blir uppätna av kampfisken?? Han äter väl räkor?

        Tack för svaren *skuttar iväg till zooaffärn för att titta på inredning*
        Helt ny i akvarievärlden och lyssnar gärna på alla råd jag kan få!

        Kommentar

        • Fawkes
          • February 2004
          • 246

          #5
          Jag rekomenderar en eller ett par dvärg haras malar. Har själv en (ska köpa fler) Tillsammans med min kamphane i ett 45l. Jäkligt söta när de flyger omkring på rutan, ser ut som små flygplan! Och det bästa är att de max blir 3,5cm. Kanske inte så vanliga men jag vet att simontorp har dem.

          Om du inte har plats med ett akvarium som är stort på längden/bredden kan du kanske skaffa ett 6 el 8-kantigt som är högre istället och på så sätt få mer vattenvolym.

          Mvh /Anna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Kommentar

          • sötnos
            • July 2004
            • 4

            #6
            Dvärg haras malar låter mycket intressant. Jag får ta och läsa på lite om dom, så kanske jag skaffar ett par. Tack för tipset!

            Ett högre akvarium är en idé, men jag har läst att kampfiskar trivs i lägre vatten, så (okunnig som jag tyvärr är dock) jag gissar att volym på höjden inte ger kampfisken något. Det skulle i sånt fall vara för att gynna ev. räkor eller malar. Men detta är bara en gissning.

            Vad säger ni andra, som kan mer?

            Sen har jag en till fråga, när jag ändå är på G. Jag har läst att kampfiskar blir stressade om de bor för stort, för de får för mycket revir att passa. Vad är då ''för stort'' för en kampfisk? Man läser hela tiden om minimum, men i det här faller verkar det vara lämpligt att veta ett maximum också?
            Helt ny i akvarievärlden och lyssnar gärna på alla råd jag kan få!

            Kommentar

            • sötnos
              • July 2004
              • 4

              #7
              en snabbis till - sökte på dvärg haras malar här på på zoopet men hittade ingen info om dom. någon bra länk med lite fakta och bild? tack!!
              Helt ny i akvarievärlden och lyssnar gärna på alla råd jag kan få!

              Kommentar

              Arbetssätt...