"skräckinjagande" pump!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susanna
    • July 2004
    • 215

    "skräckinjagande" pump!

    jag har nu fått 4 fiskar av en kompis. De var i ett otroligt ltet akvariu utan pump eller lyse så jag har nu köpt ett större. det är bara det att jag tror fiskarna är rädda för pumpen! ALLA sitter och trycker bakom krukan! är detta nånting som går över eller ska de alltid ha fobi för pumpar??
    *suck*
    tack på förhand
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    Hej,
    Många fiskar kan känna viss stress för ändringar deras miljö. Det borde gå över efter någon dag. Men för säkerhetskull testa vattnet. Har fiskarna varit i akvariet helt utan pump? Är det fiskarnas första dag i akvariet? Berätta lite mer.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Om du talar om vilka fiskar det gäller, hur stort karet är och vad du har för pump så blir det lättare. Om det är fiskar som inte klarar för stark cirkultation och pumpen är för stark, så kan det vara det som är problemet. Vad händer om du slår av pumpen ett tag?
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Susanna
        • July 2004
        • 215

        #4
        hej..jag har 4 fiskar än så länge, en guppy och tre kopparbarber. Har ett 25liters kar. Men det var lite panik när jag fick guppyn för den var halvdöd (lång historia) men nu har den tillfrisknat. Nej, de har, Iaf inte guppyn haft pump förut jag körde på syretabletter tills jag köpte de andra. Jag vet inte riktigt vad jag har för pump, man fick den på köpet..men nu alldeles nyss hade guppyn simmat omkring i akvariet medans de andra fortfarande gömde sig. Då gick jag dit och kollade och såg att hon simmade till de andra och lixom fick med sej dom en bit ut i akvariet..verkar som om de börjar bli lite lugnare..men jag tycker att de verkar lite för strömt för dom.. :S är jag kanske lite för ung för detta?

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Nej då, inte är du för ung... det är då man lär sig saker... ock akvaristik handlar om livslångt lärande... Dina fiskar kommer nog fram efter ett tag ska du se, de är kanske blyga i början. Däremot måste jag få påpeka några saker...
          Det finns inte många fiskar som passar i ett 25 liters kar, så när du skriver att du bara har 4 fiskar än så länge så blir jag lite orolig. Det är nämligen precis så många fiskar du kan ha i det akvariet för att det ska fungera i längden. Rekommendationen för kopparbarb är ett akvarium på 60 liter http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=209
          Bästa lösningen för ditt akvarium vore kanske att kolla om någon ville ha dina barber och i stället köpa till två guppys så du har en hanne och två honor... då kunde du kanske ha någon amanoräka eller ottocinclus som tar hand om algerna också... men sedan är det fullt...
          Det är jätteviktigt att du sköter vattenbytena i ett så litet kar också, minst 5 liter en gång i veckan behöver du byta ut... gärna oftare...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Susanna
            • July 2004
            • 215

            #6
            oj då..men på djuraffären sa de att det skulle gå bra..hmm.. jaja tack ändå :]

            Kommentar

            • peyman
              • May 2002
              • 416

              #7
              pumpen är helt ny så den har inte haft tid att mogna så ta det väldigt försiktig med matande den närmaste veckan. Byt också 5-6 liter per dag under tiden. Om du har nitrattest kan du också testa för nitrat. Det kan vara giftig för dina fiskar. Sedan tycker jag att 25 liter är ganska lite, så köp inga fler fiskar. Där efter kan du göra vatten byten en gång i veckan.

              är jag kanske lite för ung för detta?
              Nej. Det tycker inte jag!
              Peyman Zehtab-Fard
              Uppsala

              Kommentar

              • Susanna
                • July 2004
                • 215

                #8
                okej men finns det NÅN fisk som trivs i sånt akvarium? som trivs med guppy? köpte akvariet idag vore lite tråkigt om det inte funka för nåt..

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  #9
                  zooaffärer är företag som vill gå med vinst, och då skall man inte lita på allt dom säger utan söka fakta själv, vilket vi nu ger lite i efterhand...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Susanna
                    • July 2004
                    • 215

                    #10
                    okej tack för alla svar!

                    Kommentar

                    • paletten
                      • January 2004
                      • 95

                      #11
                      hmm jag tycker du byter ut guppyn och alla fiskar och köper dej ett par snäcklekare dom kan ha ett så litet akvarium dom e jätteskojjiga!
                      112*multissar* kommer blåneon senare!

                      540L *lamprologus calvus black pearl*
                      *Neolamrologus Kiku Splendens*
                      *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

                      adda msn Gramse_one@hotmail.com

                      Kommentar

                      • Susanna
                        • July 2004
                        • 215

                        #12
                        ja..jag får se hur det blir :]

                        Kommentar

                        • wadel
                          • June 2003
                          • 140

                          #13
                          Det är svårt att hitta en pump som passar till ett så litet akvarium.

                          Jag har också upplevt att det blir för strömt i små akvarier så att fisken aldrig kan vila utan måste simma dygnetrunt = den blir väldigt lätt sjuk och dör.

                          Jag hade faktiskt inte använt ett så litet akvarium för fiskarnas skull.

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            pumpen är helt ny så den har inte haft tid att mogna så ta det väldigt försiktig med matande den närmaste veckan. Byt också 5-6 liter per dag under tiden. Om du har nitrattest kan du också testa för nitrat. Det kan vara giftig för dina fiskar
                            Du menar nitrit va???
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Karon
                              • January 2002
                              • 3170

                              #15
                              Reflekterat över ett luftdrivet filter, Billifilter eller en sådan där liten burk med filtervadd ?
                              Funkar bättre än man kanske tror i dessa högteknologiska dagar
                              I ett ett 20-liters håller jag på med ett litet prov med en filtervägg och en liten pump (Sicce Micra) som verkar vara till små bordsfontäner eller små "vattenfall" i terrarier eller paludarier, går att ställa från att det bara sipprar till mer än tillräckligt flöde.
                              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...