Belastning på möbel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

    Belastning på möbel

    Jag kommer i dagarna få hem ett 92 liters akvarie, som jag ska börja med att fylla upp med vatten , sjösten och växter för att så småningom släppa i fiskarna.

    Jag har dock problem med att hitta lämplig benställning till akvariet då det har måtten 75*35*35... Jag funderar på att sätta det på en bokhylla (furu, ej spånskiva). Jag vill dock inte att möbeln ska överbelastas så att, ve och fasa, akvariet dimper i backen med fiskar och allt! Vad säger ni, hur mycket tål vanliga möbler? Någon som har några andra tips? Har funderat på att bygga upp en möbel av leca-block och lägga en träskiva på toppen... Tips emottages tacksamt...
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #2
    Det sistnämda låter bäst. Lecablock är ganska billiga och håller för det trycket. Det kommer kanske väga mellan 150-175kg, kanske mer.
    Mvh Anders

    Kommentar

    • bonza
      • December 2002
      • 41

      #3
      Jag har ett 160 liters och jag byggde mitt av fyra stående spånskivor på 16mm, två skivor på sidan, en mellan dessa och en i "ryggen", dessa sitter mellan två st 22mm golvspånskivor och det är stadigt som berget, skulle förmodligen kunna ha ytterligare vikt, men när det gäller vatten så är det bättre att ta i ordentligt än att få två cm vatten på golvet :-)
      Mvh Thomas
      Bättre fråga och vara dum en sekund, än aldrig fråga och vara dum resten av livet.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182086

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        De flesta möblerna lär hålla. Inte de allra klenaste och rangliga spånskivemodellerna - men nästan.

        Möblerna man får med till enklare möbelakvarium är ju bara folierad spånskiva.

        Leca-block lär ju hålla även om det blir rejält jordskalv. Synd bara att det är så fult.
        Men smaken är delad!

        <font size="1">Edit:</font id="size1">
        Jag har faktiskt ett 160-liters på ett "Lack" bord från Ikea (De finns i en hög och lång modell som passade perfekt)

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Spånskivor håller mycket, om de är stadgade så att de inte buktar (som du gjort bonza). Då blir de sköra. Många färdiga akvariummöbler är bygda i spånskiva.
          Den del i bokhyllan som kan vara riskiga, är om den har ben. De brukar vara lite ostadiga. Men det varierar på konstruktionen.

          Notera att böcker åxå är tunga. Ditt akvarium bor väga runt 120 kg. Håller den del av bokhyllan som akvariumet tar upp för 120-150 kg böcker? Isf är det helt ok att använda den.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Sulan
            • October 2003
            • 105

            #6
            Jag byggde min egen akvariebänk av 2 st träskivor o 3 st lecablock som jag delade på mitten. Träskivorna laserade jag så att de skulle passa bättre in i mitt vardagsrum. Jag la en träskiva på golvet, för att inte skada det. Sen de delade lecablocken o en träskiva uppepå. Jag har ung lika stort akvarie o det står väldigt stadigt o bra på det. Jag tycker faktiskt inte att lecablock e fula tvärtom, de passar bra in i hos mej iaf.

            Hoppas det blir bra!!!

            //Sulan

            Kommentar

            • Fred fish
              • July 2004
              • 120

              #7
              Tack så mycket för alla svar, det får nog bli leca-blocksvarianten!
              240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
              190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

              Kommentar

              • LiPP
                • May 2004
                • 63

                #8
                Ursprungligen skickat av Holmby
                De flesta möblerna lär hålla. Inte de allra klenaste och rangliga spånskivemodellerna - men nästan.

                Möblerna man får med till enklare möbelakvarium är ju bara folierad spånskiva.

                Leca-block lär ju hålla även om det blir rejält jordskalv. Synd bara att det är så fult.
                Men smaken är delad!

                <font size="1">Edit:</font id="size1">
                Jag har faktiskt ett 160-liters på ett "Lack" bord från Ikea (De finns i en hög och lång modell som passade perfekt)
                Vad heter den möbeln? Pris? Får hem ett 160Liter snart och är på jakt efter en passande möbel.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Jag hade mitt 220 liters på en köpmandisk från Jysk... ingen kanonkvalitet precis, men det funkade. Jag tog bort benen som bestod av fyra "kulor", mest för att få bänken lägre...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • cattebus
                    • June 2004
                    • 61

                    #10
                    Ett tips annars kanske kan vara tv-bänkar? De brukar faktiskt t.o.m. ange maxbelastningen i kg på dessa. Men det lär ju inte funka för typ ett trehundrliters...Vi hittade tv-bänkar på IKEA med en tvärvägg i mitten liksom, som stagar upp mitt under tv-n (i detta fall akvariet) kostade 200 spänn i fyndhörnan, så vi köpte två! På dessa har vi ett 120L och på den andra ett 50L. Funkar bra! Men skulle jag ha mer belastning på så skulle jag plocka bort hjulen inunder dem. Lycka till!
                    Finns det förresten nån som plåtat sin bänk av Lecablock??? Låter spännande!
                    /C
                    cattebus
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                    Kommentar

                    • Lova
                      • February 2004
                      • 31

                      #11
                      När vi skaffade akvarium var vi runt och kollade på olika möbler. vi ville absolut inte ha en klassisk akvarieställning då det är så fult. vi blev dock avrådda från de flesta möbelförsäljare att ta en vanlig furu möbel, då de inte håller för de påfrestningar ett akvarium innebär.

                      Har nu köpt gråa block som är ca 30x15x12 cm stora från Sylvan Bygg och "murat" upp ett underrede som ser mycket vackert ut. Det passar bra ihop med akvariesanden och är stabilt och tåligt, dessutom mycket snyggare än leca block. Nackdelen är att blocken väger ca 20 kg styck så man får inte ha en klen rygg.


                      /Lova

                      150 liters kar: 2 Mosaik Gurami, 3 Guld Gurami, 3 Blå Gurami, 1 Kampfisk, ett gäng Guppy, ett stim GuldTetra, 3 Ancistrus, 1 Svärdbärare

                      Kommentar

                      • Leia
                        • July 2004
                        • 41

                        #12
                        Ett annat tips; till mindre akvarier funkar ofta en byrå, hallbänkar och mindre bokhyllor, tänk bara på hur "toppskivan" är fäst, ev. får man fästa en skiva ovanpå som ligger an på de yttre "benen" eller sidoskivorna. Känn efter att de är stadiga i sidled också! Har själv haft sådana när jag använde 60 - 80L kar.
                        // Leia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...