Angående 280 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Angående 280 liters kar

    Jag ska starta upp ett 280 liters kar med dessa fiskar:

    6 st scalarer
    6 st pansarmalar
    3 st ancistrus
    ca 20 st citrontetror
    och ev. några fjärilsciklider (4 st?)

    Nu har jag några frågor. Karet jag ska startas upp ska bli ett sydamerikanskt biotop. Vilka växter kan jag då ha? Hade tänkt mig några papegojblad, cabomer och svärdsplantor. Några förslag på fler?
    Hur bör jag inreda karet för att fiskarna ska må bäst?
    Vilket sorts filter fungerar bäst? Inner/ytter?
    Som ytterfilter har jag hört att EHEIMs ska vara väldigt tysta och bra, men de är ju så dyra! Hur är det med FLUVALs ytterfilter? Jag såg att de var billagare men hur mycket sämre är dom än EHEIMs (om dom är sämre)?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Scalarer tycker om att simma omkring ibland Vallisneriablad, så Vallisneria är en tacksam växt du kan överväga.

    Ytterfilter ger den bästa filtreringen av vattnet eftersom de har större filtervolym. Du slipper också ett fult filter inne i akvariet, men det där med snyggt och fult är förstås en smaksak.

    Det finns många trådar här i forumet som avhandlar ytterfilter, så lägg gärna någon timme på att söka information. Alltid lär man sig något på vägen.

    Kommentar

    • Ginfizz
      • May 2003
      • 122

      #3
      Håller med om att mycket info om filter finns att söka på forumet. Orkar du inte med de så komer iallfall mina åsikter här:-)

      Jag personligen föredrar innerfilter framför ytterfilter. Detta av praktikska själ. Jag litar helt enkelt inte på ytterfilter med alla slangar fyllda med vatten som måste forslas ut från karet. Men som föregående talare sa så har ytterfilter oftast större volym och det är lätt att byta filtermedia i dem om detta skulle behövas. (Ex fylla med aktivt kol efter medicinering)

      Man kan dock bygga egna innerfilter. (Finns beskrivning på zoopet) Dessa kan ha precis så stor volym som man själv önskar och blir riktgt bra biologiska filter!

      MVH

      Daniel
      80 cm c:a 100 l.
      4 Fjärilsciklid.
      2 Kakadua ciklid.
      1 hongkong pleco

      Kommentar

      • alundra
        • June 2002
        • 4

        #4
        Jag rekomenderar ett ytterfilter framför ett invändigt.

        Dom kostar ju dock lite mer, men det finns ju en anledning till det oxå! =)

        Med tanke på att du oftast får med aktivt kol eller motsvarande och bakteriedödande keramikkulor till ytterfiltet så kan du ja spara in på att slippa använda medicin emellanåt =)

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Keramikkulorna är inte bakteriedödande. De ser till att bakterierna har något att växa på, så att du får tillräckligt mycket av dem. Det är nämligen bakterier som omvandlar amoniak till nitrit och nitrit till nitrat. Amoniak och nitrit är giftigt för fiskarna. Nitrat är giftigt först vid högre doser, och vattenbyten ser till att hålla den nivån tillräckligt låg. Därför man skall byta vatten en gång i veckan.
          Aktiv kol bör man undvika, om man inte har ett direkt problem som kan lösas med det (exempelvis efter att man medicinerat i akvariumet för att få ut medicinresterna). Aktiv kol kan nämligen släppa all de kemikalier som den samlat på sig.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Vill man ha Eheim, men vill dem lite billigare kan man titta på http://www.aquaristic.net/ . Glöm inte att det brukar vara lite mer man behöver, filtermatrial, foder etc., och det är också billigare.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Finns Vallisneria i Sydamerika? Jag har för mig att jag läste att de fanns i Nordamerika och Asien (men kan mycket väl ha fel).
              Efter att ha läst lite trådar om ytter/inner filter så har jag bestämt mig för att det nog blir ett ytterfilter. Vilket märke bör jag välja? Jag har hört att EHEIMs är väldigt tysta. Är de det?
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Vallisneria är en kosmopolit enligt Zoopets växtbeskrivning

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Vallisneria finns över hela världen, men med lite olika arter. Funkar alltså utmärkt i en Sydamerikabiotop. Dessutom en rätt tacksam växt som brukar klara sig och även växa bra under många förhållanden.

                  Har ingen erfarenhet av andra ytterfilter än Eheims, men jag har varit otroligt nöjd med mina. Det enda som låter lite av de jag har är ett gammalt ett med en liters filtervolym som jag har i mitt växtkar. Till viss del låter det eftersom jag har problem att få ut all luft ur det när jag gjort ren det (kör det extremt nedstrypt så genomströmningen är rätt kass). Har det dock i skåpet under karet, så det stör inte. Alla andra jag kört och sett hos polare har varit otroligt tysta (men märk väl att de kan låta lite vid uppstarten just på grund av att det blir lite luft kvar när man precis startar upp dem).

                  Eheim är visserligen dyrare, men kvaliteten på filtren, slangkopplingar och tillbehör faller mig mycket på läppen. Just snabbkopplingarna till slangarna är värt att satsa på (de nyare modellerna brukar ha smarta lösningar på det från start). Enkla och pålitliga snabbkopplingar underlättar otroligt att plocka ut filtret för rengöring, ändring av filtermaterial med mera. Upplever man det som struligt är det lätt hänt att skjuta upp filterskötseln, med sämre resultat som följd.

                  Men, det är mina fem öre!! Vet att ekonomi kan vara en rätt viktig bit, så ta något som passar. Inner- eller ytterfilter är lite en smaksak för mig, men hade jag velat trixa med filtermaterial hade jag utan tvekan valt ett ytterfilter. Ett innerfilter går dock lätt att dölja med en rot och/eller lite växter så det behöver inte förfula akvariet.

                  Hilsen!

                  Kommentar

                  • Lubbe
                    • February 2004
                    • 677

                    #10
                    Ursprungligen skickat av PatrikMalmo
                    Vallisneria finns över hela världen, men med lite olika arter. Funkar alltså utmärkt i en Sydamerikabiotop. Dessutom en rätt tacksam växt som brukar klara sig och även växa bra under många förhållanden.

                    Har ingen erfarenhet av andra ytterfilter än Eheims, men jag har varit otroligt nöjd med mina. Det enda som låter lite av de jag har är ett gammalt ett med en liters filtervolym som jag har i mitt växtkar. Till viss del låter det eftersom jag har problem att få ut all luft ur det när jag gjort ren det (kör det extremt nedstrypt så genomströmningen är rätt kass). Har det dock i skåpet under karet, så det stör inte. Alla andra jag kört och sett hos polare har varit otroligt tysta (men märk väl att de kan låta lite vid uppstarten just på grund av att det blir lite luft kvar när man precis startar upp dem).

                    Eheim är visserligen dyrare, men kvaliteten på filtren, slangkopplingar och tillbehör faller mig mycket på läppen. Just snabbkopplingarna till slangarna är värt att satsa på (de nyare modellerna brukar ha smarta lösningar på det från start). Enkla och pålitliga snabbkopplingar underlättar otroligt att plocka ut filtret för rengöring, ändring av filtermaterial med mera. Upplever man det som struligt är det lätt hänt att skjuta upp filterskötseln, med sämre resultat som följd.

                    Men, det är mina fem öre!! Vet att ekonomi kan vara en rätt viktig bit, så ta något som passar. Inner- eller ytterfilter är lite en smaksak för mig, men hade jag velat trixa med filtermaterial hade jag utan tvekan valt ett ytterfilter. Ett innerfilter går dock lätt att dölja med en rot och/eller lite växter så det behöver inte förfula akvariet.

                    Hilsen!
                    Okej, isåfall så blir det nog några vallesneria som for hjälpa till att dölja doppvärmaren

                    Jag får fundera på det här med vilket sorts ytterfilter jag köper, men EHEIMs verkar ju vara väldigt bra efter allt jag hört. Än så länge så har jag iaf inte hört någon som INTE rekomenderar det... Men vi får se hur det blir.
                    310 l - Sydamerika
                    200 l - Asien
                    104 l - Asien
                    70 l - Sydamerika

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Nu har jag några frågor. Karet jag ska startas upp ska bli ett sydamerikanskt biotop. Vilka växter kan jag då ha? Hade tänkt mig några papegojblad, cabomer och svärdsplantor. Några förslag på fler?
                      Berätta vad du tänkt dig för belysning och vad du tänkt för gödning. Papegoj bladen kräver mycket ljus och god co2 nivå. Både jag och defdac har misslyckats med den växten, så jag vill inte rekomendera den till en nybörjare.

                      Hur bör jag inreda karet för att fiskarna ska må bäst?
                      Fiskarna bryr sig inte så mycket om inredningen, dom bryr sig om bra vatten främst och där är du på rätt spår.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Lubbe
                        • February 2004
                        • 677

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Tropfrog

                        Berätta vad du tänkt dig för belysning och vad du tänkt för gödning. Papegoj bladen kräver mycket ljus och god co2 nivå. Både jag och defdac har misslyckats med den växten, så jag vill inte rekomendera den till en nybörjare.
                        Jag hade tänkt mig två TRITON lysrör som kompenserar varandra, min akvariehandlare sa att de var de bästa lysrören DOM hade och de skulle hjälpa till att förhindra för mycket algtillväxt.
                        Gödning har jag faktiskt inte ens funderat på om jag ska vara ärlig. Men pepegojbladen kanske jag struntar i, det verkade för komplicerade för mej! Men då behöver jag förslag på olika rätt lättskötta växter att ha i karet.


                        Fiskarna bryr sig inte så mycket om inredningen, dom bryr sig om bra vatten främst och där är du på rätt spår.
                        MVH
                        Magnus
                        Med inredningen så undrade jag hur man ska inreda med t.ex. grottor och andra gömställen för att fiskarna ska känna sig tryggast. Hur mycket och vilken sorts gömställen behövs för de olika fiskarnas behov?
                        310 l - Sydamerika
                        200 l - Asien
                        104 l - Asien
                        70 l - Sydamerika

                        Kommentar

                        Arbetssätt...