Blixtnedslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moggis
    • May 2004
    • 24

    Blixtnedslag

    Hej
    Satt å kollade en dålig film...Det blixtrade till rejält ute och pumpen till akvariumet började rassla...tände lampan och alla fiskar var typ paralyserade...Stängde av pumpen ett tag och sen när jag startade den igen så gick den som vanligt...men Kardinaltetrorna och guppisarna har tappat all färg...Ingen har dött ännu, men dom verkar uppenbarligen chockade...ligger på botten och ser vettskrämda ut....
    Hoppas bara dom överlever...
    Nån som har nån aning om vad som hänt??? Verkade ju nästan som vattnet blev strömförande??? Hur kan man undvika det i framtiden??? Överspänningsskydd??? Nån annan som råkat ut för detta???
    Tacksam för snabba svar så man kan gott...
    Går man fort å ler mycket så e de ingen som märker hur ful man e
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Det låter ju som att pumpen på något vis fick "överslag" så den blev strömförande, så du kan ju alltid skaffa ett grenuttag med strömbrytare, dessa ska vad jag vet ha ett inbyggt "skydd" mot överspänning i och med dels strömbrytarapparaturen och dels av jordningen. Kan dock ha helt fel, är liksom ingen elektriker. Hoppas dina fiskar piggnar till och att detta inte inträffar igen.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Att pumpen på något sätt skulle ha blivit strömförande håller jag ytterst osannolikt.
      Att den rasslade till i samband med ett åsknedslag var troligtvis ett kort strömavbrott på grund av en blixt som träffade "rätt" eller i värsta fall en transient vilket är raka motsatsen, en strömspik som kliver över 253v (vilket är övre gränsvärdet i det allmänna nätet) och elleverantörens transientskydd klipper strömmen för ett par hundradelar av en sekund. (Sånt som mördar videon)

      Att fiskarna blev bleka och stressade beror troligtvis på att luften blir laddad i ett åskväder. Katten reser ragg, hunden springer och gömmer sig och fiskarna bleknar. Vi människor är ganska befriade från sånt. vissa påstår sig få ont i ett knä eller dyl.

      Men visst är det uppfriskande med ett riktigt åskväder? =)
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        tände lampan och alla fiskar var typ paralyserade
        Helt normalt att fiskarna verkar helt paralyserade och att de har blekare färger när du tänder lampan mitt i natten. De sover och det har inget med åskvädret att göra.

        Guy
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Att fiskarna var bleka och låg nere vid botten beror med all säkerhet på att dom sov. Det är helt normalt. Dom får säkert tillbaka sina färger när dom vaknar igen.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Jahaa.. Det var mitt i natten. Jo kardinaler har "pyjamas" då och kan se riktigt fåniga ut.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Tappar guppy också färg när ljuset är släckt (eller blir rädda)? Jag trodde inte det.
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Dom flesta fiskar gör det, finns förstås undantag.

                Guy
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Myzco

                  #9
                  Katten reser ragg, hunden springer och gömmer sig och fiskarna bleknar. Vi människor är ganska befriade från sånt. vissa påstår sig få ont i ett knä eller dyl.
                  ..och vissa får huvudvärk!

                  Kommentar

                  • Moggis
                    • May 2004
                    • 24

                    #10
                    Ungefär hälften av fiskarna var döda i morse...så något måste ha hänt när pumpen rasslade till...Återstående fiskar verkar nu vara ok och har återfått sin färg...Så...det här med att det var för att det var mörkt och att dom sov kan vi kanske lägga ner...Något HÄNDE med akvariumet när det blixtrade till och jag undrar mest om jag kan göra något för att undvika det i framtiden...typ överslagsskydd eller nåt???
                    Går man fort å ler mycket så e de ingen som märker hur ful man e

                    Kommentar

                    • smulf
                      • June 2004
                      • 46

                      #11
                      Det finns skydd mot överslag som man kan sätta i väggkontakten, och sedan sätta grenuttag till akvariets alla delar.
                      Troligtvis har du dock en pump som är fi märkt. Står fi i en rund ring någonstans på pumpen, eller en fyrkant med en annan fyrkant i. Du kan också se det¨på att den har en platt kontakt. Detta betyder att den är konstruerad så att den inte kan bli strömförande om fel uppstår.

                      Kommentar

                      • Andreas80
                        • March 2004
                        • 28

                        #12
                        Tyvärr så finns det inget idag som klarar av åskan slår den i tillräckligt nära så kvittar det vad för överspänningsskydd du har så går de sönder grejer men slår den ner en bit bort kan de räcka med ett litet skydd som du sätter i uttaget..
                        Det bästa är att dra ut kontakterna när det åskar absolut de säkraste!!!!
                        460l
                        1st Plecostomus
                        1st Segelfenspleco
                        4st Zebraciklider
                        4st Påfågelciklider
                        4st Guldsömciklider

                        Kommentar

                        • defer
                          • November 2003
                          • 131

                          #13
                          Det finns fullständigt åskskydd för ca 12.000:-
                          att köpa. Det skyddar om det kommer via elnätet.
                          Jag hade köpt en UPS (batteribackup). Då körs
                          strömen genom den och sen ut till pumpen.
                          Det ska vara säkert. Om något går sönder så
                          är det UPS:en och inte pumpen. All ström går
                          genom batterierna som sen transformeras upp igen.
                          Och köper du en UPS för ca 1000:- så klarar den
                          hålla pumpen vid liv ett antal timmar.

                          Kommentar

                          • kampfisken
                            • September 2003
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen skickat av defer
                            Det finns fullständigt åskskydd för ca 12.000:-
                            att köpa. Det skyddar om det kommer via elnätet.
                            Jag hade köpt en UPS (batteribackup). Då körs
                            strömen genom den och sen ut till pumpen.
                            Det ska vara säkert. Om något går sönder så
                            är det UPS:en och inte pumpen. All ström går
                            genom batterierna som sen transformeras upp igen.
                            Och köper du en UPS för ca 1000:- så klarar den
                            hålla pumpen vid liv ett antal timmar.

                            Var köper man då en UPS? På Clas Ohlson eller annan stormarknad, eller ska man vända sig till någon elfirma i industriområdet i staden där man bor? Låter som en mycket smart idé det där!
                            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #15
                              Jag har grenuttaget till mitt stora kar allra först kopplat till ett övespänningsskydd, som ska funka mot åska t ex. Alla apparater i karet går på det grenuttaget. Jag är dock ingen elektriker, så jag vet inte hur effektivt det verkligen är i verkligheten. Har turligt nog inte blivit utsatt för någon test!! Om flera firrar var döda på morgonen så låter det på mig som om du på något sätt fick ström i akvariet. Jag är generellt lite hispig med sådant, så är det ett ordentligt oväder på gång drar jag baske mig ut alla kontakter jag hittar. Övertygad om att det är det säkraste för all elektrisk utrustning.

                              Men, men, jag kan vara överkänslig. Har dock upplevt en kulblixt som levde rövare i köket en gång, och det kan ha färgat mig lite. Tyckte inte det var skoj, så jag gör mitt bästa för att undvika liknande framtida upplevelser!!

                              Hilsen!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...