Kan man blanda Corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #16
    jag har10 st swartzie mal men jag tyckar inte att dom stimmar jag har 14 discus ca 4-6cm 40 sorgmantel tetra 10 guldbarb i ett 200 l än så länge
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #17
      Låter som väldigt mycket fisk. Ska du ha i mer? Schwartsi är väl en av de större sorterna? Jag tycker det verkar som om ju mindre sort ju större grupp vill de vara. Medan de större verkar funka bra i grupp på 5-7. Men det är bara vad jag tror. Kanske inte stämmer?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Corydoras mad
        • April 2003
        • 1686

        #18
        Schwartsi är väl en av de större sorterna?
        <font color="red">Corydoras schwartzi är väl inte riktigt en sådan stor Corydoras. Den hammnar väl i mitten om man mäter storleken på alla Corydoras. Corydoras babatus är den största på hela 10cm!</font id="red">
        /Mathias
        The Corydoras freak

        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #19
          Jo jag vet att barbatus är stora, men jag har sett schwartzi som varit riktigt stora. Inte 10 cm, nej nej. Men uppåt 7-8 i alla fall. Mycket mer än det står i Aqualogs corydorasbok.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Corydoras mad
            • April 2003
            • 1686

            #20
            <font color="red">Verkar lite otroligt om du sett Corydoras schwartzi på 7-8cm. Du kanske såg Corydoras pulcher eller Corydoras ornatus som som båda går runt 7cm. Det finns fyra fiskar i det så kallade Scwartzi släket;

            Corydoras schwartzi
            Corydoras pulcher
            Corydoras parallelus
            Corydoras ornatus</font id="red">
            /Mathias
            The Corydoras freak

            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #21
              efter semestern skall jag bygga ett 1000 l så jag har dom bara på tilväxt
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #22
                Ursprungligen skickat av Corydoras mad
                <font color="red">Verkar lite otroligt om du sett Corydoras schwartzi på 7-8cm. Du kanske såg Corydoras pulcher eller Corydoras ornatus som som båda går runt 7cm. Det finns fyra fiskar i det så kallade Scwartzi släket;

                Corydoras schwartzi
                Corydoras pulcher
                Corydoras parallelus
                Corydoras ornatus</font id="red">
                Nej jag kan inte svära på att det var schwartzi. Jag tog bara det för givet för jag trodde det var dom som såldes i sverige. Det var på A-lagret i deras "returburk" som dom gick i början på sommaren. Det var dumt av mig att skriva något jag inte var säker på. :-)
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #23
                  orsaken till att jag har såmånga discus er att att jag lästa att om man har för få discus så mobber dom varandra derfor köpte jag upp mig fra 6 till 14
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #24
                    Det är väl bra att göra så har jag för mig. Då kan dom bilda naturliga par och man säljer ifrån det som "blir över"?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #25
                      Mitt sista inlägg i denna frågan (kanske?) är i alla fall att hos mig är det jättevackert med just den blandningen jag fått ihop. Några grå, några vita, några prickiga och några randiga samt några randiga med röda prickar. Tusen gånger hellre Corydoras än övriga fiskar för de är det finaste i hela baljan!! Jag är ju inte så inne på odling så jag tycker det känns bra så här. Men... ska absolut inte köpa till nån fler sort efter att ha läst denna tråd snarare försöka plocka ur när plats finnes i annat kar. Böjer mig ödmjukt för de bättre vetande och tar lärdom. Tack för all information!!
                      Jenny
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #26
                        Ska du inte odla kan du ha det just så vackert som du vill. Jag har mina 2 och 2 (sorter) men ska planera för att ha dom 1 och 1 och istället större stim. Men det är bara för att jag tycker det är vackert. Det är så otroligt skönt att vi människor inte är lika. tänk så trist det skulle bli om alla tyckte likadant. Gör precis som du tycker ser finast ut :-)
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #27
                          Var bara tvungen att skriva ett ytte-pytte-inlägg till. Sonja: Jag tror nog att jag läst varenda inlägg du gjort om corysar och tycker du verkar ha bra koll på arter och odling od. Tack för alla bra inlägg som höjt min kunskapsnivå. Du har inte nån egen hemsida med bilder på dina kar och fiskar?? Är <font color="red">så</font id="red"> nyfiken,
                          Mitt i natten hälsningar på midsommardagen från Jenny
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #28
                            Oj då *rodnar*. Nej jag är inte så himla bra på dom, men jag tycker otroligt mycket om dom och har 3 olika sorter som alla har lekt den här sista säsongen och det är jag otroligt lycklig över. Det är många som odlar mycket mer sorter och har bättre koll. Men som det står i min signatur, jag är alltid nyfiken, och lägger mig i ;-)
                            Jag har ingen hemsida och ingen bra kamera. Men det kommer nog det med. Jag är rätt ny på dator också. En polare gav mig sin gamla. Och då upptäckte jag Zoopet :-) Jag har lärt mig jättemycket varje dag jag är inne här och läser.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #29
                              Ursprungligen skickat av Corydoras mad
                              [red]Verkar lite otroligt om du sett Corydoras schwartzi på 7-8cm.
                              Jag måste bara inflika lite, jag räknar med hela stjärten också. Det har blivit missförstånd tidigare när jag gjort det, så det är kanske fel att räkna så?
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Corydoras mad
                                • April 2003
                                • 1686

                                #30
                                <font color="red">Stjärten skall man räkna med också! </font id="red">
                                /Mathias
                                The Corydoras freak

                                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                                Kommentar

                                Arbetssätt...