tips om bra reningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    tips om bra reningsmedel?

    har ett 63 liters akvarium o nu börjar medlet som anvnts vid vattenbyten ta slut. tänkte att det kunde vara bra att fråga folket här om något bra o lättanvänt innan jag köper nytt.
    Tack!
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Du skrev inte vad du haft hittills - gissar att du menar vattenberedningmedel och då Aquasafe som brukar följa med akvarieseten. (Eller menar du någon bakteriekultur på flaska, ex Sera Nitrivec?)
    Det verkar som om de flesta som har kommunalt vatten inte använder någonting alls vid vattenbyten. Jag använder Sera Aqutan som jag köper i 5-liters dunkar från Tyskland. Har provat att köra utan i några veckor, men då har mina tigerbarber verkat olustiga efter vattenbytena. Du kan alltid testa att köra utan vid några vattenbyten framöver. Fungerar det inte så kan du återgå till något vattenberedningsmedel.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Det finns många skolor krind det där med vattenberedningsmedel.

      Jag håller med Klara. Testa att göra vattenbyten utan specialmedel, och fungerar inte det så be om något i din akvarieaffär. Jag har själv använt Tetra Aquasafe och tycker det är lättanvänt.

      Kommentar

      • Lillebror
        • June 2004
        • 55

        #4
        Personligen föredrar jag Sera Aqutan, mest för att man då doserar 10 ml/20L istället för 10ml/10L (Tetra AquaSafe).

        Och jag skulle aldrig hälla i vatten som inte innehåller vattenberedningsmedel.
        Herren är min herde och mig skall intet fattas...om jag än vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag intet ont, ty Du är med mig...

        Nil Volentibus Arduum - In i döden trogen

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Sera Aqutan tycker jag är lättare att använda eftersom det inte är lika trögflytande som Tetras aquasafe. Fast just nu har jag skippat båda!

          När jag byter vatten i mina mindre kar brukar jag hälla upp den mängden vatten jag behöver vid vattenbyte, redan dagen innan vattenbyte, för att gaser i vattnet och dylikt skall försvinna. Sen häller jag numer i det utan att använda vattenberedningsmedel. Fungerar jättebra! Testade givetvis innan jag bestämde mig och det tycker jag du också skall göra.

          Mvh // Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • holi
            • February 2004
            • 41

            #6
            har hitills använt aquaplus
            är alla reningsmedel så att man måste ha det i det nya vattnet innan det hälls ner i akvariet?

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag använder inga sådana medel mera än efter medicinering med kopparhaltiga mediciner (vet inte om det behövs då heller, känns bara bättre) och om jag av någon anledning behöver släppa fisk i helt nytt vatten... Om du inte har egen brunn så tycker jag att du skulle kunna testa en par vattenbyten utan medel.... När jag använde sådana medel så hällde jag i det samtidigt med vattnet, men jag blandade det inte i hink före... Som jag har det nu så skulle det vara nästan omöjligt att blanda före, eftersom jag byter ca 500 liter vatten i veckan här hemma....
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • holi
                • February 2004
                • 41

                #8
                har upptäckt att man inte behöver använda reningsmedel (om man inte har ammoniumsulfat i vattnet) bara man har i vattnet i hinken med tillräckligt högt tryck. tillsätter vattenverket ammoniumsulfat (detta gör b.la. stockholmvatten och norrvatten, som har hand om vattnet till förorterna norr om sthlm) behövs beredningsmedel.
                på flaskan står 5ml per 10l vatten. ska jag då räkna vattnet som jag byter eller hela akvariets vattenmängd?

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej holi !

                  Räkna på vattenmängden du byter !
                  Själv använder jag DuplaGan-när jag använder något alls.
                  MVH
                  Lisa

                  Kommentar

                  • SussieGross
                    • May 2004
                    • 197

                    #10
                    Jag använder inget medel alls (killen i zooaffären sa inget om att det behövdes) ...och jag har ett välmående akvarium..
                    Blubb!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...