Vattentemp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Vattentemp.

    Nu måste jag bara ställa en till fråga. Jag har upptäckt att vattnet i mitt än så länge obefiskade akvarium verkar hålla en temp på typ +28 grader C utan någon värmekälla, mer än ev belysningen. <font color="green">Nu til min fråga - verkar detta rimligt eller är det troliga att det är fel på termometern (sån där remsa som man klistrar fast på glaset)?</font id="green"> Jag kan tillägga att jag inte har mer än ca +20 i lägenheten. Solljuset når absolut inte akvariet även om det når in i halva rummet där akvariet står...
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • Gud bevare Tsaren
    • April 2004
    • 276

    #2
    Dom där termometerremsorna är nog de flesta rätt tveksamma till. De visar ofta litet suspekta värden. Klart bäst är en seriös termometer med sugkopp. De kostar dessutom bara någon tjugolapp. Välinvesterade pengar.

    /GBT

    Kommentar

    • Zeloth
      • May 2004
      • 88

      #3
      Jupp, jag är också skeptisk, har beställt en annan termometer, men den kommer ju aldrig!! *gah* Mest nyfiken på hur troligt det är att vattnet kan hålla +28... om det nu gör det :-)
      ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

      // Jenny

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Pumpen avger lite värme med och tillsammans med lysröret så är det inte så konstigt tycker jag. Har själv kar som jag tagit bort värmaren då jag ändå kommer upp i temperaturer om ca 26-27 grader.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Om värmen nu skulle vara 28 grader.Så tycker jag att man ändå ska ha värmare detta för att jämna ut tempskillnader över dygnet.Det kostar ju inget att ha en termostat värmare inkopplad om den aldrig går...
          Fredrik

          Kommentar

          • nilssonnet
            • January 2004
            • 603

            #6
            Mitt kar ligger på 20-25 grader nu utan doppvärmare, det låg på 20-21 grader i vintras. Värms upp av rummet och tre lysrör á 40W.
            Na klar!

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #7
              -: Spekulerar :-

              akvariumets storlek har ju en viss betydelse i detta fall. en balja på 40 liter kan nog värmas upp en hel del av den befintliga tekniken.
              En balja på 500 liter lär inte påverkas så mycket av några lysrör.
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Ett sätt att kolla temperaturen utan termometer:
                Stick ner armen i akvariet så att även armbågen doppas. Om det känns så varmt så att du inte skulle tveka en sekund att hoppa i så är det 28C. Om det istället känns kallt är det högst 24C.

                Det är lite lättare att hålla fiskarna friska med värmare än utan, men det är ingen större skillnad. Vet inte om det är så, men deras immunförsvar verkar fungera bäst inom ett visst temperaturintervall.

                Kommentar

                • Zeloth
                  • May 2004
                  • 88

                  #9
                  Intressanta svar! Jag har ju inte så stort kar, bara 90L, så det kan ju hända att det är bl a belysningen som värmer upp vattnet. Jag ska kolla imorgon då jag stiger upp och belysningen fortfarande är släckt hur varmt det är då. Gjorde testet som dgqlof föreslog och då tycker jag att vattnet känns rätt varmt, ungefär som pool-vattnet ute på sommaren, så 28 grader kanske stämmer.

                  Men frågan jag då ställer mig - finns det nåt man kan göra för att om möjligt kunna sänka tempen konstant?? Jag vill så gärna köra på mitt tänkta "tetra-tema" och de jag tänkte ha (koppartetra t ex) mår bäst i lite lägre temp mellan 23-27 grader.
                  ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

                  // Jenny

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Vet inte hur det ser ut hos dig nu, men här är lite generella temperatursänkningstips:
                    - Lysrör istället för glödlampor
                    - Inget täckglas
                    - Längre avstånd mellan vatten och täckglas
                    - Längre avstånd mellan täckglas och ljusramp
                    - Större hål i hörnen på täckglasen
                    - Ytterfilter istället för innerfilter
                    - Montera lysrörens reaktor vid sidan om akvariet istället för i rampen

                    Men det är ofta ett problem, speciellt om man bor i lägenhet. Sommaren -92 (tror jag det var) förlorade jag alla växter utom Hygrophila polysperma, temperaturen var över 30C inomhus i två veckor och akvariet höll ca 35C. Intressant nog så klarade fiskarna sig.

                    Kommentar

                    • Zeloth
                      • May 2004
                      • 88

                      #11
                      Oki, tack för tipsen... Trist det där med dina växter <font color="blue">dgqlof</font id="blue">, så det är alltså sånt man har att vänta nu här fram över. Denna sommar blir ju knappast svalare än den förra...

                      Hos mig ser det ut som följer:
                      - Kassa gamla lysrör som ska bytas mot nya bra.
                      - Har katt så jag måste ha täckglas
                      - Var och fixade nya täckglas men missade att det ska var öppet i hörnen, ska åka tillbaka till glasmästeriet och fixa det. <font color="green">Spelar det någon roll om man har öppningarna där, bortsett från att värmen blir instängd?</font id="green">
                      - Ska fundera på det där med avstånden, om det går att göra nåt åt.
                      - Har shysst ytterfilter.
                      - Ganska oteknisk så det där med lysrör och reaktorer går nog dessvärre bort.

                      Funderar på dessa akvarier med "lock" som ex juwel och aqwalux - <font color="green">har de hål någonstans så att det kan komma in luft till vattenytan, eller behövs inte det alltid?</font id="green">
                      ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

                      // Jenny

                      Kommentar

                      Arbetssätt...