Syresten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moggis
    • May 2004
    • 24

    Syresten

    Hej,
    Bör man tillsätta extra syre i sitt akvarium...finns ju såna här syrestenar (fast jag fattar inte var jag ska koppla in slangen)...men nu läste jag nånstans här på Zoopet att syrestenar inte gav nåt extra syre utan bara bubblor???????
    Går man fort å ler mycket så e de ingen som märker hur ful man e
  • crossniklas
    • October 2003
    • 223

    #2
    Bubblorna gör inget... bara yt-vatten-rörelsen som dom skapar- syre= yt-vatten-rörelse.

    /Niklas

    Kommentar

    • Lufox
      • May 2004
      • 5

      #3
      Syresten är bara ett tillbehör till en syrepump. Och det är där en plastslang kommer in i bilden.

      Vanligtvis så behövs det ingen luftpump, används numera som en dekoration.

      Kommentar

      • GaybrielSwede
        • June 2002
        • 129

        #4
        Apropå crossniklas svar så vill jag tillägga en sak... Jag har en annan anordning i ett av mina akvarium som i så fall är mycket bättre än en s.k. syresten. Det är en sak med lock som öppnar sig och släpper iväg syret när det blivit fullt med syre under locket, så att det kommer stora bubblor upp till ytan, som då rör sig väldigt mycket. Det måste väl skapa mycket mer ytrörelse än en syresten, och vara bättre i så fall?
        Simma lugnt!

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ska man vara noga så visst tillför luftbubblan syre till vattnet under sin väg mot ytan, men det är ytterst marginellt med syre den hinner släppa i från sig.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Hej tycker detta är kvalificerat skitsnack!!Har slöjstjärtar(möjligen ovanligt syrekrävande) som har varit i flera olika akvarier b.la ett 25 liters akvarium med så skitigt vatten att man knappt såg fiskarna :-)Det ända de har reagerat på är när jag plockat bort syrestenen.Då ligger de på ytan och "tankar" luft!!
            Idag har jag ett Fluval 2 Plus inner filter samt en syresten .Har tagit bort syrestenen med exakt samma resultat.
            Obs Har rent vatten och växter som trivs!
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            Arbetssätt...