Forumnarkoman frågar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scott
    • March 2004
    • 9

    Forumnarkoman frågar

    Hej allihopa.

    Nu sitter jag här nöjd och tittar på mitt första akvarium. Jag har börjat känna mig mer bekväm med ägandet och ansvaret för mina små blöta vänner. Jag är en frekvent läsare av det här forumet, det har nog sin botten i att jag känner en oro att jag kanske missuppfattat något, och kanske hittar något viktigt som jag tidigare missat.

    Jag brukar ge mina firrar liite (har greppat att man lätt kan övermata) mat varje dag och kanske pyttelite extra om de fått vara utan dagen innan. Jag brukar sitta och titta på när de äter så jag kontrollerar att inte alltför mycket blir liggande på botten.

    Jag är som bäst en amatörakvarist men trivs med mitt enda kar på ca: 150l. Dess innevånare är 2 små ansistrus, 2 dvärggurami, 4 bol. fjärilsciklider och 19 kardinaltetror, de var 20 först men en dog (för övrigt den enda fisk jag förlorat). Jag vet att jag lyckats få en rätt bra balans i mitt akvaruim, nitirittoppen har paserat (kollar nitrit med tetratest) och mina fiskar ser ut att trivas och må bra. Jag testar iofs inget annat än nitrit men enligt djuraffären där jag handlar ska det inte vara några problem med vårt kranvatten till ett sällskapsakvarium. (bor i umeå)

    Nu till orsaken med detta inlägg: Jag har läst att man ska göra vattenbyten med jämna mellanrum. (jag byter ca: 40-50 l varje vecka) Jag testar vattnet före jag byter och har inte sett någon indikation på att jag har nitrit i akvariet på flera veckor. Ska man byta vatten även om man inte har någon nitrit eller är det rent i förebyggande syfte?

    Fundering nummer två: I början växte mina växer i en rasande fart, jag har hornsäv, vattenspikblad och en annan växt jag inte hittat en beskrivning på. Nu har jag börjat fått alger och det verkar som växterna inte växer lika fort, det är naturligt att man får alger av vad jag förstår och det stör mig inte så mycket och det finns lite grönbruna belägningar. Men jag är orolig att de kommer att ta över för växterna eftersom det är lite svårt att hålla akvariet mörkt på natten i norrland den här årstiden. Det enda sätt att mörklägga är att täcka rutorna helt och det känns en aning besvärligt, så jag tar gärna råd innan jag gör något sånt.

    Och sista funderingen: Vi ska åka på ca: 2 veckors semester i sommar och jag pratat med en akvarieägande kompis om att hon ska titta till min burk. Hon sa visst men att hon bara skulle kunna komma ca 2 gången den första veckan (hon bor en bit bort) och jag funderar på hur jag ska lösa matning och vattenbyten?

    Oj det var visst en heldel... Jag har försökt söka i forument men har inte hittat nått som svarar på just dessa frågor, antingen finns det inte eller så har jag missat det.

    hälsningar Annica
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    det där med matning är inte såå noga, de flesta firrar är inte så kinkiga utan klarar sig lätt utan mat en längre tid (minst en vecka, säkert två) och att mata dem precis varje dag är inte heller nån nödvändighet. alger får du av för mycket ljus oftast, men även för mycket mat kan påverka. du kanske även bör kolla om ditt vatten inhehåller för mycket nitrat (inte nitrit) för det kan även det göra att du får för mycket alger. Det kan hända att vattnet i din kran har mycket nitrat i sig om du har t.ex. egen brunn.
    om du e borta två veckor så kan du helt enkelt hoppa över vattenbytet då, och fiskarna klarar sig med mat en eller tv å gånger i veckan utan problem. tror t.o.m. att de blir friskare av lite fasta ibland =)
    lycka till.
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Hallojs!
      Det är så skönt att läsa ditt inlägg... Tänk om alla hade så bra koll när de startade sina första akvarier.... härligt!!!
      Att man byter vatten ofta beror på flera saker... bl a så får man bort fiskarnas restprodukter ur vattnet... I nedbrytningsprocessen (av fiskbajset) så bildas bl a nitrat... det är en av komponenterna som behövs för att växterna (och algerna) skall trivas... Men får det bli för mycket nitrat så skadar detta fiskarna, och detta undviker man med bra filter och regelbundna vattenbyten. Växterna får också en massa nyttiga saker med det nya vattnet, så de gillar också vattenbyten.
      Ditt nästa steg blir kanske att börja mäta nitrat... lite ska du ha, men inte skadliga nivåer som sagt... Märker du att du har väldigt lite nitrat så kanske det är läge att byta lite mera sällan. Många byter max var 14:e dag och får sina kar att fungera, jag bytte en gång i tiden en gång i månaden, och fiskarna klarade sig men växterna mådde pyton och jag hade väldigt mycket alger. Du skriver inget om du använder växtgödning vid dina vattenbyten, om du inte gör det, så kan det vara orsaken till att växterna växer sämre.... och när växterna stannar av så tar algerna över....

      Vad gäller semestern så är det lugnt... Har man inte yngel så ska man kunna lämna fiskarna helt i en par veckor, men det har inte jag vågat testa. Däremot är det helt lugnt om dom bara får mat en par gånger i veckan under en period.... Eftersom du matar mindre då, så behövs det inte heller göras lika frekventa vattenbyten. Så låt din kompis mata var tredje dag... om du är rädd att hon ska övermata så portionera upp maten.... något vattenbyte behövs inte på de två veckorna...
      Hoppas att jag rätat ut något litet frågetecken nu!
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Ooops JR.... vi skrev visst samtidigt!!! :-)
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag testar vattnet före jag byter och har inte sett någon indikation på att jag har nitrit i akvariet på flera veckor. Ska man byta vatten även om man inte har någon nitrit eller är det rent i förebyggande syfte?
          Ett akvarium får aldrig ha nitrit. Det ska omvandlas direkt till nitrat av bakerierna i filtret.

          Dvs du kommer få en uppbyggnad av nitrat, och det är därför du måste göra vattenbyten.

          Vi med växtakvarier har omvänt problem: Vi måste tillsätta nitrat eftersom växterna tar upp det.


          Nu har jag börjat fått alger och det verkar som växterna inte växer lika fort, det är naturligt att man får alger av vad jag förstår och det stör mig inte så mycket och det finns lite grönbruna belägningar.
          Kul att det växte bra. Då har du bra lysrör.
          Växterna växer initialt bra eftersom dom kan leva på den näringsreserv dom har från växthuset.

          I vanligt kranvatten finns ingenting som växterna kan överleva på. Inte ens om fiskarna skiter så det knakar (brakar?

          Det enda sätt att mörklägga är att täcka rutorna helt
          Så gör jag själv, och jag bor betydligt längre ner i landet =)

          Hon sa visst men att hon bara skulle kunna komma ca 2 gången den första veckan (hon bor en bit bort) och jag funderar på hur jag ska lösa matning och vattenbyten?
          2 ggr matning på 1 vecka är fullt tillräckligt. Vattenbyte på 2 veckor är ingen katastrof.

          Täck för fönstrena i rummet (om det är möjligt) med akvariet när du åker bort så får inte akvariet överdrivet mycket ljus.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Zeloth
            • May 2004
            • 88

            #6
            Jag är en frekvent läsare av det här forumet, det har nog sin botten i att jag känner en oro att jag kanske missuppfattat något, och kanske hittar något viktigt som jag tidigare missat.
            *tihii* Kul att se att fler än jag som är forumnarkoman!! Lustigt uttryck. Jag kan verkligen identifiera mig med din oro!

            Och defdac - det är för att vi bor norröver det är klurigt att mörklägga - det går mot dygnet-runt-ljus här uppe vettu ;-)

            Lycka till Annica!!
            ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

            // Jenny

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Och defdac - det är för att vi bor norröver det är klurigt att mörklägga - det går mot dygnet-runt-ljus här uppe vettu ;-)
              Perfekt för växterna - ljus både uppifrån och från sidorna =)

              Solljusproblemet som ger alger är bara påtagligt när växterna inte får någon vilopaus som algerna inte behöver och när det sipprar in ljus i akvariet när det egentligen ska vara mörkt.

              Dvs det räcker med att täcka över när akvariet ändå ska vara släckt.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Zeloth
                • May 2004
                • 88

                #8
                Dvs det räcker med att täcka över när akvariet ändå ska vara släckt.
                Okidoki, if you say so
                ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

                // Jenny

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Jag hade inte varit överdrivet rädd för alger för att akvariet får ljus från rummet hela dygnet, min erfarenhet är att det inte gör så stor skillnad om de andra förhållanden är rätt.

                  Så till ett semestertips. Jag tycker du skall utnyttja dem till att få fiskarna att leka. Gör rent filtret innan du åker på semester och hoppa över vattenbytet. Ingen mat eller mycket lite under semestern (och inget vattenbyte), men det kan ändå vara bra om någon tittar till akvariet. När du kommer hem byter du lite (10%) vatten varje dag och börjar mata med frysfoder och torrfoder om vartannat. Mata minst två gånger om dagen. Inom en vecka brukar många fiskar leka under sådana förhållanden, det är förändringen till bättre förhållanden som ofta trigger leken. Lycka till!

                  Kommentar

                  • scott
                    • March 2004
                    • 9

                    #10
                    Tack för alla tips.

                    Nu återstår det bara att försöka använda mig av dem.

                    Nancy, du frågade om jag använder växtgödning. Det gör jag inte, är det något man bör använda för att få växterna att trivas? Mina växter växer men så pass långsamt att algerna börjar täcka in dem ordentligt.

                    /Annica

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Jepp, mina växter har blivit gröna och växer i stället för gröngula stillastående sedan jag började ge växtgödning. De flesta använder TMG (Tropica Master Grow) som är ett flytande preparat som du tillsätter vid varje vattenbyte. Tänk bara på att tillsätta halv dos från början, tills växterna kvicknat till... annars blir det algerna som "käkar och växer".....
                      Kolla mitt 720 l kar på zoonen t ex... använder inte något annat än TMG där... och inte i något av de andra karen heller för den delen...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        • November 2002
                        • 1595

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Nanc
                        Men får det bli för mycket nitrat så skadar detta fiskarna, och detta undviker man med bra filter och regelbundna vattenbyten.
                        Filter påverkar inte nitrat öht.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Helt rätt Daniel, tänkte väldigt galet där... bra filter = mycket nitrat... Det är väl därför det inte funkar så bra med bottenfilter... filtret blir helt enkelt för bra och man får för mycket nitat.... Nitrat undviker man med bra vattenbyten... rätt???
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...