Plantlurv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempan
    • May 2004
    • 28

    Plantlurv

    Då var det jag igen. Läste ett inlägg nyss om att man ska ta bort lurvet kring rötterna på plantorna när man ska plantera dem.

    Jag trodde i min enfald att det fanns nån slags näring eller nåt i den där massan i korgen. Men så är det alltså inte? Så egentligen är det inte bara korgen utan allt som inte är planta, som ska väck innan plantering? Stämmer det?

    Ha ha ha, det finns mycket att göra fel på tydligen.
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Japp, allt skall bort när man planterar växten ("lurv"+kruka). "Lurvet" gör ingen nytta. Det är mycket bättre för rötterna att komma ned i sanden.

    //Annika

    Kommentar

    • Jempan
      • May 2004
      • 28

      #3
      Tack! Då ska jag fixa till det när jag kommer hem.

      Kommentar

      • Jempan
        • May 2004
        • 28

        #4
        Hmmm har läst på lite mer om mina Anubias. De verkar ha lätt för att ruttna om man sätter ner dem rakt ner i sanden. Stämmer det?

        Är det nån som vet om man kan gå runt det genom att låta dem sitta kvar i sitt "ludd"? På så sätt kommer ju rotstocken inte i direkt beröring med sanden...

        Kommentar

        • Annika
          • January 2002
          • 2518

          #5
          När jag planterar Anubias så sätter jag antingen fast den med fiskelina på en sten eller rot, eller så lägger jag rotstocken ovanpå sanden och gräver ner bara de vita rötterna i sanden.

          //Annika

          Kommentar

          • Jempan
            • May 2004
            • 28

            #6
            Ahh, då gör jag som du! Tack ska du ha!

            Kommentar

            Arbetssätt...