hur stort behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    hur stort behövs?

    Jag hade tänkt skaffa mig ett 375 liters akvarium med 6 scalare, 2 mosaikgurami, 2 blå gurami, 5 pakistanbotior, 1 pleco och ett stim dolkstickstetror. Nu säger mina föräldrar att golvet kommer att böja sig efter tyngden från akvariet. Hur stort akvarium behöver jag om jag vill ha dessa fiskar? Skulle jag kunna ha ett som är minder än 375 liter?
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Mård
    • May 2004
    • 22

    #2
    Hej
    Vad bor ni i för sorts hus....hallå 375 liter ska fan ett golv hålla för...har väl viss förståelse om man kanske bor i skyskrapa eller nått....jag har sammnalgt 1,5 ton i mitt lilla rum med alla akvarier....mitt golv bågnar nog inte. Kolla med de som byggd er hus och kolla föräkringar..tycker att det vore nemas problemas....har själv haft 400L på övervånging hemma....var inga broblem....
    //Mård

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      Din planerade Pleco blir fort stor och behöver mycket plats.

      För övrigt så kan du ju inte skaffa alla fiskarna på en gång om du skall starta ett nytt akvarium. Skaffar du ett mindre akvarium så kan du ju börja med att stoppa i de fiskar du vill ha allra mest. Tycker du sedan att det blir trångt eller att du får problem att bibehålla bra vattenkvalitet så har du för mycket fisk.

      Prova dig fram lite.
      Vad huset beträffar är det nog klokt att lyssna på dina föräldrar.

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Jag tycker att du kan med gott samvete gå ner till ett 250 - 275 l kar om det lugnar dina föräldrar. Problemet med för litet kar är plecon beroende på vilken art du tar. Men den tar ju ett par år på sig att bli stor så då kanske du har skaffat egen lya och kan då ha hur stort kar du vill.

        Tycker du gör rätt i att försöka hitta en lösning till mindre kar då det många gånger inte går att lugna nervösa föräldrar som får stå för skadorna om det nu mot all förmodan skulle gå sönder vilket jag inte tror om det är ett plant golv för belastningen delas ut på benen eller bänken på den ytan det står.

        Om du skaffar ett kar nu och det skulle gå sönder pga att golvet sviktat så det blir en spricka så täcker försäkringen det. Om du nu inte bor i ett urgammalt hus från moses tid som har jätte ojämna golv. Är det betonggolv så är det inga problem men använd dig av vattenpass när du placerar det så det blir exakt rakt så håller det bäst.

        Lycka till!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • Annika
          • January 2002
          • 2518

          #5
          Med alla fiskar som du tänkt dig så skulle jag absolut inte skaffa ett akvarium mindre än 375 liter. Både Guramin och Skalaren blir rätt stora (omkring 15 cm) och Plecon ännu större.

          Jag bor på 2:a våningen i ett hus byggt 1928 och har ett akvarium på 350 liter i hallen och ett på 840 liter i vardagsrummet. 840 liters akvariet är inte fullt med vatten men väger gissningsvis 650 kg. Det är inga som helst problem.

          //Annika

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Ursprungligen skickat av Mård
            Hej
            Vad bor ni i för sorts hus....hallå 375 liter ska fan ett golv hålla för...har väl viss förståelse om man kanske bor i skyskrapa eller nått....jag har sammnalgt 1,5 ton i mitt lilla rum med alla akvarier....mitt golv bågnar nog inte. Kolla med de som byggd er hus och kolla föräkringar..tycker att det vore nemas problemas....har själv haft 400L på övervånging hemma....var inga broblem....
            Vi har ett hus som är byggt 1989, så det är inte gamalt eller så, men problemet är att golvåsarna går åt fel håll i mitt rum. Akvariet kommer hamna mellan åsarna och därför kommer golvet böja sig..
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • fc25
              • September 2003
              • 330

              #7
              400KG (om vi räknar med det) är inte så mycket egentligen, om det står på en ställning med 6 ben så är det c:a 66KG per ben. Böjer sig golvet om ni står 6 pers. i en klunga där akvariet skall stå? O.B.S: Jag är varken arkitekt eller ägare av ett akvarium i den storleken men jag tror det funkar.
              //Fredrich

              Kommentar

              • gogar
                • November 2003
                • 365

                #8
                Om du inte kan ställa akvariet på andra ledden, så kanske det går att lägga ut reglar eller en skiva under benen/bänken som går över reglarna?
                Tycker nog du ska lyssna på föräldrarna ändå.
                Mvh Håkan
                - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                Kommentar

                Arbetssätt...