en nybörjares bekännelser (sjuk fisk +bild)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bempa
    • May 2004
    • 1

    en nybörjares bekännelser (sjuk fisk +bild)

    Hej!
    Jag ock min flickvän skaffade ett akvarium för någon månad sedan och allt var frid och fröjd tills för 2 veckor sedan.
    Vi hade 3 svärdbärare (2 tjejer +1 kille) och några mindre guldfiskar som jag inte vet namnet på och 1 "slemkrypare".

    För ungefär 2 veckor sedan så började några av fiskarna bli krokiga!!, snea och väldigt slöa. En efter en fick vi ta upp från botten av akvariet och göra oss av med.
    Nu hade vi bara 2 små guldfiskar o slemmisen kvar så då tog vi upp dem och rengjorde akvariet och satte tillbaka dem.
    Det gick en vecka och ingen av resterande fiskar visade några tendenser till att bli sjuk.
    Då gick min flickvän och köpte en ny fisk, en stor guldfisk med silver/vit mage ,klotformat huvud och väldigt vackra fenor.
    Hon mins inte vad sorten heter men jag har den på kort här nedanför.
    Nu är det bara så att den nya fisken flyter runt på "rygg" och liksom kippar efter luft? Vi hade inte syrepumpen insatt förut men nu har jag satt i den i några timmar men han visar ingen tendens till ändring. Nämnas bör att han får sina "ryck" ibland och simmar runt som vanligt men lägger sig alltid på rygg till slut iaf.
    Han har också fått små svarta fläckar på fenorna och i ansiktet.

    Fisken
    http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/PICT0106.JPG
    http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/PICT0107.JPG

    Någon som kan tänkas veta vad problemet är?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Sök på Slöjstjärt här på forumet få du svar på dina frågor.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • ajje
      • December 2003
      • 33

      #3
      Hej!
      Hur stort är akvariet?
      Har ni Pump med filter?
      Har ni doppvärmare?
      Tillsätter ni preparat som gör kranvattnet bättre för fiskar?
      Om ni har pump se till att rikta utblåset mot ytan så att det rörs till, då behövs ingen luftpump...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=211127

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        Hur är vattenvärdena? ta med ett vattenprov till zooaffären och be dem testa det.
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • petrol
          • January 2002
          • 124

          #5
          Ja, rådfråga på Zoobutiken. Det ligger i deras intresse att firrarna överlever och kunden är nöjd. Men det verkar vara brådis..
          -----------------------------
          5 meter salt
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

          Kommentar

          • coony
            • January 2004
            • 90

            #6
            Vet inte alls om det kan var samma sak men en gång i tiden, med ett nystartat kar, fick jag samma symptom på en slöjstjärt. Jag frågade överallt med fick inget svar, tills jag hittade en engelsk sida där de skrev att det kunde vara brännmärken efter för mycket nitrit i vattnet. Och det är vanligt att man har nitrit i ett relativt nystartat kar (mit var också nån månad) Fisken levde faktiskt ett tag till men till slut var jag ändå tvungen att slå ihjäl den. Och karet blev inte stabilt förrän efter ca ett halvår...
            Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #7
              Jag tror att din slöjstjärt antingen håller på att byta färg eller så försvinner dom!!Har haft två slöjstjärtar där den ena blev svartfläckig (var röd)på fenor och delvis på kroppen!1Men det försvann efter ett tag och den blev röd igen.Enl. djuraffären så är slöjstjärtar så avlade så mycket med varandra!!
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                Måste fortsätta!!Den andra slöjstjärten var en helt svart slöjstjärt som nu är en ljust röd slöjstjärt.
                Vad ni ska göra åt att den flyter på rygg vet jag inte.Förmodligen så blir det ännu mer problem när den blir större!
                Jag avlivade min eftersom den inte längre kunde äta från botten utan att flyta upp och ner.
                Tror inte fisken led men det kändes så.Den kunde flyta i 5-15 !!minuter på rygg och sedan vara lika pigg som vanligt.
                Det var också en ovanligt vacker slöjstjärt!!
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • Nicke_Nyfiken
                  • February 2004
                  • 66

                  #9
                  Hej

                  Jag är definitivt ingen expert men jag har några slöjstjärtar som legat med magen uppåt.
                  Det kan vara när ni matar dom så slänger ni ner maten och den hamnar då på vattenytan. Slöjstjärtarna gapar alltid efter mycket och när dom simmar runt som galningar och försöker få i sig vartenda matkorn så får dom in massor med luft i magen, därför ligger dom upp och ner.

                  Den kommer att dö om ni inte slutar mata den på ca3-4 dagar och sen när ni matar den så blötlägg fiskmaten så att den hamnar på botten istället, allt utom vattenytan.

                  Jag hade 6st slöjstjärtar och jag gjorde samma fel samt att dom är extremt avlade med varandra så dom verkar inte vara av det bästa virket men dom är väldigt roliga att ha tycker jag.

                  Nu har jag 3st och dom mår bra. Ger dom nu större foder än det korniga jag hade innan. Dom får fiskdams mat.

                  Mvh
                  Nicke

                  Edit: Stavfel

                  Kommentar

                  • martal
                    • May 2004
                    • 618

                    #10
                    Ja kanske men jag har fler slöjstjärtar som får mat på samma sätt och ingen av dom har haft problem!!
                    Snarare åt den här fisken lungt och metodiskt upp all mat till skillnad från dom andra.
                    Jag matar med Hikari pellets för vuxna slöjstjärtar (utan att blötlägga dom)frysta mygglarver och levande mygglarver om det finns (finns på vintern)Men man kan också ge dom ärtor, ger ris (kokt) ibland och bröd (uppblött)När dom är små kan man ge Hikari Babypellets.Speciellt anpassat för slöjstjärtar!
                    Det här behöver du veta
                    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                    Kommentar

                    • Nicke_Nyfiken
                      • February 2004
                      • 66

                      #11
                      hmm, får testa med Hikari pellets, dom verkar ju bra.

                      Kommentar

                      • martal
                        • May 2004
                        • 618

                        #12
                        Gör det.enkelt att köpa på djuraffär!
                        Det här behöver du veta
                        www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                        Kommentar

                        Arbetssätt...