Mår mina fiskar dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ia2004
    • January 2004
    • 286

    Mår mina fiskar dåligt?

    För några månader sedan drog jag igång med mitt 120L akvarium. Där simmar det nu omkring tre stycken Kampfiskhonor samt en kampfiskhane. För ungefär två månader sedan drabbades burken av mystiska alger som jag inte riktigt förstod hur de hade kommit till, eftersom jag gjort enligt alla anvisningar. Nu är alla alger döda eller borta helt - utan att jag gjort något alls åt saken.

    Har haft rätt hektiskt under senaste månaderna - har bara varit hemma och övernattat några nätter..och då har jag helt enkelt inte orkat ta itu med burken. Har haft en vän som varit hemma hos mig varje dag och matat fiskarna, men hon har inte bytt vatten eller gjort något annat under den tiden jag varit borta.
    Nu idag tog jag och rengjorde filtret och bytte vatten i karet. Enligt vad jag kan se så mår mina fiskar toppen - hanen bygger skumbo och flocket beteer sig som normalt.

    Undrar ändå - om mina senate månadernas vanskötsel av akvariet inte lämnat några spår efter sig..vad beror det på? Eller mår mina fiskar egentligen dåligt av det hela? ..enligt vännen som varit och matat dem har hon inte upptäckt någon avvikande beteende hos dem.
    "..Just keep on swimming.."
  • supersunk
    • January 2004
    • 351

    #2
    Vad har du för filter volym är en av frågorna jag ställer mig? Likaså vad är det för cirkulation på vattnet genom filtret?(något som också påverkar reningskapaciteten)

    Sen kan ju kampfiskar vara ganska tacksamma fiskar då de i det vilda lever i små dypölar på risfälten och faktiskt kan andas syre... Så jag tror faktiskt inte att de led nån större nöd, men det är klart att du får piggare, friskare fiskar i längden om du sköter ditt vattenbytande regelbundet.
    400: Jordätare (uppstartsfas)
    50: Asien
    25: kampfisk

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Snabba förändringar är farligare än långsamma förändringar, fiskar är på gott och ont väldigt anpassningsbara och så länge försämringen i vattenkvalitet sker långsamt så brukar det inte hända nåt, sker förändringen snabbt så kan dock hela akvariet slås ut, även om den hastiga förändringen går till det bättre.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      Arbetssätt...