Tömma akvariet el inte?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sulan
    • October 2003
    • 105

    Tömma akvariet el inte?!?!

    Jag hade mina guldfiskar i min damm i trädgården förra sommaren, tog i höstas in dem i ett akvarium. Har inte kunnat bestämma mej om jag ska ta ut dem där igen i sommar men ida märkte jag att det redan blivit ganska varmt i vattnet i akvariet o det e bara maj månad, så jag får kanske släppa ut dem i dammen.
    Frågan e hur jag ska göra med akvariet?? Ska jag hälla ut vattnet, el ha det kvar. Har inte gjort detta innan så jag behöver lite bra tips.

    Tack på förhand!!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det är nog trist att ha ett tomt akvarium om du har det i ett rum du använder, så varför inte ha några lättskötta växter där under sommaren.
    Någon som kan växter kanske kan tipsa dig om vilka du kan ha.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Varför inte ha några guppies eller nått där i under sommaren som guldfiskarna kan käka upp när de kommer tillbaka (obs seriöst)?
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Sulan
        • October 2003
        • 105

        #4
        Att köpa lite växter låter ju som en riktigt bra ide men att köpa guppies låter som en riktigt dålig ide. Är du verkligen seriös??? Då har jag hellre akvariet helt tomt faktiskt...

        Om jag nu hellre vill ha det tomt, undrar jag om man kan sätta ut de växter jag har i akvariet nu ut i dammen?? Dom ser inte så roliga ut så man kan kanske chansa, eller?!

        Och kan jag då tömma akvariet på vatten om jag nu inte ska använda det till något alls i sommar? Och sen till hösten ta med lite av det dammvattnet in när fiskarna ska in i akvariet igen??

        Många funderingar, kanske ngr dumma men om man inte frågar får man ju inget reda på

        Tack på förhand!!

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Har du varken fisk eller växter så hade jag definitivt tömt det. Annars står det ju bara och skapar alger och det är inget bra vatten för fiskarna när vintern närmar sig.
          Då är det ju bättre att ta med en del vatten in från dammen när du plockar upp firrarna.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Att fylla akvariet med vatten från dammen är det bästa för fisken när du tar in dom för vintern.
            Om växterna är lite halvtaskiga är det väl bara att prova att sätta ut dom.

            Mvh Erik
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Om du har Guldfiskar av båda könen som är äldre än 1 år så kommer de att leka i dammen och då kan du föda upp yngel i akvariet.
              De flesta akvarie växter brukar villa ha varmare vatten än det blir i en damm.
              Att ta med dammvatten in kan fungera om du har UV-C ljus men det är ändå risk att du får med dig alger med det vattnet in i akvariet, men där finns delade meningar.
              En bit ner till hö. på den här länken kan du läsa vad som kan hända med vatten från dammen,
              http://hem.passagen.se/lovo.gard/damm.html
              Bättre då att starta om akvariet med nytt vatten med tex nitrivec några veckor innan du ska ta in fiskarna.
              Ska du ha fiskarna i dammen så bör du starta dammen på samma sätt men då finns det en annan bakteriekultur avsedd för dammar.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Sulan
                • October 2003
                • 105

                #8
                Jag vet inte hur många honor resp hanar jag har, har tidigare frågat o fått svar om det men jag kan faktiskt inte se skillnad ändå. Men lite yngel hade ju klart varit kul att få.
                Om man sätter växterna på den lite grundare delen av dammen så blir ju vattnet varmare där, så då trivs de kanske. Kan ju prova, annars får jag ju köpa lite nya till hösten.
                I höstas tog jag vatten från dammen med in i akvariet, det va ju lite grumligt men ett par timmar efter att jag satt på pumpen så var det kristallklart.

                Tack för länken Kramfors, där fanns en heldel att läsa!!!

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Vad är det för fel på levande foder nu då?
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Får man algblomning i vattnet funkar mörkläggning. Men man måste släcka hela belysningen, inte hälften....
                    Ser vattnet i dammen grönt ut tar man såklart inte in det utan koppar fiskarna lugnt istället.

                    Mvh Erik
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    Arbetssätt...