snälla! ge råd om behandling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    snälla! ge råd om behandling!

    som jag nämnde i en tidigare tråd så har en av mina nyinköpta guppy blivit sjuk. Symptom: delvis bortfrätt stjärtfena med röda stråk vid de bortfrätta kanterna, tycker mig se lite vitt ludd vid stjärtfenbasen. Är detta svam och fenröta? Är det smittsamt? Hur skall jag behandla?
    jag plockade upp henne ur karet och nu simmar hon i en liten skål på 2 l med vattenberedningsmedel och lite ektozon....

    Jag är snart färdig att ge upp hela hobbyn....jag försöker vara jättenoga och kollar mina värden med mätsticka och ändå har det alltid dött en fisk när jag köpt nya (5ggr) är det så fruktansvärt svårt att flytta fisk trots att jag koppar in dem som man ska?????

    *ledsen*
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Fenröta orsakas av bakterier och kan uppstå efter transport eller flyttning av fisken pga. skada/stress.
    Den kan också uppstå i samband med andra sjukdomar tex. svamp eller parasitangrepp.
    Behandla i sjukakvarium med tex Sera baktopur eller annat medel mot bakterier.
    Rengör och slamsug botten, gör ett vattenbyte i akvariet då Fenröta också kan uppstå genom dålig hygien.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • coony
      • January 2004
      • 90

      #3
      tack för råden!
      jag har gjort ett rejält vattenbyte men inte slamsugit botten så noga eftersom karet är nystartat sedan 2 månader tillbaka. ska köpa sera baktopur imorgon då affärerna är öppna.
      Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        "alltid dött en fisk när jag köpt nya (5ggr) är det så fruktansvärt svårt att flytta fisk trots att jag koppar in dem som man ska?????"

        Det finns några enkla regler vid köp av fisk.
        Studera fisken så den inte är sjuk eller har defekter.
        Köp aldrig fisk som nyligen kommit till butiken, 2 flyttningar på kort tid är stressande, det finns butiker som inte säljer nyhemkommna fiskar första veckan, fråga butiken hur den gör.
        Fråga vilket pH butiken har i akvariet där fisken är.
        Gör ett vattenbyte innan du släpper i fisken och justera värdet.
        Slå aldrig vatten från butiken i ditt akvarium, du vet inte om det är smitta i vattnet.
        Ha vattenberedningsmedel i akvariet det sägs ska minska stressen och stärka slemhuden.(kan vara så)
        Ha akvariet släckt första dagen för att inte stressa den nya fisken.
        Ha nya fiskar i karantän.
        Gör man så då har man minskat risken något för problem.


        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • coony
          • January 2004
          • 90

          #5
          Nu har jag inhandlat bactopur direct (fick köpa tabletter styckvis). det var den enda baktopuren som fanns i affären. Så till behandling. Jag har badat min guppyhona i 2l akvarievatten med en tablett baktopur i 30 min. sen fiskade jag upp henne och la henne i en ny skål med akvarievatten och lite baktopu och där simmar hon nu omkring. Men stjärtfenan ser nu riktigt otäck ut. det mesta är borta och lite av stjärtbasen är rödfärgad...
          I affären tyckte de att jag kunde lägga tillbaka henne i det stora akvariet samt lägga i en baktopur tablett där oxå (50l vatten) men jag är rädd att hon skall smitta de andra fiskarna som inte visar några som helst tecken på sjukdom. (hon inköptes i fredags kväll och jag plockade bort henne från karet i lördags) Vad skall jag göra?? Kan hon simma omkring i en skål på ca 3-4l i några dagar?? Och hur snabbt ser man resultat?? Och hur då?
          Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

          Kommentar

          • coony
            • January 2004
            • 90

            #6
            nu är hon död. så var det med det.
            Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

            Kommentar

            • coony
              • January 2004
              • 90

              #7
              Jaha och min guppyhane står nu och skakar alldeles uppe vid ytan, precis vid pump-utblåset. har fiskat upp honom också för att genomgå en kur med bactopur... är detta också början till fenröta eller något annat? *trött*
              Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

              Kommentar

              • LiPP
                • May 2004
                • 63

                #8
                Kanske låter hårt att säga detta men om det "bara" handlar om guppys som är sjuka så är det mycket billigare att köpa nya fiskar än att behandla dom sjuka.
                Har haft samma problem med två av mina svärdbärare.. Köpte "medicin" men inte hjälpte det.
                Så..köp nya fiskar ist.

                Om man sedan avancerar till lite exotiskare/dyrare fiskar så kan det vara värt att behandla sjukdom.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882

                Kommentar

                • coony
                  • January 2004
                  • 90

                  #9
                  Nu är jag trött ledsen och uppgiven.....
                  guppyhanen dog i morse. I eftermiddags slog jag själv ihjäl den återstående guppyhonan, som hade nåt konstigt vitt på kroppen (antingen utstående fjäll eller svamp) bara för att upptäcka att en platyhona stod och hängde vid vattenytan med fenorna ihop. Så nu har jag tagit bort mitt filter och lagt i en spann med akvarievatten samt tillsatt en tablett baktopur i akvariet (54l) och hoppas på det bästa för mina 5 platy och en ancistrus. Dettråkiga är att jag har verkligen fäst mig vid fiskarna, nästan som individer....

                  Det allra tråkigaste är att jag hade ett stabilt 20l akvarium till dessa fiskar +ytterligare en ancistrus och några yngel men var rädd att de levde för trångt (de ynglade av sig som bara den) och ville ge dem en bättre miljö. Två månader senare sker detta...
                  om alla dör får det vara slut med akvarium för min del.
                  Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                  Kommentar

                  • kevlargirl
                    • May 2003
                    • 205

                    #10
                    Hang in there coony! Inte ge upp, man måste våga för att vinna. =)

                    Kommentar

                    • catwoman
                      • February 2004
                      • 183

                      #11
                      Du har nog bara haft rejäl otur. Du köpte kanske en guppy som inte va tiptop som sedan smittade ned resten av gänget? bara en gissning förstås.. jag har dock märkt att guppies kan vara känsliga vid flytt. Sen kan det ju också vara så att du skulle ha använt en annan medicin?? jag har behandlat guppies med fenröta två ggr och båda ggr blev dom botade. Sedan till en hypotes- kan det kanske ha varit så att dom förutom fenröta även hade en annan infektion? Mina guppieas håller sig dessutom friskare när jag har salt i vattnet.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...