Tigerbarb + PalettCiklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • covenant
    • April 2004
    • 84

    Tigerbarb + PalettCiklid

    Har nu Ett litet stim med Tigerbarber 6 st individer.
    det jag tänkte fråga är hur bra Palettciklider(eller liknande) går ihop med tigerbarberna. Har ett 90cm långt akvarium som är på 170 liter utvändigt. har även 4 st malar(ancistus) och ett gäng kardinal tetra. fick fiskarna ifrån en väns akvarium därför jag har tigerbarberna överhuvudtaget. eftersom praktiskt taget alla säger att de är besvärliga. jag har dock inte haft nått problem med dom.

    De jag tänkt mig är ETT par palett ciklider, eftersom dom är parbildande. och lite revir hävdande. tack
  • Kusten
    • February 2004
    • 75

    #2
    Min erfarenhet av paletter är att de har väldigt svårt att gå ihop med nått annat...möjligtvis lika tuffa ciklider. Barberna är väl möjligtvis några av de härdigaste. Paletter är väldigt vackra ju (har haft ett par själv) men jag tycker att de flesta är alldeles för stressande när de leker (som de gör hela tiden om de trivs), mot andra fiskar. Kolla in debatten "Vågar jag skaffa paletter igen" under rubriken "Amerikanska ciklider".

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag skulle nog snarare frukta för paletternas säkerhet än tigerbarbernas.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kusten
        • February 2004
        • 75

        #4
        Förlåt...titta under forumet "Afrikanska" menar jag. På Sid 3. Du väljer sidnr längst ner på sid 1. Kanske lite luddigt...hoppas du förstår.

        Kommentar

        • covenant
          • April 2004
          • 84

          #5
          Okej tack, jag fruktade också för paletterna, tigerbarberna är kände för att vara busiga. ska kolla på den andra tråden också.
          Hur illa det än låter ser jag tetrorna som matfisk. men vackra är dom faktiskt. lyser jätte fint blått med mitt Aquastar lysrör.

          Kommentar

          • dregg
            • September 2003
            • 88

            #6
            Jag har haft paletter ihop med tigerbarb det tog ca två veckor sedan hade jag fyra tigerbarber kvar. Detta var i ett 90 liter kar. Så det sluta med att jag fick flytta barberna för att dem blev uppätna.

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Det var grymma Paletter du hade dregg!

              Det vore intressant att se Paletter med Tigerbarb faktiskt. Kunde ju vara bra för Paletterna att få en "värdig" motståndare.

              Kommentar

              • covenant
                • April 2004
                • 84

                #8
                Hur kommer det sig att alla(läst på forum o.s.v.) tycker att palettcikliden är en bra nybörjar fisk? med tanke på att mitt kar är på 90cm, har stenrösen i hörnen. borde de inte räcka för att låta de andra fiskarna vara i fred?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen skickat av covenant
                  Hur kommer det sig att alla(läst på forum o.s.v.) tycker att palettcikliden är en bra nybörjar fisk?
                  För att det ÄR en bra nybörjarfisk. Men det är inte en neontetra.

                  I ett 90'a borde du inte ha några som helst problem.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • covenant
                    • April 2004
                    • 84

                    #10
                    Ursprungligen skickat av covenant
                    Hur kommer det sig att alla(läst på forum o.s.v.) tycker att palettcikliden är en bra nybörjar fisk?
                    oj ursäkta missade att skriva en sak. fyller på.

                    hur kommer det sig att alla tycker att det e en bra nybörjar ciklid. om den nu är så revir hävdande. men fick juh svar på min fråga om jag kunde ha dem i mitt 90cm akvarium.
                    tack tack tack

                    Kommentar

                    • Kusten
                      • February 2004
                      • 75

                      #11
                      Har haft dessa två ihop faktiskt. Barber behöver inte alls vara jobbiga om man har tillräckligt många så dom är ett stim. Mina ( alla kanska inte är så jag vet) paletter jagade alla andra fiskar (inklusive mina rel.stora tigerbarber).

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Paletter är i mitt tycke psykopater och tigerbarber har inte en chans mot ett par som leker. Ja som ni märker föredrar jag tigerbarber i stort stim framför ett enstaka palettpar. ;O)
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...