kampfisk och platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    kampfisk och platy?

    Undrar bara om det går bra att ha en kampfisk ihop med några platy? Alternativt ett kampfiskpar (hona och hane) med platy? Eller är det risk för att kampfiskhanen känner sig ensam (utan ett gäng honor) och/eller får spel??
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Oftast brukar det rekomenderas att ha fler honor till en hane när det gäller kampfiskar.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • GaybrielSwede
      • June 2002
      • 129

      #3
      Instämmer med Karon... Det blir oftast väldigt synd om kampfiskhonan om hon är ensam, och hanen jagar henne ständigt...
      Är även lite tveksam till att ha platy med kampfisk...
      Rätta mig någon om jag har fel, men biter inte de i kampfiskens fenor?
      Jag hade en kampfiskhane tillsammans med svärdbärare, och han fick aldrig vara ifred för deras nafsande i fenorna, så han fick snabbt flytta till en egen burk...
      Men det kanske är annorlunda med platy?
      Simma lugnt!

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

      Kommentar

      • ViZiR
        • December 2003
        • 490

        #4
        Tja, i djuraffären jag går till har de en kampfisk med gigantiska fenor, i jättebra skick.
        Sedan har de ju ifs också kampfisk med guppy, och där saknar en tredjedel av dem fenor..
        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
        </font id="Comic Sans MS"></b>

        Kommentar

        • Svan
          • April 2004
          • 63

          #5
          Har bara hört att Kampfiskarna ger sig på Guppysarnas fenor...
          så jag tror inte att platys skulle vara nåt problem...
          /Daniel

          160 liter blandat, 54 liter yngel

          Kommentar

          • Fawkes
            • February 2004
            • 246

            #6
            Kan bara instämma med vad de andra har sagt, en hane+flera honor. Vad gäller platyna kan jag bara dela med mig av min egen erfarenhet, hade korall platy & kampfisk ihop men platyna & glupska som dem är kunde de aldrig låta kamphanens fenor vara ifred. Tyvärr är det då med de flesta fiskarna, det är mycket svårt att hitta polare till en kamphane. För mig funkade det inte ens med honorna (2 av dem var för jävliga). Allt hänger på hur just dina fiskar är, det som inte funkar för mig kan mycket väl funka för dig.

            Hoppas det går bra nu!
            Mvh /Anna
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

            Kommentar

            • Turbo
              • April 2004
              • 330

              #7
              själv har jag en kampfisk och 3 platy i ett akvariumet (förut 55l) i mitt 150l.. har aldrig haft problem mellan de fiskarna.

              Ska snart köpa två honor till min fina kampfisk, De lever ihop bra.
              60 liter -personligt projekt
              150 liter -sällskap

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

              Kommentar

              • varg
                • August 2002
                • 1002

                #8
                Hejsan!
                Hade mina platyn och min kamphanne i mitt 37 liters förr, det gick hur bra som helst. Förutom för platyyngelna då..
                Zoon

                Kommentar

                • coony
                  • January 2004
                  • 90

                  #9
                  jaså kampfisk äter platyyngel?? Mina platy är kanska glupska så de kanske skulle få för sig att börja snaska på kampfiskens fenor...

                  jag har en möjlighet till: jag har ett 20 l kavarium med god balans som just nu befolkas av en baby ancistrus och 6 platyyngel i olika storlekar. Skulle det karet, när det väl tömts på nuvarande invånare kunna funka till en kamphane och två honor? Eller är det för litet??? Mina fem vuxna platy verkade trivas bättre där än i de stora karet. I alla fall föddes fler yngel...
                  Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

                  Kommentar

                  • varg
                    • August 2002
                    • 1002

                    #10
                    japp, platyna äter sina egna också ...

                    en kamphanne och två honor i ett 20 l tycker jag låter bra ...
                    Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...