Nyköpt 30L Akvarium! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adrenaline
    • May 2004
    • 31

    Nyköpt 30L Akvarium! Hjälp!

    Hallå Hallå!

    Jag har köpt mig ett 30L akvarium, med pump och doppvärmare. Jag har precis inrett det och nu är det dags att köpa firrar! Jag vet att det är väldligt litet, men det duger till några små fiskar (har inte så mycket tid för ett stort akvarium).

    Jag skulle vilja ha lite råd om vilka fiskar (Helst färgglada) och hur många man skulle kunna ha i ett 30L akvarium!

    Tack på förhand!
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Ursprungligen skickat av Adrenaline
    (har inte så mycket tid för ett stort akvarium).
    Ett så litet akvarium kommer at ta mer tid i anspråk en ett större. Ett litet akvarium kräver tätare vattenbyten för att man skall kunna hålla en bra och jämn vattenkvalite.

    Jag skulle vilja ha lite råd om vilka fiskar (Helst färgglada) och hur många man skulle kunna ha i ett 30L akvarium!
    Kanske ett par guppy/platy eller ett litet stim neontetror, tycker dock att karet kanske är i minsta laget även för det.

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Ja ett sådant litet akvarium får de ej plats med så många fisk,förslag skulle vara ett par honungsgurami några neontetror som städ personal 2 octocynklisar och 2 metallpansarmalar sedan är de fullt delvattenbyte var 14 dag på 1/3 och rengöring av filtret då med.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • davidmon
        • September 2003
        • 62

        #4
        Tänkte bara säga att jag har ett 300l kar och ett på 30l. Fick balans på vattnet i dett lilla långt förre det stora konstigt nog. Byte vatten en gång i veckan 1/3 i båda karen.
        Men ett färggrant alternativ att ha i karet är väl guppy, samt en ancistrus att hålla algerna borta med.
        Mesonauta insignis,Cryptoheros sajica, Panaqolus maccus
        Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=204614

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Guppy, korallplaty, eller kanske en kampfisk.
          Liten resrvation kanske för kombinationen guppy/kampfisk, vissa kampfiskar kan bli triggade av guppyns böljande fenor (om det är slöjguppy man har).
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • catwoman
            • February 2004
            • 183

            #6
            Hej! Jag tycker absolut inte att du ska ha flera malar i karet eftersom det är alldeles för litet för det. Sedan ang vatten byte- att byta 1/3 varannan vecka är för lite och för sällan i ett sådant litet kar.Jag byter nästan 50% i ggr/v på mitt ena 40 liters. Varför inte satsa på ett stim små tetror i ett sånt litet kar?Kan bli hur snyggt som helst.... Möjligtvis kan du ha ngra guppie's istället..

            Kommentar

            • Adrenaline
              • May 2004
              • 31

              #7
              Tack för alla svar!
              Är på väg till djuräfferen nu!

              Kommentar

              • mohlin
                • January 2004
                • 1487

                #8
                Hoj!! Du ska inte stoppa i nån fisk de första veckorna. Vattnet måste "stabilisera" sig lite, och bakteriefloran ska börja fungera. Annars får du nitrit-problem och dina fiskar riskerar att dö!!!

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Bakteriefloran kommer inte igång utan fiskbajs... däremot ska man bara stoppa i någon enstaka fisk i början...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • black_molly
                    • May 2004
                    • 279

                    #10
                    Lite småfirrar passar väl i "akvariumet"..
                    Typ guppy eller platy.
                    MVH<h6>BM</h6>

                    Kommentar

                    • Adrenaline
                      • May 2004
                      • 31

                      #11
                      Ok.. Då blir det inga fiskar än..

                      Men går det att ha pumpen och växter i nu?

                      Och när bör jag köpa mina fiskar (har tänkt mig en mal och 10 tetror)

                      Kommentar

                      • heljis

                        • June 2003
                        • 1150

                        #12
                        Fiskarna kan du stoppa i samma dag som du har i vattnet. Kanske är det bättre att vänta ett dygn så ev. klor och liknande har tid att vädras ur.
                        Om du ska ha en mal och tio tetror rekommenderar jag att du köper fem tetror första dagen, och malen + resten av tetrorna efter 2-3 veckor, så är filtret lite inkört när det blir fler fiskar. Som Nanc säger, utan fiskar får du inga bakterier.
                        Lycka till!

                        Mvh. Martin
                        Martin Heljedal

                        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                        Kommentar

                        • Adrenaline
                          • May 2004
                          • 31

                          #13
                          Ok tack för alla svar!

                          Lite delade åsikter dock .

                          Kommentar

                          Arbetssätt...