Vattentester och sånt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Vattentester och sånt

    Hej hopp!

    Med risk för att få åthutningar av någon som redan är gammal i gården och lite less på oss korkade frågvisa så tänker jag fråga om det är ett måste för oss nybörjare att köpa alla sorters dyra electro-vattenmätar-mojänger eller har nån tips på grejer som är bra och inte kostar så mycket - t ex stickor och sånt. (Det var ingen kort mening)

    Det finns ju en uppsjö av olika grejer men vad är pålitligast?? Jag står villrådig. Eller kanske man helt enkelt bara ska köra på känsla - jag som bara ska ha lite tåliga tetror och malar ?
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Jag skulle vilja påstå att 99% av oss svenskar kan utan problem ha tåliga firrar i sitt kranvatten. = DVS. du behöver inga tester sålänge som du sköter allt annat.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Jag är varken gammal i gården eller särskilt trött på korkade frågor. Ställer mest korkade frågor själv.

      Jag testar mitt vatten i zooaffären för en tia. Jag tänker då inte köpa en massa avancerade tester jag ändå inte förstår mig på.

      /Nina
      /Nina

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Det hela är väl en fråga om till vilket syfte man håller på med denna fantastiska hobby. Efersom jag bland annat laborerar med co2-gödning så skulle jag inte klara mig utan pH och kH-test. Och till mitt 720-liters malawi vill jag ha koll både på pH och nitritvärden man har ju trots allt lagt ner en hel del pengar på fiskinköp så att köpa några tester känns ganska naturligt: Dessutom vill jag erbjuda mina skyddslingar ett så bra vatten som möjligt.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • Zeloth
          • May 2004
          • 88

          #5
          Mam: *eh* Det kanske var just det jag egentligen syftade på... Svåra grunkor som man bara har en bruksanvisning på swahili till... Jag har precis fått en dvd - och det känns som att det räcker med grunkor nu för ett tag If u know what I mean... Ska genast kolla om "min" zoo-handlare utför dylika uppdrag!! Tack föt tipset!
          ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

          // Jenny

          Kommentar

          • matzen
            • February 2004
            • 608

            #6
            Mitt tips till dig blir skaffa pH och nitrittest som är baserat på reagensvätska. Dom är tämligen överkomliga i pris! Jag skulle tro att du kommer undan med en tvåhundring. Det är kul att testa sitt vatten det är en del av hobbyn som jag ser det!
            To be or not to be a cichlidlover that´s no question

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              byter man vatten ofta & inte joxar med surhetsmedel i karet så behöver man inte oroa sig för PH heller..men nitrittest kan vara bra tills man lärt sig hur ens eget kar funkar tilsammans med ens mat & vanor runt karet =)
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • Makka
                • April 2002
                • 187

                #8
                Jag använder ph och nitrit-test.

                Köpte de efter ett tag och än så länge har värdena hela tiden varit stabila så det är rätt trist att göra testerna.

                Här går man och köper nitrit-test och så har man ingen nitrit.

                Kommentar

                • Zeloth
                  • May 2004
                  • 88

                  #9
                  Makka: Jo, det är himla synd om dig... Du kan säkert få lite nitrit av nån annan som har lite för mycket

                  Jag har inte riktigt bestämt mig än, men det blir nog ändå att man garderar sig - det vore så typiskt mig att spela safe!
                  ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

                  // Jenny

                  Kommentar

                  • gogar
                    • November 2003
                    • 365

                    #10
                    Tjahaja..... På över 30 års akvariepillande har jag hitills inte köpt ett enda test.
                    Med vanligt bondförnuft och koll på sina fiskar så klarar sig 99% av akvaristerna. Det har gått lite troll i det här med tester tycker jag. För 20 år sedan var det aldrig någon som diskuterade sådana saker. Man kollade fiskarnas beteende och använde ögonen och näsan för att testa vattnet. Men det är klart, handeln tjänar ju ytterligare några kronor på hobbyn.
                    Visst är det bra att de finns, och det är absolut inte fel att använda dem, men man ska nog inte heller oroa sig allt för mycket i onödan om man inte har extremt känsliga och dyra fiskar.
                    Mvh Håkan
                    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                    Kommentar

                    • bergsten
                      • April 2004
                      • 44

                      #11
                      Hej.
                      Som hobbyekemist tycker jag bara det är roligt att hålla kolla på vattenvärdena. Tex att se vad som händer nu vid mitt co2-tillskott osv, och hur man kan åtgärda det. Har kul och fiskarna mår förhoppnigsvis bättre ;-)

                      Men det är säkert som många här säger, med sunt förnuft (dvs att inte slänga i en halv burk mat när man matar) klarar man sig nog långt.
                      Ancistrus är minsann inget att lägga i malpåse.
                      40 l, sällskap, 200 l Dvärgcikild
                      Zoonen

                      Kommentar

                      • jorgen41
                        • December 2002
                        • 2087

                        #12
                        Jag använde inte heller tester förens jag började med gödning och C02.

                        Som andra har skrivit har du ett akvarie där du inte pyttsar i en massa gödning och liknande och sköter dina vatten byten så behöver du i princip inga tester.

                        P.s Du får ju givetvis inte överbefolka heller :-)
                        http://www.aquascapes.webhop.net
                        http://jorgensblog.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...