Farliga kemikalier???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xygge
    • May 2004
    • 2

    Farliga kemikalier???

    Hej alla akvariemänniskor.

    Har precis startat mitt första akvarium och läst mycket här på zoopet för att lära mig konsten om att driva ett akvarium.
    Det är en sak som jag undrar över dock. Jag vet att man inte skall ha kemikalier i närheten av akvariet(inte tvätta saker med diskmedel). Typ ha en spann som man bara använder till akvariet och dylikt. MEN när jag planterar växter och när jag så småningom skall ner och suga rent i sanden så stoppar jag ner handen och den har jag ju tvättat med tvål eller så har jag inte det och då är ju händerna "smutsiga". Hur är det med det????
    Hur noga är det egentligen????

    Mvh Xygge

    112 liters akvarium
    Simma lugnt... >00`>
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Jag kan, med erfarenhet, säga att de överlever lite tvål!
    Dock kan man skölja händerna i vatten innan man sätter ner dem i karet! Man ska inte behöva gå lortig för att man har ett kar, det är inte kännetecknet för en akvarist
    De har nog varit med om värre

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • Qwerty
      • December 2003
      • 526

      #3
      tvätta händerna med vatten
      363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tvål (och diskmedel) är faktiskt dödligt giftiga för vattendjur, fast låga halter tål de förstås*.
        De små tvålrester du kan tänkas ha på händerna är knappast farliga för dina fiskar.
        Det är dessutom en mycket god vana att tvätta händerna efter man har haft kontakt med akvarievatten, eftersom det faktiskt finns sjukdomar som kan förekomma i akvarier och smitta människor, även om det är sällsynt.


        * allting är ofarligt i tillräckligt låga halter.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Xygge
          • May 2004
          • 2

          #5
          Tack för svaren.

          Man vill ju sina fiskar väl.

          Vill ni kolla på mitt akvarium så gå hit:

          www.fotografroger.com/akvarium

          Simma lugnt... >00`>

          Kommentar

          Arbetssätt...