Visst har storleken betydelse...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskarhatt
    • May 2004
    • 49

    Visst har storleken betydelse...

    När man har tillgång till så mycket samlad klokhet och kunskap passar jag på att fråga om fiskar och deras tillväxt; Anpassar fisken sin slutliga storlek efter akvariet? Har pratat med flera zooaffärer men svaren har skiftat från "Nej, de blir så stora som det står angivet (om de inte hinner dö innan)" till "Ja, små akvarier gör fiskarna små". Vad säger ni? Den som skriker högst tror jag på. Eller den som är vackrast (ni vet väl att det är bevisat att vackra människor har högre trovärdighet).
  • Groover
    • March 2004
    • 82

    #2
    Hmm, vackrast? Ja då vinner nog jag om mamma inte ljugit för mig

    Vissa (tror de flesta) fiskar anpassar sig i till storleken men det är ingen anledning att plåga dom. Skaffa fiskar som passar storleken annars mår inte fiskarna bra även om de mycket väl kan leva där.
    Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179014

    Kommentar

    • Laesk
      • March 2004
      • 399

      #3
      Jag tror att utan tvekan så anpassar sig fisken till akvariets storlek!
      Men tänkt: en frontosa @ 50 liters akvarie. Även om man öser i räkmix osv så lär den skita ut de mesta
      http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Vattenkvalitén och mattillgången är nog viktigare än burkstorleken.

        Jag kan få till stora killis i små akvarier om jag byter vatten mycket och ofta och matar med bra foder.

        Jag hade på 1970-talet ett stim praktbarber i ett tämligen stort akvarium men inte blev de särskilt stora av det. Jag har sett betydligt större ex i ett betydligt mindre akvarium som var uppställt på biblioteket i Enköping på 1960-talet. Men jag tror inte jag matade tillräckligt bra och jag bytte inte vatten så ofta som man borde (MEN å andra sidan tycks barber inte tåla stora vattenbyten lika bra som killis enligt egen erfarenhet).

        Det var en tjej i Uppsala som hade betydligt större ciklider än de andra i ciklidgruppen - men å andra sidan lär hon verkligen ha MATAT fiskarna. Att hon senare fick köpa det största akvariet i Uppsala var nog snarare en följd av att fiskarna växt till och inte tvärtom.

        (Givetvis skall det vara god kvalitet på maten också - inte bara flingor...)
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Har du sett miniskorna som kinesiska rikemansbarn tvingas ha på sig sina 15 första levnadsår? Visst anpassar sig fötterna precis som fiskarna gör, men mår dom bra?

          Sen finns det ju fiskar som alltid växer ur karet tex redtailmalen och paroonhajen, dom anpassar sig aldrig.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Gustav
            • February 2004
            • 377

            #6
            Som det tidigare har sagt så påverkar inte storleken på akvariet direkt storleken på fisken. Försök har gjorts på malar och de har då relativt snabbt vuxit från kant till kant på akvariet.

            Det som däremot gör fiskar mindre i ett mindre akvarium är som sagt vattenkvalitén. Dåligt vatten verkar ha en hämmande effekt på fiskars tillväxt. Detta är absolut inget som man skall utnyttja för att fiskarna inte skall växa ur akvariet. Då kommer man inte ha välmående och långlivade fiskar.

            P.S. Jag är ursnygg D.S.
            http://www.svekub.se
            Min Zoon

            Kommentar

            • surfer
              • November 2003
              • 185

              #7
              hola
              vad är en minisk tropfrog?
              ciao

              Kommentar

              • Pelle__k
                • March 2003
                • 646

                #8
                mini-skorna!!! :-) små skor! hehe
                www.discusklubben.se
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                Kommentar

                • supersunk
                  • January 2004
                  • 351

                  #9
                  Minisk är en liten "kudde" i knät som närmast kan beskrivas som stötdämparen... jag ska operera min imorrn.
                  400: Jordätare (uppstartsfas)
                  50: Asien
                  25: kampfisk

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Är det inte menisken som skall opereras då ?
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      #11
                      Fiskar som går i för små akvarier blir inte lika stora som fiskar som går i större akvarier, de växer inte heller lika snabbt. Så är det med alla arter, även redtailmalar och paroonhajar. Men det är ingen ursäkt för att fortsätta hålla dem trångt, de mår givetvis oerhört dåligt och det är ju just därför som de "anpassar" sig till akvariets storlek, de kommer dock fortfarande att bli för stora för ett litet akvarium så någon anpassning är det väl inte direkt frågan om... En redtail kan säkert bli upp mot 50cm i ett 375 liters, kanske ännu större, likaså paroonhajen, och det är givetvis på tok för stort för att det ska gå att hålla fisken så i längden. Det fungerar i regel i några år men fisken blir så småningom sjuk och dör, antingen eftersom vattenkvalitén försämras, eftersom de slår sönder sig i glasväggarna eller eftersom de helt enkelt bara mår piss...

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Fiskarhatt
                        • May 2004
                        • 49

                        #12
                        När vi ändå är inne på ihoppressade djur:

                        http://www.bonsaikitten.com/

                        Kommentar

                        • Gustav
                          • February 2004
                          • 377

                          #13
                          Du är sent ute Fiskarhatt. Upprörda Zoopet-medlemmar som inte förstått att det är ett skämt har redan ojjat sig över det på forumet
                          http://www.svekub.se
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Ursprungligen skickat av surfer
                            hola
                            vad är en minisk tropfrog?
                            ciao
                            Vad är problemet kan du inte läsa miniskorna. ett sammansatt ord av mini och skorna.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Lubbe
                              • February 2004
                              • 677

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Groover
                              Hmm, vackrast? Ja då vinner nog jag om mamma inte ljugit för mig

                              Vissa (tror de flesta) fiskar anpassar sig i till storleken men det är ingen anledning att plåga dom. Skaffa fiskar som passar storleken annars mår inte fiskarna bra även om de mycket väl kan leva där.
                              Fiskar kan absolut inte anpassa sig till akvarie storleken! det står i många böcker och har själv läst det av någon här på zoopet! fisken växer kanska långsammare, men den annpassar sig INTE!
                              310 l - Sydamerika
                              200 l - Asien
                              104 l - Asien
                              70 l - Sydamerika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...