Nybörjare! Fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sol
    • May 2004
    • 37

    Nybörjare! Fiskarna?

    Jag har tänkt mig köpa ett 50L akvarium nu i veckan, jag har tidigare haft ett 20L akvarium med ett par kampfiskar (För jag tycker det är en mycket lättsköt och vacker fisk). Som sagt så har jag tänk avancera mig med ett större och mer komplicerat akvarium - Min fråga lyder:
    Vilka färgglada tropiska sötvatten fiskar kan man ha tillsammans med kampfiskarna? Och skulle gärna vilja veta hur många av den fisk arten (50L).

    Tack på förhand.
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hej Sol!

    Kul att du vill skaffa större akvarium! Jag skulle bara vilja ge dig ett tips som jag önskar att nån gav mig för ett halvår sen då jag blev helt såld på akvarier och fiskar. Köp inte för litet!! Mitt första blev ett 50-liters. Och hur snabbt fyllde jag inte det?? Mitt nästa blev, 1½ månad senare oxå ett 50-liters, för jag ville ju ha lite andra sorter som inte passade ihop med de första (och de fick dessutom inte plats!!) Nästa blev 25-liter. Och det fyllde jag!!! Om jag hade fått göra om allt från början så hade jag börjat med större från början. 50 liter är inte stort!! (Idag har jag ett 400-liters, ett 170-liters, ett 100-liters + två 50-liters + ett 25-liters.

    Fiskarnas personligheter och egenheter kommer framträder bättre om de får tillräckligt med plats. Jag skulle hellre siktat in mig på något runt 100-liter eller strax under om jag fick göra allt igen.

    Mina erfarenheter av kampfiskar är att de skall helst vara för sig själva. Kanske med nån lugn tetra, nån pansarmal eller ancistrus. Deras fenor är oerhört frestande för övriga invånare. Själv har jag blivit helt såld på guramisar och särskilt dvärgguramisar som ju oxå tillhör labyrintfisksläktet precis som kampfisken. De är ganska tåliga och kan blandas med de flesta sorter som inte är fenbitare och starkt revirbundna.

    50 liter kan vara:
    1 ancistrus
    7 neontetror/kardinaltetror/sebrafiskar/sorgmanteltetror
    4 pansarmalar
    1 dvärgguramipar

    Lycka till
    //Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Det kan, kan, vara svårt att få balans i ett litet kar. Detta varierar dock otrloligt mkt! Jag har ett 30 liters, där jag aldrig har haft alger el. dylikt, medan ett 54 liters är relativt täckt med alger
      Skaffa vad du tycker att du har råd med

      Mvh malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • ahlin
        • September 2002
        • 234

        #4
        Jag hade nog köpt ett 200 liters om jag var i dina kläder. Köper du ett 54 liters så är det ungfödare tetror och pansarmalar som gäller....
        Och precis som nämnts här ovan så är det ju markant lättare att sköta ett 200 liters än ett 50 liters. Samt att man kan välja lite friare när det gäller fiskar.

        Kommentar

        • coony
          • January 2004
          • 90

          #5
          bara en undran om det där med tillräckligt med plats: jag har ett 54 liters med 5 platy och en ancistrus och nog känns det akvariet väldigt tomt...speciellt som 4 av platysarna ibland går och gömmer sig i växterna. Så ibland ser det ut som om jag endast har en platy i karet!
          Innan hade jag samma antal fisk i ett 20l akvarium och oj vad de ynglade av sig! I det nya karet finns inte ett enda yngel....och jag som bara ville att de skulle få det bättre!
          Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

          Kommentar

          Arbetssätt...