lämpligt antal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helenah
    • April 2004
    • 20

    lämpligt antal

    Hej
    jag vet att jag någon gång läst hur man kan räkna ut hur många fiskar som man kan ha i ett akvarium (på ett ungefär), men nu hittar jag det inte. Är det någon som vet?

    Dessutom så undrar jag om det kan bli "bråkigt" i akvariet om jag väljer att skaffa ett par skalarer till, nu har jag fyra som inte har hunnit bli särskilt stora?

    Tack och hej
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    #2
    1 cm fisk per 1 liter vatten, har jag för mig.

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      1cm/fisk per 1l/vatten kan man ju utgå ifrån, så länge det är fiskar som inte blir mer än 6-8cm stora. Större fiskar vill ha mer utrymme, och också vissa mått på akvariet så att de kan simma runt och må bra.

      Men en del stimfiskar, som t.ex. neontetra, kan säkert må bra även om det bara är en halvliter vatten per centimeter fisk.
      Tänk på att fiskar växer, och att en del förökar sig, och det måste finnas plats för det också. Stoppa heller inte i för mycket fisk på en gång, då blir ofta belastningen för stor för de nyttobakterier som skall hålla nitrithalten i schack.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Bättre är dock att ta hänsyn till varje fisks verkliga förutsättningar. När det gäller scalarer så skulle jag aldrig ha 1cm fisk per liter vatten, dom är bråkiga och tycker inte om att gå så trångt, dessutom så blir det svårt att hålla rent med så många matvrak i karet.

        Skullde det och andra sidan röra sig om små tetror så skulle jag nog kunna trycka i 3-4 cm fisk per liter vatten, de tycker om att gå trångt och skitar inte ner så mycket.

        Mer information och debatter om "cm reglen" finns att söka i gamla trådar. Ta dig tid att försöka lära dig sökfunktionen.
        MVH
        Magnus



        min zoon

        Kommentar

        • helenah
          • April 2004
          • 20

          #5
          jättebra!!
          Det var precis vad jag ville veta om hur man räknar, men hur är det kan det bli bekymmer om man skaffar ex 2 skalarer till??

          PS. nu har jag lärt mig sökfunktionen, väldigt bra !!

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Hur stort är ditt kar?
            MVH
            magnus
            min zoon

            Kommentar

            • helenah
              • April 2004
              • 20

              #7
              Mitt akvarium är ca 240 liter och där har jag alltså 4 skalarer, 20 kardinaltetror och 2 malar

              Mvh Helena

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Den här frågan diskuterade vi för några veckor sedan eller hur...
                http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24804
                Glöm en cm per liter-regeln
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                Arbetssätt...