Filtret grumlar vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rödbettan
    • April 2004
    • 47

    Filtret grumlar vattnet?

    Hej!
    Jag är sedan 4 veckor tillbaka glad ägare till ett litet 20 L-kar med en kampfisk. Har läst på så gott jag har kunnat och än så länge verkar alla vattenvärden helt ok. Däremot har jag börjat få lite för mycket bruna slemmiga alger på ett av rötterna i karet som jag gissar är s.k. blågrönalger.
    Eftersom jag redan dragit ner på belysning/matning, har snabbväxande växter osv. återstår att skaffa ett innerfilter. Sagt och gjort, marknadens minsta filter (Hydor Crystal P10) införskaffades och installerades med minsta flödesmängd. Detta hände igår.
    Idag är vattnet grumligt och det ligger brunt "damm" på sanden och växterna. Min enda gissning är att det beror på att insuget sitter nära en rot, men jag är inte säker.. Hjälp, ska det vara så här?
    /Jenny
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    Nej, det skall defenetivt inte vara så. Det kan också vara att du matat för mycket och mat har legat på botten. sedan när man får fart på vattnet har det varit så mycket skit att filtret inte klarat av det. Om det är så så bör du mata mindre, du har trots allt bara en fisk.
    jag tror hur som hellst att det försvinner så småningom.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • Rödbettan
      • April 2004
      • 47

      #3
      Hmm...
      Jag matar fisken 6 ggr/vecka med en pincett, och det är nästan ingenting som han missar. I alla fall inte tillräckligt för att bilda den massa av brunt damm som nu ligger på botten. Det är verkligen skumt.
      Tack för tipset, though.
      /Jenny

      Kommentar

      • Gud bevare Tsaren
        • April 2004
        • 276

        #4
        Filtermassan i Hydor Crystal P10 är ett skämt iofs. Kan inte påstå att Hydor Pico, som är något större och pumpar 350 l/h, är så värst mycket bättre heller.

        Vore jag i dina kläder skulle jag skaffa ett större kar på säg 50-70 liter till att börja med och ett seriöst innerfilter, typ Fluval 2+.

        Kommentar

        Arbetssätt...