Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Yngel

    Vi har fått ett litet Platy-yngel. Den vi hade för några veckor sen försvan illa kvickt. Denna vil vi gärna hålla vid liv. Ska man tänka på nåt speciellt vid matning etc?

    Vi försökte se till att den fick mat, vilket inte var så lätt. Hur fort växer dom? Den är ca 1 cm låg nu.

    /Nina
    /Nina
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    eeeh... den kommer kanske klara sig med tanke på hur stor den är, men om det finns någon firre som har en mun som är större än ynglet så blir den snart någons mellanmål... gå till närmsta någorlunda välsorterade djuraffär och fråga efter något att stoppa små yngel i, och be ALLTID om att få titta på FLERA alternativ (annars får du det dyraste de har...)
    Lycka till!
    Black Molly

    Kommentar

    • Linn.c
      • July 2003
      • 128

      #3
      Bästa sättet att få ynglen att överleva det största hotet som är att bli uppäten är att ha ynglen i en flytande yngelbur tills de har växt på sig lite. Det har jag. En gång provade jag att inte ha det och då försvann 9 yngel över en natt. Men trots buren har jag förlorat några yngel som plötsligt bara dött, och jag har ingen aning om vad det berodde på.

      Hälsningar
      Linn
      Besök gärna min zoon:

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

      Kommentar

      • mobe
        • September 2003
        • 71

        #4
        Jag fick 16 platy yngel för nån månad sedan och hade dem i ett litet yngelkar. När de var i samma storlek som mina tidigare guppyyngel så släppte jag ut dem med de andra, och en timme senare hade jag inte nåt kvar!! De är betydligt långsammare än vad guppisarna var, så mitt råd är att hålla den lilla ensam ett bra tag. Mina var 12-13 mm när jag släppte ut dem....

        Kommentar

        Arbetssätt...