Fråga angående placering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • canselmo
    • May 2004
    • 4

    Fråga angående placering

    Hej

    Jag och min flickvän var och köpte ett 105 liters akvarium idag. Jätte kul! Dock har jag ett litet problem som jag oroar mig för.

    Jag försäkrade mig om att underlaget var plant innan jag fyllde på med vatten, men nu när vattnet är uppfyllt, så ser vattenytan sned ut jämfört med aluminiumramen. På cirka 76 centimeters längd varierar vattenytan 2-3 mm från ena sidan till den andra. Min fråga är då, hur noggrannt är det egentligen, behöver jag oroa mig.

    Vidare så har jag läst att man bör ha frigolit (1 cm tjockt) under akvariet för att sprida ut vikten. Dock har jag också läst att detta inte behövs om akvariet står i en ram. Själv har jag ett akvarium med aluminiumram som står på en bänk. Behöver jag då frigolit?

    Tack på förhand

    Mvh Tobias
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Jag brukar kolla med ett vattenpass först på den ytan som karet ska stå på. Givetvis väljer jag ett skåp eller dylikt som garanterat klarar en sådan tyngd så inte ben och sådant viker säg. Att man placerar karet rätt med. Sen sätter jag upp karet och kollar så allt fortfarande ligger som det ska med vattenpasset. Lägger sen i grus och vatten och kollar igen.

    Om jag hade varit du så hade jag kontrollerat igen på samma sätt. Om det med vattenpass visar felaktigt så börja om från början. <b>Flytta aldrig något eller lyft på någon möbel/akvarium när det är vatten och grus i </b>för då kan det spricka. Har själv haft ett 75 l kar som jag hade på en gammal 50 tals möbel och då visade det sig att skjutdörrarna blev för tröga = det var för tungt.

    Lycka till!
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Ginfizz
      • May 2003
      • 122

      #3
      Ska du ha mycket sten eller stora stenar i akvariet är det nog bäst med frigolit, liggunderlag etc i botten. (lägg i det innan du fyller på med grus)

      Ska du bara ha rötter eller någon liten sten är inte frigolit nödvändigt.

      MVH

      Daniel
      80 cm c:a 100 l.
      4 Fjärilsciklid.
      2 Kakadua ciklid.
      1 hongkong pleco

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det är också en stor skillnad på att ha frigolit under karet för att undvika snedbelastningar som frågan handlade om, och att ha frigolit i karet för att undvika olyckor med stenar som ramlar som ginfizz pratar om.

        Frigolit under karet behövs inte om man har en aluminiumställning. Vad som gäller för frigolit i karet har ginfizz redan förklarat. Jag har båda delarna.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #5
          Vi läste oxå det här om frigoliten när vi skulle starta vårt akvarium. Jag bad sambon fråga i zooaffären om det. Försäljaren förstod inte vad han skulle ha det till. Detta var ändå en zooaffär jag blivit rekommenderad från flera håll. Vi har alltså ingen frigolit under. Akvariet står på en träbänk som bör tåla en hel del vikt. Den har tidigare använts bland annat som sittbänk i en hall utan problem.

          Bör vi tömma karet och lägga dit frigolit?

          /Nina
          /Nina

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Om akvariet lutar en aning i ena änden kan man ju alltid sticka in hopvikt papper, en linjal eller annat under själva skåpet så borde akvariet stå horisontellt (glöm inte att först tappa ut vattnet innan du lyfter skåpet/möbeln). Någon frigolit under ett ramakvarium behövs inte, dock är det alltid en fördel att ha en frigolitskiva på bottnen inuti akvariet innan man fyller på med sand, detta för att skona glaset mot repor som på sikt kan göra glaset "skört", dvs lätt gå sönder. Sedan är det ju bara bra att ha som skydd om en stor sten ligger och skaver med sand under sig. Ska du bygga en stor grotta av "höghusmodell" är det viktigt att placera denna på ett fast underlag (frigolit) innan man fyller på med sand, då denna annars kan undermineras och välta av grävande fiskar.
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • golv
              • November 2003
              • 61

              #7
              2-3 mm lutning = ingen fara !!!!

              Kommentar

              • Laesk
                • March 2004
                • 399

                #8
                Mitt 375 lutar typ 3mm.. ingen fara ännu iafall :P
                http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

                Kommentar

                • canselmo
                  • May 2004
                  • 4

                  #9
                  Tack för alla svar. Det där med frigolit i akvariet eller liggunderlag verkar ju bra. Kommer dessa att läcka typ gifter eller något till vattnet som gör att fiskarna dör?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...