Filter- och växtfråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _fade2black_
    • September 2003
    • 55

    Filter- och växtfråga!

    Jag har en pump med ett sådant där blått skumfilter. Jag sköljer detta med vatten vid varje vattenbyte (varje/varannan vecka). Det behövs nämligen för det blir helt brunt efter nån veckas användning.
    <b>Hur länge funkar dessa? När bör jag köpa ett nytt?</b> Detta är införskaffat för lite drygt ett halvår sen.
    Och, <b>ska jag kanske satsa på en större pump med filter?</b> Jag har ett 70-liters akvarium... Vet inte exakt vad pumpens kapacitet är på. Men med tanke på att skumplasten är genombrunt varje gång kanske det inte är tillräckligt?

    Min andra fråga är om mina växter. Har märkt att de på de gamla bladen börjar trasa sönder sig och bli bruna. <b>Har köpt växtnäring som jag använd i ungefär en månad, men inte märkt några större skillnader. Är det något annat fel...?</b>
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    #2
    Den bruna geggan i filtret innehåller nyttiga bakterier som hjälper till att hålla akvarievattnet i bra skick. Därför skall man inte skölja ur filtret om inte vattenflödet genom filtret har minskat pga för mycket gegga. Om vattenflödet minskat så skölj filtret försiktigt i ljummet vatten. Ta inte bort all gegga.

    Ang växterna. Vilka växter är det? Är det bara gamla blad som blir bruna eller är det alla blad?

    //Annika

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Om du behöver tvätta ditt filter varje vecka så är det för litet. Jag tvättar mitt en gång om året oavsett om det behövs eller inte. Skaffa dej ett större filter så får du mindre jobb och bättre vatten.

      Ditt växtproblem tycker jag låter som kvävebrist. Det beror på att du är för noga med renhållningen i ditt akvarium och avhjälps genom att tillsätta kno3 (kaliumnitrat), men i ett kar utan co2 tillskott kan det lätt bli för mycket så var försiktig.
      MVH
      magnus
      min zoon

      Kommentar

      • _fade2black_
        • September 2003
        • 55

        #4
        Jag har en javaormbunke som blir svart och hålig i bladen.... Sedan har jag nått liknande en svärdplanta..... De blir bruna och lite genomskinliga och sedan hål.... Helskumt.

        Okey, men då sköljer jag inte filtret d å? Ja, jag är kanske lite för aktiv i rengöringen... Brukar suga upp skit från gruset varje gång oxå. Ska låta det vara....

        Kommentar

        • mobe
          • September 2003
          • 71

          #5
          Hur är belysningen?? Växterna behöver bra med ljus för att växa, kanske behöver du bättre lysrör?

          Kommentar

          • _fade2black_
            • September 2003
            • 55

            #6
            Har en lite småkonstig ramp... man sätter in två vanliga lampor i den. Inga lysrör.... Så ja.. ljuset är kanske inte det bästa?

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Prova med att sätta i lågenergilampor, kolla bara att du får rätt sockel, brukar vara E14, (liten).
              Inte världens bästa ljus, men mycket bättre än glödlampor.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              Arbetssätt...