hur många växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Turbo
    • April 2004
    • 330

    hur många växter

    jag håller på att starta mitt första 150l kar,
    ca 98x40x40... hur många växter måste jag ha för att det inte ska bli bra vatten, dvs utan alger och utan bakterier.
    (har ca 10st i nu, dock inga fiskar)
    60 liter -personligt projekt
    150 liter -sällskap

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    hur många växter måste jag ha för att det inte ska bli bra vatten
    För att inte få bra vatten så behöver du bara överbefolka karet och låta bli att byta vatten

    dvs utan alger och utan bakterier.
    Det är kanske inte lika viktigt med hur många växter man har som hur pass bra dom trivs i karet (för algerna). Om du har växter i karet som trivs så kan dom näringsbegränsa algerna. Om dina växter inte trivs så kommer dom att verka åt andra hållet. Efterssom växterna är lite knepigare än fiskar att få att fungera så rekomenderar jag inga eller bara dom aldra lättaste växterna till nybörjare. Prova med anubias och javaormbunke.

    Växter kommer inte att begränsa bakterie poppulationen i ditt kar, det är aldeles säkert. För att undvika sjukdommar är det välproportionerade filter och regelbundna vattenbyten som gäller.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Turbo
      • April 2004
      • 330

      #3
      ok tack!
      jag vet att jag måste tvätta filtret och byta vatten för att hålla karet rent..

      Men växterna är som sagt inte bara för utseendets skull.
      60 liter -personligt projekt
      150 liter -sällskap

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Delvattenbyten syftar nog tropfrog på.. Inte byta vattnet.. bara en del i taget..=)
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          ok tack!
          jag vet att jag måste tvätta filtret och byta vatten för att hålla karet rent..
          Det bästa är nog om man inte behöver tvätta filtret alls, men då krävs ganska så stora filter. Jag tvättar mitt en gång om året.

          Men växterna är som sagt inte bara för utseendets skull.
          Det var du som sa det . Som jag sade så gör växterna mer skada än nytta omm dom inte växer. Att få växter att växa och trivas är svårare än att få fiskar att växa och trivas. Därför så rekomenderar jag inga eller få lätta växter för nybörjare. Och då enbart för utseendets skull. Det är ganska så avancerat att utnyttja växternas possitiva egenskaper för vattnet, därav mina rekomendationer för nybörjare. Vill du lära mer om växter så ställ frågorna i växtforumet.

          Delvattenbyten syftar nog tropfrog på.. Inte byta vattnet.. bara en del i taget..=)
          Givetvis....Eller inte, vi skriver ju i nybörjarforumet....Tack.
          MVH
          Magnus

          min zoon

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Växter ger syre och skydd till fiskarna dom minskar ochså algmängden i akvariet.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • henrik33
              • September 2003
              • 8

              #7
              Tänk på att tvätta filtret i vatten med samma temperatur som akvariet, alltså inte för varmt!
              Bakterierna som bor i filtret behövs för att bryta ner grejer.
              Använda inte några kemikalier/diskmedel heller.
              Filtret ska lukta lite illa, då finns det nyttiga bakterier där.

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                Man ska inte "tvätta" filtret bara spola av det. Och temperaturen behöver inte vara samma som i akvariet.
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • Lisson
                  • March 2004
                  • 53

                  #9
                  Fyll en bøtte med akvarievann och tvätta filtret i detta vannet. Slik dødar du minst möjligt av dom goda bakteriene.
                  Let the wookie win.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Jag är mer inne på lissoms spår. Med akvarievatten så stressar du bakteriekulturen minst.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Turbo
                      • April 2004
                      • 330

                      #11
                      ok, tack för tipsen för hur man ska tvätta filtret.. och jag vet att jag inte ska ta ut allt vattnet vid vatten byte

                      Tycker iofs att det låter lite tråkigt att inte ha några växter alls eller bara några för utseendets skull, har haft ett 55l akvarium i 2 år nu tror jag, och det har gått bra, växterna har förökat sig m.m..

                      Nu har jag visserligen grövre sand, men jag hoppas att växterna kommer att trivas i det nya akvariumet ändå.
                      60 liter -personligt projekt
                      150 liter -sällskap

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                      Kommentar

                      Arbetssätt...