Goda råd efterlyses!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tennessee
    • April 2004
    • 24

    #16
    när det gälle växter har jag inte så mycket att till lägga..
    Men när det gäller fiskar skulle jag satsa på kardinaltetror jag.. alla säger att dom skall vara så svåra men jag håller med någon artikel jag läste eller om det var här.. att köper man 20 kardinaltetror och 20 neontetror (unga).. så efter ett år har man kanske 18 kardinal kvar medans neonen är nog bara en eller två kvar... (dom två brukar bli jättegammla dock) sedan är ju karinalen lite mer färggrann än neonen..
    det jag säger är att bara kardinalen har anpassat sig till akvariets förhållande så brukar dom överleva...
    så mitt förslag

    10 kardinaltetror
    3 pansarmalar
    3 dvärgciklider av något slag (en hane två honor)
    och kanske någon mal som äter alger..

    då blir det ett snabbt akvarium som rör sig mycket.. och brukar inte vara något svårt med matvägrare och sådant.. och bör inte vara för mycket fisk.. även om det kräver en del grottor och rötter med pansarmalarna och cikliderna..
    MvH
    Mattias

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #17
      För mycke fisk? ett litet stimm på 10 leoparddanio 1par honungsgurami 4 pansarmalar 3 octocynklisar är ej för mycke fisk,köper man dom i 2 omgångar funkar den sammansättningen utmärkt.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #18
        Jag tycker ända att det är för mycket fisk.
        Tänk på att enbart Honungsguramin blir ca:5-7 cm stora och guramina behöver plats annars är risken att honan blir ihjäl stressad.

        Jag har
        6st MarmorGurami
        2st Silverfiskar
        2st Flyingfox

        i 225liters kar och är tveksam till att skaffa mer.

        Ett stim kardinaler skulle nog vara perfekt och några malar, inte mer än så.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #19
          Jag hade problem med växtval så ja beställde från hjortgatan.

          http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm

          Där kan man gå in och söka på det man vill ha, tex växthastighet, ljuskrav , skötselkrav mm. Hade jag varit som du så hade jag beställt;

          2 st växter som är snabbväxande, behöver måttligt ljus samt är lättskötta. Tex Limnophila sessiflora, Gymnocoronis spilanthoides.
          2 st växter som växer måttligt, behöver måttligt med ljus samt är lättskötta. Tex Bacopa myriophylloides, Sagittaria platyphylla
          2 st växter som växer långsamt, behöver måttligt ljus samt är lättskötta. Tex Anubias barteri var nana, Microsorum pteropus(Javaormbunke)

          Efter en månad eller två så kommer det vara väldigt grönt och fint i ditt lilla 50 l kar. Jag vill gärna rekomendera dig att köpa TMG (tropica master grow) som växtnäring. Detta finns att beställa från hjortgatans med. Tycker själv att det är svårt att veta vad man ska köpa tille tt kar då det inte alltid är säkert att det finns råd att få just i den zoobutiken man just då handlar i.

          Själv älskar jag små fisk som tex platy, molly, svärbärare, guppy mm. Trevliga och nogerlunda enkla arter. Köp gärna en här från någon på zoopet som säljer yngel. Det verkar som om att de yngel som är avlade i svenska hem är betydligt tåligare än de ev utlänska fiskar man köper i zooaffären. Men detta är min åsikt som jag tror på. Men smaken är som baken ... delad.

          Lycka till!
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • eunyoung
            • May 2004
            • 6

            #20
            Jag tackar er alla för era svar! Har fått bra ideér om både fiskar och växter. Det verkar dock som att det finns lite delade meningar vad gäller eventuellt antal fiskar i ett så pass litet akvarium.Men jag kommer att hålla nere antalet fiskar, vad tror ni om 3 fjärilsciklider( tycker att de är så vackra) och ett antal malar som städare?

            Kommentar

            Arbetssätt...