Ytterfilter placering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats_epost
    • April 2004
    • 20

    Ytterfilter placering

    Måste ett ytterfilter vara placerat i nivå under akvariet eller är det ok att ställa det bredvid akvariet??
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Jag har mitt brevid akvariet och deet funkar fint.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • mats_epost
      • April 2004
      • 20

      #3
      Låter lovande. Vad har du för märke och modell?

      Finns det några nackdelar/risker med att ha det plancerat i jämnhöjd med akvariet?

      Jag gissar att ljudnivån borde bli något mera störande när man har det i jämnhöjd med akvariet samt att det kanske inte ser så vackert ut (men man får väl försöka dölja det på något sätt).

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #4
        Jag har mitt under akvariet,jag har eheim som pumpar 1050L/timmen akvariet är på 450L och jag har Bandad regnbågsfisk mm. Ph 7,6 temp 24-25 grader foder just nu får dom en blandning flinnger SERA-SAN/Tropikal spirulina och DR.Bassels granulit.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          #5
          vad har ditt foderval med ytterfilterplacering att göra?
          fish r friend

          Kommentar

          • Mcoist
            • May 2003
            • 296

            #6


            Problemet med att ha det gemsides med karet är att i stort sett använder sig alla ytterfilter av hävert effekten vilket innebär att ett ytterfilter inte kan suga vatten utan endast skuta på vattnet från filtrett upp i karet sen att vattnet sugs in i filtrett igen kan man ju tro men det är faktiskt våra naturlagar som sköter det.

            Därför kan det vara svårt att få igong ett ytterfliter pågrund av att det måste vara vatten i båda slangarna och i filtret för att det skall gå igång.

            Då till ditt problem efterssom karet står i gämnhyjd med pumpen så bkan det bli långsam hävert vilket gör att pumpen pumpar sämre mängd vatten än vad den skall och det kan även göra så att pumpen stannar pågrund av att häverten är för långsam vilket kan inneböra bränd pump efterssom den då går utan vatten.

            Sen skall filtret inte stå för långt under karet heller för då måste den pumpa upp vattnet så högt vilket ochså gör att du får en reducerad effekt på din pump. Lagom är bäst vilket brukar vara att pumpen står under en normal akvarieställning ca 50cm under karet vilket ger ungefär en pumphöjd på 1 meter såviada du inte har ett extremt högt kar.
            4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
            1st 540L som skall limmas och repareras.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            Arbetssätt...