ancistrusdöd? Panik!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coony
    • January 2004
    • 90

    ancistrusdöd? Panik!!

    hej!

    jag köpte i förrgår två ancistrusar till mitt relativt nystartade kar (vattenvärderna vissar dock på helt ok och jag har redan fem platys och nya yngel som bor i karet). Jag koppade in dem enligt konstens alla regler men trots det så hittade jag den ena död morgonen efter. Jag gick tillbaka till affären där jag köpt dem och fick faktist en ny ancistrus istället trots att affären inte lämnade nån garanti på fiskar vanligtvis -de menar att transporten från affären och hem alltid är ett för stort riskmoment.
    jag släppte alltå i den nya fisken enligt konstens alla regler och kollade vattenvärdena igen för säkerhets skull. Men imorse var den också död!!! Jga känner mig som en fiskmördare....

    Var är fel???? Har jag något giftigt i akvariet som de andra fiskarna inte känner av, typ giftiga alger som jag inte vet om (jag har lite alger på glasen nämligen därav inköpet av mal? En ancistrus lever fortfarande....
    Vad skall jag göra? Låter kanske dumt men jag lider verkligen av att se dem dör och känner mig skyldig. Om jag inte hade köpt dem så hade de ju fortfarande levt.....

    Fakta: 54 l, temp 25 grader, ph:6,8, ingen nitrit, lite nitrat 10 mg/l
    Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Går ju bara att spekulera - är du säker på mätvärdena och hur nystartat är akvariet? Låter konstigt med så mycket nitrat och ingen nitrit om du inte har full sprutt på bakterierna redan.
    Har du några gömställen åt ancistrusarna? De brukar vilja ha mangroverötter (behövs även för deras matsmältning eller nåt sånt) att gömma sig under. Om det inte finns någonstans att gömma sig kanske en redan transprortstressad fisk blir så stressad att den lämnar in - men det är ju bara spekulationer, som sagt.

    Kommentar

    • coony
      • January 2004
      • 90

      #3
      Tja, jag är så säker på mätvärderna som man kan vara av att testa med provsticka...akvariet har varit igång i ca 1 månad och jag har använt mig av en bakterietillsättning för att starta upp samt kramat ur mitt gamla filter i akvarievattnet för att hjälpa igång processen. Jag har en rot som de kan gömma sig under, men jag vet inte om det är en mangroverot...
      Coony -as in maine coon- the coolest cats in the world!

      Kommentar

      • flundholm
        • March 2004
        • 36

        #4
        Exakt samma sak hände mig för några månader sedan. Två ancistrusar dog men inga andra fiskar visade några tecken på att må dåligt.
        Jag hade ungefär samma värden som coony. 25 grader i vattnet, PH 6,5 samt ingen nitrit men nitrat testade jag inte.
        Jag hade gott om gömmställen och en mangrove rot.
        Alla kan ha fel särskillt jag.

        Kommentar

        Arbetssätt...